Dilemma

Painter

Nieuw lid
Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben al jaren fervent VW rijder, en moet zeggen dat daar niks aan mankeert.
Op dit moment rijdt ik zakelijk een Caddy Maxi DSG ( welke ik vorige week heb ingeruild tegen het nieuwe model ook met DSG en common-rail motor).
Op dit moment rijdt ik prive en zakelijk een Golf 6 1.4 TSI DSG.
Aangezien ik toch een hogere instap wil, heb ik mij de laatse weken verdiept is het grote aanbod van ,,kleine,, SUV, en dat valt niet echt mee.
Tenslotte als je al jaren DSG rijdt, wordt de keus wel heel erg lastig, want een fijnere bak als een DSG bestaat er in mijn beleving dus niet.
De VW Tiquan viel af, aangezien je daar voor een aangeklede TSI / DSG al snel rond de 50.000 euro zit.
Nu dan het dilemma,het liefst zou ik een Yeti 1.4 met DSG kopen, maar helaas zijn die er ,,nog,, niet.
Dus ik moet naar een 1.2 DSG, van ik meen 105 pk.
Maar als ik de verhalen op het net mag geloven, is het na 125 km gedaan met de acceleratie , en dat stemt mij niet echt fijn.
Kortom, hoe is de ervaring van de 1.2 DSG ????????
 

CaseyBasey

Actief lid
Hier in het Yeti forum zijn tal van ervaringen terug te vinden. En kijk ook eens bij "Rijimpressies".

Ik vind de acceleratie tot 180 (op de teller) geweldig. Maar acceleratie boven 125 km/u vind ik een van de minst interessante eigenschappen van de Yeti 1.2. Als je er echt veel waarde aan hecht, en bij die snelheden nog steeds een duw in je rug wil voelen, koop 'm dan niet.
 

Falcon

Donateur
Dat duwtje in de rug na die snelheid is natuurlijk simpel te verhelpen met een kleine tuning beurt bij ABT of JD. Kosten liggen tussen 700 a 1100 euro.

Dit kan je altijd nog nadat je toch met de 1.2TSI te kort komt laten uitvoeren.

Dus hop naar de dealer en samenstellen die mooie Yeti :D Ohja vergeet de proefrit niet ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Begrijp dat je veel in Duitsland rijdt of geld teveel hebt. Dat duwtje in de rug scheelt echt niet zo heel veel bij 1.2 of 1.4. Die 1.4 is er ook alleen maar gekomen omdat de potentiele klant het gat tussen 1.2 en 1.8 gevoelsmatig te groot vond. Het 1.2 motortje heeft wat mij betreft power genoeg, zeker tot 120.
 

Jan_Hein

Actief lid
Welkom op het forum, Painter,
Jij zit met hetzelfde dilemma als ik. Gevoelsmatig is voor mij de 1,2 TSI net even te weinig. (Rij nu in een O2 2.0 FSI Tiptronic), maar als ik de reakties van de diverse YETI eigenaren mag geloven zijn die heel tevreden met de motorisering. Dus deze optie hou ik zeker open.
De ervaring met deze O2 is dat ik mij heerlijk relaxed door het verkeer begeef. Wat meer gas en voeg met het grootste gemak in heel korte tijd in zonder de andere weggebruikers in gevaar te brengen.....
De acceleratie boven de 125 boeit me ook niet. Rij trouwens nooit veel harder dan toegestaan. De rust tijdens het rijden des te meer. En als de motor niet hoeft te zwoegen om met 120-130 zijn werk te doen is het mij ook best.
De optie van tuning van het blokje hou ik in mijn achterhoofd, maar ben soms toch bang dat er dan teveel gevraagd wordt. Bijv. en 1,4 met 180 pk lijkt me ook teveel van het goede. Bovendien is het prijsverschil tussen de 1.2 en 1.4 pakweg 1500 euro.
Heb nog even de tijd met de aanschaf van een YETI en wacht de komst van een 1,4 TSI DSG af. Volgens de geruchten moet die komen in 2011. Wil graag in allebei een proefrit.
Dus voor mij is de 1.2 nog lang niet afgeschreven en moet de 1.4 van goede huize komen om verschil te maken. Kan er van dat geld ook wat extra's aanhangen.

Succes met je keuze.


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 

Rosinfield

† In Memoriam
Overigens is over die tuning van de Yeti 1.2 noch bij JD (n.n.b.) noch bij ABT (Yeti komt nog niet in het programma voor) iets te vinden.
 

EdK

Forumguru
Wat ik proef in je verhaal is dat je je niet kan voorstellen dat die 1,2 genoeg zou zijn voor zo'n wagen.
Wel ik had hetzelfde gevoel over me heen toen ik me begon te orrienteren voor een andere wagen.
En ik uitte dit ook naar de dealer toe, waarna ik meteen de sleutels in mijn handen geduwd kreeg voor de proefrit in een Yeti 1,2 handbak
Wel ik werd positief verrast, ik dacht met optrekken dat ik op bepaald moment 120Km reed, maar met en blik op de teller kwam ik erachter dat het al 140 was.
Na terugkomst was ik dan ook van mijn vooroordeel af en was het voor mij duidelijk dat de 1,2 voldoende was.
Tsja en waarom dan toch de 1,4 TSI ?
Wel er was een aanbod van 250stuks Yeti's 1,4 TSI maar voor de prijs van de 1,2TSI en dit is dan ook de uiteindelijke reden geweest dat ik voor de 1,4 heb gekozen.
 

