Disco op mijn instrumentpaneel

Beste mede forumgangers,

sinds begin deze maand ben ik eigenaar van een Octavia 2 FL Combi uit 2012. Tijdens het maken van de proefrit heb ik niet gezien dat deze disco op het instrumentpaneel plaatsvind. Als het donker is, valt het wel op, helaas.

Link naar het filmpje

Wat zie ik:
het knipperlicht links brand zwak als je het contact omdraait. Als je de motor start, gaat dit lampje uit. Als je het knipperlicht naar rechts aanzet, knippert het lampje links en het cruisecontrol lampje ook mee, zwak.

Voordat ik een proefrit ging maken, had de auto een jumpstart nodig omdat hij al langere tijd stil stond.

Wat heb ik al onderzocht/wat denk ik zelf?:
Alle lampen aan de buitenzijde doen wat ze zouden moeten doen.
Voor lampen links en rechts zijn droog en voorzien van een nieuw lampje (oranje coating kwam er af).
Achter lampen nog niet los gehad, maar lijken ook droog (dit heb ik uitgebreid onderzocht omdat er ook water bij het reservewiel ontstaat)

Wat vraag ik mij af:
Is dit een bekend probleem met een bekende oplossing?
Welke lampen horen wel en niet aan te gaan als je contact maakt? Knipperlichten links/rechts/cruisecontrol, etc.?

Alvast dank voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Starten geeft 14,4 V.
Huh, dan zou juist de spanning onderuit getrokken moeten worden.....
Of is die 14,4V na starten en dus al met draaiende motor en dus de spanning vanuit dynamo.?
Maar 11,9V op de accu polen bij stilstaande wagen is wel laag....
Moet toch ergens in de 12V dan zitten

Edit

Maar zitten de accu klemmen wel goed vast op de accopolen ?
En dan voornamelijk de Massa !
En heb je in je wielbak waar water hebt gestaan wat ik uit je tekst begrijp geen stekker verbindingen zitten die nat zijn geworden en zijn gaan corroderen ??
 

Tees

Donateur
11.9V is niet zorgelijk laag, maar dat ie gejumpstart moest worden wel. Over het algemeen is diep ontladen heel slecht voor een accu. Zou dus geen kwaad kunnen om die te vervangen (zeker als ie al wat ouder is, kan je checken met de ingestanste code bovenop).
Kan zijn dat dat het probleem veroorzaakt, maar eigenlijk denk ik meer aan een bedrading/connector probleem naar de tellerunit, of iets in de tellerunit zelf.
 
My bad! Ik bedoelde natuurlijk dat de spanning 14,4 is ná het starten.

De accu is een Berga Batteries Power-Block. Code is L2C760073 en ik denk dat deze accu dus uit dec 2017 komt? Nog niet zorgelijk oud, ook niet vers meer. Accu uit mijn Fabia heeft het heel wat langer vol gehouden. Ik denk dat deze auto langere tijd stil heeft gestaan bij de verkoper. Aldus Finnik vanaf 11-11-21, gekocht in okt 22.

Het water in de wielbak is wel een beetje een mysterie, ik heb nog niet kunnen vinden waar de vandaan komt (een aantal plastic delen eruit gehaald, door de wasstraat gereden terwijl ik in de kofferbak zat en geen druppel die naar binnen kwam :S). Daar loopt wel de kabel van de 13 polige stekker, die wordt wel vochtig van het water. Een buurman zag mij klooien en vertelde dat hij uitleesapparatuur heeft op zn werk, dus daarmee kan ik het ook gaan uitlezen. Misschien zit er inderdaad wel wat in de 13 polige stekker.

Dank voor het meedenken, dit geeft weer wat richting aan de zoektocht. Wordt vervolgd...
 

Antera

Donateur
Kan een zwakker accu zijn of een slechte massa waardoor hij stroom via een andere weg gaat zoeken. Misschien een defect in de tellerklok. Is lastig zoeken. Accu is stap 1 ook stilstaand mag een accu niet zo laag zitten en moet hij toch wel ergens tegen de 12,5 a 13V moeten zijn
 

Tees

Donateur
Een volgeladen normale autoaccu zit op 12.7V. Een AFM of EFB kan wel 13.0V halen wanneer vol. 11.9V betekent ongeveer 40% vol (moet je wel direct op de accu meten, elders kan er alweer wat verval zitten ivm weerstanden). Niet geweldig, maar ook het heel zorgwekkend als je t mij vraagt. Mijn O2 met 1 jaar oude accu zit ook geregeld rond de 11.9V als ie een weekje of langer stilgestaan heeft, en boven de 12V na een stuk rijden (op basis van wat de OBDeleven aangeeft, kan best dat die een afwijking heeft, heb t niet recent gecheckt met een multimeter)
 

Cordoba

Forumguru
Het zwak meebranden van andere controle lampjes wijst óf op een massaprobleem óf op een lekstroom. Ik zou eens beginnen met de stekkerdoos van de trekhaak controleren op vocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik zal als ik tijd heb eens de OBD11 en multimeter samen aansluiten, ben wel benieuwd nu :-)
 
Bovenaan Onderaan