Dimmende buitenspiegelS

Bakkertje

Forumguru
@PizzaPieter jij hebt inderdaad een oudere versie waarbij er een kunststof rand om het glas zit.
De nieuwere versies hebben dat niet en dan zie je dus dat de buitenste rand niet gedimd wordt.
Die van jou heeft volgens mij ook een knopje aan de onderkant waarmee je de dimfunctie uit kunt zetten, dat hebben de nieuwe niet meer.

Smeeuwis

Donateur
De oudere versies hebben ook nog een lichtsensor aan de voorkant, achter een klein roostertje. Die houdt de spiegel ongedimd bij daglicht. Heb ik bij wijze van proef in mijn eerste O3 eens afgedekt, stonden alle drie de spiegels permanent gedimd. Dan zie je dus echt te weinig overdag.

Ads57

Nieuw lid
Beste Skodafielen,

Vraagje.. op mijn Skoda kamiq heb ik de optie van dimbare buitenspiegels genomen. Echter kwam ik tot de verassing dat alleen de bestuurderszijde spiegel automatisch donker wordt en passagiers zijde helemaal niet.
Dit is normaal, lijkt me. Koplampen zijn zó afgericht door reflector of lens dat die naar rechts hoger schijnt dan naar links, om borden en zo langs de weg te verlichten. Dat kun je ook zien als je op een muur of garagedeur schijnt. (zie foto) Dus als iemand links van jou rijdt, zou die je kunnen verblinden. Als iemand rechts van jou rijdt is die kans kleiner en een dimspiegel dus niet nodig.

Bijlagen

• koplamp.jpeg
    koplamp.jpeg
    6 KB · Weergaven: 4

Polvo

Actief lid
Ik heb hem inmiddels wel, de dealer kon niet ontkennen dat er in de configurator ondubbelzinnig alle spiegels stond.
Dus hebben ze er alsnog een dimmende versie in gezet.
Wel netjes van ze.
De configurator is nu wel aangepast, er staat nu alleen nog de binnen en linker spiegel.

Polvo

Actief lid
Dit is normaal, lijkt me. Koplampen zijn zó afgericht door reflector of lens dat die naar rechts hoger schijnt dan naar links, om borden en zo langs de weg te verlichten. Dat kun je ook zien als je op een muur of garagedeur schijnt. (zie foto) Dus als iemand links van jou rijdt, zou die je kunnen verblinden. Als iemand rechts van jou rijdt is die kans kleiner en een dimspiegel dus niet nodig.

Ik vond het wel irritant, de hoeveelheid licht die rechts binnen komt is misschien niet direct verblindend, maar wel veel meer dan de andere wel dimmende spiegels.
Je hebt bij inhalen wel beide koplampen in de rechter spiegel, zeker bij vrachtauto's bepaalt niet prettig.

Smeeuwis

Donateur
Heeft iemand het artikelnummer voor een rechter dimmende buitenspiegel voor een Enyaq? Zal in Engeland / Ierland wel beschikbaar moeten zijn denk ik. En zijn er aanpassingen nodig dat iemand weet? Ik wil hem er rechts eigenlijk ook op hebben.

hemi24

Forumguru
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Ik denk dat die het is ja, ik ga eens bij mijn lokale garagebedrijf (waar onze privé auto in onderhoud is) navragen of ze dit kunnen regelen voor me.

Dank je wel!

Bovenaan Onderaan