Pekel

Nieuw lid
Hallo painter,
Mijn ervaring met de DSG bak en een 1.2 TSI is nu 3500 km en ik moet zeggen die 105 pk lijken wel meer te zijn dan ze opgeven. Mijn vorige auto was een fabia II met 105 pk, maar de Yeti is zwaarder dan de fabia en trekt sneller dan de fabia hij trekt bijna de straatstenen eruit als je echt gas geeft of probeer de DSG in de sport stand, echt genoeg pk's voor Nederland
 

Painter

Nieuw lid
Dank je, hier heb ik wat aan :laugh:
Valt me op, dat er vlot wordt gereageerd op dit forum, begrijp alleen niet dat ik veel in Duitsland schijn te rijden, en dat ik te veel geld heb / uitgeef, althans enkele antwoorden terug werd dit verondersteld :ahum:


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 

FredV

Banned
begrijp alleen niet dat ik veel in Duitsland schijn te rijden, en dat ik te veel geld heb / uitgeef, althans enkele antwoorden terug werd dit verondersteld :ahum:
Hoezo? je was benieuwd naar de acceleratie boven 125 km/h... waar kun en mag je dat hier rijden ?
Oke, overal als je bekeuringen wilt.
dus de associatie is snel gelegd toch?
 

Painter

Nieuw lid
Tja, waarom kunnen sommige auto,s harder dan 120 ?
Zo nu en dan eens effe lekker het gas er op, vindt ik gewoon lekker.


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 

OuweHippie

Senior Member
Bestellen die Yeti 1.2 DSG. Na 10.000 km verbaas ik me nog steeds over de acceleratie van het beest. Wat'tie boven de 125 doet interesseert me niet, wel wat het ding deed met de caravan erachter en dat was indrukwekkend.
 

EdK

Forumguru
Ja zijn caravaan staat nu op 2 lokatie's
één deel bij hem thuis en het andere deel op de camping !
Hoe het kwam ?? wel door het krachtig optrekken van die Yeti 1,2 TSI DSG in sport stand.:winkie:
 

Painter

Nieuw lid
Mijn antwoord heeft FredV al gegeven. Was ook evident, vond ik.

Oke oke , ik ben overtuigd.
Nu alleen even een proefrit maken ( moest trouwens hemel en aarde bewegen om een proefrit te kunnen maken in een 1,2 DSG ).
Niets was mogelijk, en nergens stond een auto met deze configuratie.
Dus de verkoper gaat in zijn klantenbestand kijken wie er met een DSG 1.2 rijdt.
Vindt dit toch wel een vreemde zaak als ik eerlijk ben, ik kom geen pak melk kopen, toch ?

Hier even mijn verlanglijstje:
Yeti 1,2 DSG

Extra uitrusting
17" lichtmetalen velgen Spitzberg
Alarm met interieursensor en hellingshoekdetectie
Audio Pack Pro
Lederen interieurbekleding
MDI (Mobile Device Interface)
Panoramisch glazen schuifdak
Parking Distance Control voor en achter
Rokerspakket
Stoelverwarming op voorstoelen
Vision pakket
 

FredV

Banned
Leuk zeg, maar niet heus.
moet vaak voor een VW-garagebedrijf auto's bij Pon Leusden ophalen voor klantenproefrit.
Beneden daar in de garage staan ze in alle soorten en maten.
Dus als je dealer wil, kan het wel.
 

Painter

Nieuw lid
Mijn antwoord heeft FredV al gegeven. Was ook evident, vond ik.

Oke oke , ik ben overtuigd.
Nu alleen even een proefrit maken ( moest trouwens hemel en aarde bewegen om een proefrit te kunnen maken in een 1,2 DSG ).
Niets was mogelijk, en nergens stond een auto met deze configuratie.
Dus de verkoper gaat in zijn klantenbestand kijken wie er met een DSG 1.2 rijdt.
Vindt dit toch wel een vreemde zaak als ik eerlijk ben, ik kom geen pak melk kopen, toch ?

Hier even mijn verlanglijstje:
Yeti 1,2 DSG Elegance

Extra uitrusting
17" lichtmetalen velgen Spitzberg
Alarm met interieursensor en hellingshoekdetectie
Audio Pack Pro
Lederen interieurbekleding
MDI (Mobile Device Interface)
Panoramisch glazen schuifdak
Parking Distance Control voor en achter
Rokerspakket
Stoelverwarming op voorstoelen
Vision pakket
 

EdK

Forumguru
hou er rekening mee dat het panoramisch schuifdak kan lijden tot langere levertijd !
Dus dat je jet weet, kun je erom vragen
Kunt ook altijd kijken of jou model bij de voorraadwagens staat van skoda
zie skoda site

welke dealer is zo meegaand ?
zijn meer dealers in het land hoor !!
 

Painter

Nieuw lid
Leuk zeg, maar niet heus.
moet vaak voor een VW-garagebedrijf auto's bij Pon Leusden ophalen voor klantenproefrit.
Beneden daar in de garage staan ze in alle soorten en maten.
Dus als je dealer wil, kan het wel.

En dat terwijl mijn dealer de grootste van NH is, van Den Helder tot Haarlem aan toe, dus die heeft toch wel wat in de melk te brokkelen.
 

FredV

Banned
Nou, het is niet zozeer hoeveel die dealer in de melk te brokkelen heeft, maar meer de goodwill van je dealer.
Zo'n auto moeten ze ook bij Pon huren... en dat is geen bedrag van 2 cijfers...
 
Bovenaan Onderaan