Diesel pest ???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Grard

Lid
Heb onlangs een Felicia 1900 diesel gekocht die lang had stilgestaan, het ding liep in het begin prachtig na een 50 km begon deze te horten en te stoten en stil te vallen. Ik dacht de dieselfilter is rot geworden van het lange stilstaan,dus maar een nieuwe erop ,het ding liep wat beter,maar na een tiental km weer aaneen nieuwe filter toe.Na de zesde nieuwe fiter heb ik de vijfde gedemonteerd met de ijzerzaag,zat vol bruine smurrie leek wel koffie drap. achterbank eruit grote kust stof moer op de tank losgemaakt zodat ik in de tank kon weinig te zien zeker voor een bak met deze leeftijd.uiteindelijk is "de bak" stil gevallen en niet meer aan de praat te krijgen. Oke dan maar een ander dieselpomp monteren. "de bak" liep weer als een zonnetje; Gedemonteerde pomp uit elkaar gehaald,alle onderdelen hadden een bruine aanslag ( geen roest) die een goede werking verhinderde. Ik vrees ervoor dat de pas gemonteerde pomp ook op die manier aan zijn eind komt.Heeft iemand van de leden daar ervaring mee en/of kan mij helpen daarvoor een oplossing te vinden?

SuperBartje

Forumguru
In diesel kan bacteriegroei optreden. Slijmachtige prut zoals je omschrijft. Indien sterk aanwezig besmet het ook zo snel alle nieuwe diesel die je er in gooit.

Eerst alle oude diesel uit tank laten lopen en zo mogelijk spoelen. Dan nieuwe diesel er in, zo mogelijk met een antibacterieel additief om eventuele bacterieresten te doden die nog aan de wand/ in systeem zitten.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De dieselolie wordt al jaren gemengd met een percentage biodiesel, die biodiesel zorgt ervoor dat, wanneer de tank lang gevuld blijft, en er niet regelmatig brandstof verbruikt wordt en weer wordt aangevuld, er 'smurrie' ontstaat in de tank. Dat is de bacteriegroei waar @SuperBartje het over heeft.
De enige manier om die troep uit je tank te krijgen is om die echt schoon te maken alvorens je weer tankt.
Om 'm schoon te krijgen is vaak de tank demonteren en die een aantal malen rond te draaien en te spoelen met schone brandstof.
Als je dat een aantal keren gedaan hebt, zou íe weer schoon moeten zijn.
Alternatief is een nieuwe tank monteren.

Grard

Lid
Het zit niet alleen in de tank ook in het hele brandstofsysteem,een nieuwe tank alleen gaat de zaak niet oplossen vrees ik.

Grard

Lid
In dit geval kun je dit probleem het best vergelijken met een in de prak gedraaide hoge druk pomp van een common rail diesel, de vrijgekomen metaaldeeltjes besmetten ook het hele brandstof systeem met het gevolg dat je met de nieuwe hoge druk pomp ook schade kan verwachten.

hemi24

Donateur
Schrijven in vette tekst komt over als schreeuwen…!

Maar jouw Felicia met 1900 dieseltje heeft geen common rail; sterker nog: grote kans dat het nog niet eens een direct ingespoten diesel is? Die loopt waarschijnlijk zelfs nog op slaolie…

Grard

Lid
Maar jouw Felicia met 1900 dieseltje heeft geen common rail; sterker nog: grote kans dat het nog niet eens een direct ingespoten diesel is? Die loopt waarschijnlijk zelfs nog op slaolie…
Het probleem is de diesel pest en niet de punten die jij aanhaalt en de brandstof systeem besmetting is een vergelijk.

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Donateur
Als je even goed had gelezen was je bij deze link uitgekomen:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
In dit geval kun je dit probleem het best vergelijken met een in de prak gedraaide hoge druk pomp van een common rail diesel, de vrijgekomen metaaldeeltjes besmetten ook het hele brandstof systeem met het gevolg dat je met de nieuwe hoge druk pomp ook schade kan verwachten.
Kennelijk weet je al wat er aan de hand is, en wat er moet gebeuren.

Grard

Lid
Als je even goed had gelezen was je bij deze link uitgekomen:
Mooi opgezocht doch is enkel een preventief middel, hebben we al geprobeerd, zonder resultaat.Je kan net zo goed WD 40 gebruiken is ook een vocht verdrijver en roestwerend die op elke hoek van de straat kan kopen. wel zonder het chemische geurtje.

