Dieven beroven Golf en Passat van routeplanner

WillemJan

Forumguru
Volkswagenrijders die het dure radionavigatiesysteem RNS510 in hun wagen hebben laten bouwen, zijn boos dat het apparaat kinderlijk eenvoudig uit de auto te stelen is.
De RNS510 wordt massaal uit Golfs en Passats geroofd. De omvangrijke diefstal komt aan het licht op het prikbord van volkswagen.startpagina.nl, waar talrijke VW-rijders steen en been klagen over het ’gebrek aan veiligheidswaarborgen’. Sommigen zijn na de eerste autokraak meteen weer beroofd van hun opnieuw aangeschafte RNS510.
De RNS510 is zo populair onder autokrakers, dat er op internet een levendige handel in is ontstaan in dit type navigatiesysteem. Ver onder de nieuwprijs van circa €2500 worden ze tweedehands aangeboden.

„Ruit ingeslagen en alles vakkundig uitgemonteerd”, meldt een Passatrijder. „Bij ons in de wijk waren er dezelfde nacht nog vier gestolen uit Golfs en Passats. Toen ik de dealer belde, was ik de derde die dag.”
Volkswagen Nederland erkent het probleem.

Bron: website De Telegraaf:

http://telegraaf-i.telegraaf.nl/dai...3_8/articles/artikel_TE_2S_20090513_8_124.php
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3906154/__Golf__bestolen_van_routeplanner__.html

JoKing

Lid
Hoe gaan die mannen te werk? Rijden ze gewoon een rondje door een bepaalde woonwijk om te inventariseren waar wat te halen valt?

Uit mijn vorige auto (Seat Leon) is mijn airbag uit het stuur gestolen. Van een buurjongen van een paar huizen verderop is toen ook de airbag uit zijn Leon gestolen. Ze wisten dus gewoon dat er 2 Seats in de straat stonden.
Overigs hadden onze auto's verder helemaal geen schade, ze stonden alleen niet meer op slot :407:.

Ik ben nu ook wat terughoudend met het plaatsen van foto's ed van mijn nieuwe auto, je brengt die lui alleen maar op ideeen.

WillemJan

Forumguru
(...)Ik ben nu ook wat terughoudend met het plaatsen van foto's ed van mijn nieuwe auto, je brengt die lui alleen maar op ideeen.
Dat klopt, omdat ik ook een S2 besteld heb, heb ik mijn woonplaats een beetje minder specifiek gemaakt...
Maarreh.... we moeten nu niet helemaal paranoide worden: de boeven kijken echt niet in het Skodaforum om te zien waar nu weer nieuwe auto's staan.
For my few cents... Willem-Jan

Bij mij is afgelopen weekend dus ook ingebroken en de Columbus gejat. Eigenlijk kon je hier gewoon op wachten....dat ding is zo makkelijk te jatten. De dieven hebben het nog netjes gedaan ook, keurig het frontje eraf en de Columbus losgeschroefd. De stekker hangt nog intact aan de auto.

Maar wat kost het weer een waanzinnige hoop gedoe. Nieuwe ruit laten plaatsen, weken zonder radio zitten....en nu flink in de clinch liggen met de leasemaatschappij omdat ikgeen nieuwe Columbus mag bestellen.Ergens kan ik dit wel begrijpen, maar een vergelijkbaar systeem dat minder diefstalgevoelig is, is er gewoon niet! En ik heb juist gekozen voor de opties van de Columbus!

Als iemand tips heeft......be my guest!

Overigens lijken het inderdaad professionele bendes uit het Oostblok te zijn. Rijden 's nachts rond en jatten alle Vw's en Skoda's leeg. Bij mij afgelopen week 5x! Bij Carglass kwam ik twee van deze mensen de volgende dag tegen....allemaal hetzelfde verhaal!

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij zijn de auto's redelijk eenoudig te herkennen door inderdaad een rondje te rijden. De auto's met een RNS510 / columbus zijn te herkennen aan de dakantennes met gps ontvanger. Dus daar zijn ze heel snel aa nte herkennen, een blik in de auto is dan verder voldoende..

Wasmachineman

Forumguru
Geen tips alleen dat het waardeloos is dat je de klos bent !
Dit tuig zouden ze gelijk met een steen aan hun voeten in de Noordzee mogen gooien. Snel klaar ben je dan ! Maar ja dat mag niet hier in het mooie NL.

LenK

Forumguru
Ben ik ff blij met mijn auto.
Wordt alleen geleverd met of CD/MP3 speler of CD/MP3 wisselaar of CD/MP3/navigatiesysteem.
Ik heb de middelste en de basisversie auto's zijn nauwelijks verkocht, dus niks te vrezen van mensen die willen "opwaarderen".
Maar zekerheid heb je nooit natuurlijk. Er is ook nog genoeg andere handel aan boord zoals stuurairbag. En ik heb 2 veiligheidshamers! Die ze zo zien zitten door de fel oranje kleur :koffie:

Falcon

Donateur
Het zou de politie in Nederland weleens sieren als ze hier wat meer mee gaan doen. Lokaas Columbus met daarin een gpstracker en in samenwerking met de duitse politie deze groep onderscheppen.

Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn.

nomad

Senior Member
Het zou de politie in Nederland weleens sieren als ze hier wat meer mee gaan doen. Lokaas Columbus met daarin een gpstracker en in samenwerking met de duitse politie deze groep onderscheppen.

Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn.
Wel even realistisch blijven..... Dat kan toch niet ? Hiermee wordt de staatskas niet gevuld. Kijk, de gestolen systemen brengen in elk geval weer indirect belasting op door bijv. de BTW van je nieuwe ruit en de BTW over de verkoop van een vervangende Columbus. Als ze die gasten pakken zijn die inkomsten weg. Dus dit heeft echt de laagste prioriteit. Misschien worden de dieven wel geflistst als ze met een kofferbak vol gestolen systemen richting Polen rijden, maar meer dan dat hoef je echt niet te verwachten.
Van de politie heb ik in elk geval al jaren geen hoge pet meer op. Sterker nog: de camerabeeld die ik aanleverde die tijdens mijn inbraak zijn gemaakt wilden ze niet eens bekijken. Sorry meneer, maar hier kunnen we niemand op zetten, want andere zaken hebben een hogere prio.
Dus tot ziens maar weer :bye:

floris

Lid
Van de politie heb ik in elk geval al jaren geen hoge pet meer op. Sterker nog: de camerabeeld die ik aanleverde die tijdens mijn inbraak zijn gemaakt wilden ze niet eens bekijken. Sorry meneer, maar hier kunnen we niemand op zetten, want andere zaken hebben een hogere prio.
Dus tot ziens maar weer :bye:

dat is toch het toppunt :1884:

nomad

Senior Member
dat is toch het toppunt :1884:
En denk je dat als ik nu iets zie gebeuren wat de politie moet oplossen ze ook bel ? Als ik een ongeluk zie bel ik een ambulance en bij brand de brandweer of Rijkswaterstaat (gratis te bereiken).

Wasmachineman

Forumguru
Ik heb een paar oud-collega's werken bij de politie en die hebben ook de meest rare verhalen. Zij worden ook weer aangestuurd door hun superieuren en veel werkzaamheden zijn echt frusterend.
Buro werk is eigenlijk een straf tegenwoordig.
Ben nu heel blij dat ik nooit die stap heb gemaakt want ik twijfelde wel 20 jaar terug !
Maar ja, dat is achteraf praten. Misschien had het me wel heel goed bevallen. Misschien ? Misschien....

Aiii

Lid
In ieder geval komt er nog minder blauw op straat als het aan minister Guusje licht. Er moet immers bezuinigd worden en waar beter dan op die plekken waar de mensen er het meest last van zullen hebben.

Daarintegen wil de CU mensen die te veel verdienen 60% van hun loon afnemen in plaats van de al abnormaal hoge 52%. Dat geld gaat dan vast niet naar de volgende loonsverhoging voor de ministerraad, maar naar iets nuttigs, zoals diefstalpreventie. Misschien kunnen ze nog wat gele flyers hangen op parkeerplaatsen aan auto's met daarop teksten als "In deze auto ligt niets waardevols." Want daarmee voorkom je diefstal, schrikt toch af hé.

Toen er een poging tot inbraak was in mijn vorige auto toen ik deze achterliet in Arnhem Presikhaaf wilden ze ook niet naar me luisteren, mocht wel aangifte doen via internet als ik dat wilde. :D

Firepeet

Nieuw lid
En vandaag was ik aan de beurt. Uit mijn O2 is mijn columbus netjes verwijdert en ik een week mijn O2 kwijt om alle schade te repareren.

* ruit stuk
* een bobbel in mijn deur (van de schroevendraaier)
* leer beschadigd van de stoel
* Frame van de columbus stuk
* draden doorgeknipt

Dus echt lekker wakker worden vanmorgen.:407: :biggthumpdown: :(

nomad

Senior Member
En vandaag was ik aan de beurt. Uit mijn O2 is mijn columbus netjes verwijdert en ik een week mijn O2 kwijt om alle schade te repareren.

* ruit stuk
* een bobbel in mijn deur (van de schroevendraaier)
* leer beschadigd van de stoel
* Frame van de columbus stuk
* draden doorgeknipt

Dus echt lekker wakker worden vanmorgen.:407: :biggthumpdown: :(
Ja da's klote. Echt netjes verwijderd is ie dus ook niet.

Mensen,

Ben net even langs geweest bij een autoshop om te bekijken of er daadwerkelijk goede alternatieven zijn voor de Columbus die minder diefstalgevoelig zijn. Volgens de verkoper aldaar:

- de pioneer AVIC-X3 (afneembaar front)
- de JVC NX7000 (2-din, hele scherm kan eraf)
- de Alpine iva-d106r (afneembaar front)

De JVC valt voor mij af, de recensies over de navigatie zijn slecht. Over de andere twee systemen kan ik nauwelijks ervaringen vinden. Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met Alpine of Pioneer systemen?

Firepeet

Nieuw lid
Nee ze hebben het niet echt netjes gedaan. Maar ja wat kan je ook verwachten hebben zo wie zo geen respect voor een ander zijn spullen.

Ik ben nu aan het twijfelen, de dealer vroeg mij of ik er nu echt weer een columbus in wilde. Ik heb er nu voor gekozen om dat te doen. Maar kan nu nog kiezen voor een ander systeem. Wat is volgens jullie de beste optie?

GR Peet

Bovenaan Onderaan