PizzaPieter

Donateur
Beste Grard,

Zoals ik het zie. Je hebt een vraag: "Heeft iemand van de leden daar ervaring mee en/of kan mij helpen daarvoor een oplossing te vinden?"

Je krijgt verschillende reacties en op elke reactie geef je een antwoord, zo komt het op mij over, alsof je t al gedaan hebt / het niet de juiste oplossing is / het gegoogled lijkt te zijn / je er niets mee kan / je technisch ineens extra inzichten geeft

Dat wekt de indruk dat je niet echt hulp zoekt, maar wat wèl is me nog even een raadsel.

Wat is precies je vraag, wil je ook ècht dat hier getracht wordt deze te beantwoorden, wat is precies je probleem en wat je allemaal al gedaan of gelaten om het proberen op te lossen?

Grard

Lid
Mijn vraag is zoals iedereen kan lezen ,heeft iemand ervaring met het fenomeen diesel pest,het enige antwoord van waarde komt momenteel van Super Bartje. Indien u de leden van het Skoda forum mijn ervaring en de door ons gevonden oplossing daarvoor wil ontzeggen door mijn goede bedoelingen in twijfel te trekken hoor ik dat graag van u.

PizzaPieter

Donateur
Ik denk dat ik je vraag dan niet goed begrepen heb en wil niemand iets ontzeggen of in twijfel trekken (al helemaal niet namens het Skoda forum)

Echter, ik heb nergens gelezen dat je de oplossing voor je vraag zelf al had en was in de veronderstelling dat je hulp/informatie zocht om je probleem op te lossen, zoals het laatste deel van je vraag mij doet vermoeden.
En als ik je vraag/probleem niet begrijp, zou het ook kunnen zijn dat ánderen die niet begrijpen en dan is helpen zo lastig.

Zojuist nog een keer de reacties gelezen en die laten mijn mening vooralsnog onveranderd. Inhoudelijk kan ik je ook niet helpen, dus ik haak af en hoop dat er een oplossing volgt (of een uitleg van de oplossing als die er al is).

Tees

Donateur
@Grard zoals @PizzaPieter al probeerde aan te geven, lijkt u nogal kritisch te zijn op alles en iedereen hier, behalve op uw eigen bijdragen. Het is bovendien niet de eerste keer dat u hier opmerkingen over krijgt op dit forum.
@PizzaPieter heeft heel erg duidelijk geprobeerd aan te geven dat door uw manier van reageren op suggesties (namelijk elke suggestie meteen weerleggen en de reageerder het gevoel te geven een domme en nutteloze opmerking gemaakt te hebben), u niet bepaald uitnodigt dat anderen u nog verder proberen te helpen. U geeft namelijk ook de indruk dat u het allemaal wel weet, en onze hulp helemaal niet nodig heeft of waardeert.

Ter verduidelijking over een forum als deze: er zitten hier alleen maar enthousiaste en goedbedoelende hobbyisten. Vrijwel niemand hier doet dit voor zijn werk, en iedereen doet dit voor z'n lol. Als er dan iemand langskomt die de antwoorden niet lijkt te (willen) waarderen, haken we met z'n allen af.

Als u dus nu of in de toekomst nog constructieve en behulpzame reacties verwacht, stel ik voor dat u ook even naar uw eigen stijl van reageren kijkt. En anders oogst u wat u zaait: kritiek

Grard

Lid
Hoe denk je dat dat de kritiek die ik tot hiertoe te slikken krijg van meerdere "donateurs"op mij overkomt. Ipv het "diesel pest"fenomeen onder de aandacht te houden om stilaan het door ons opgeloste probleem duidelijk te maken zodat de leden (ingeval zij ermee te maken krijgen) zich de kosten kunnen besparen van de erg dure lapmiddel toevoeg middelen die niet tot een goed resultaat bij dragen, blokt u dat af!

Tees

Donateur
Prima, uw reactie bevestigt exact datgene wat ik al aangaf: iedereen is fout, behalve u. Ik haak af, en wens u nog een prettig verder verblijf op deze aardbol.

@Peter-036 doe ermee wat je wilt...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan