Pindasaus

Forumguru
Fabia 3 uit 2017, van vóór de facelift

Blijkbaar kan zo'n hendel stuk... Rood omcirkeld is een breuk in het verchroomde plastic. Een kleine zoektocht op internet leert dat dit vaker voorkomt. Heeft iemand op dit forum het ook al gehad?

deurgreep LV 2 breuk.jpg

Gelukkig is het onderdeel los te koop. Ik heb een nieuwe besteld op https://www.skoda-parts.com/spare-part/6v0837221a2zz-indoor-door-control-front-left-31594.html

Mocht iemand anders hetzelfde probleem hebben, de onderdeelnummers zijn:

Linksvoor: 6V0 837 221 A 2ZZ
Rechtsvoor: 6V0 837 222 A 2ZZ
Linksachter: 6V0 839 221 A 2ZZ
Rechtsachter: 6V0 839 222 A 2ZZ

5d9b42a83dcc2_xl.jpg
 

Pindasaus

Forumguru
De nieuwe deurgreep zit er inmiddels in. Om deze te monteren, moet de deurbekleding los genomen worden. Hieronder een korte beschrijving:

Benodigdheden:
- Volkswagen T10383 wrikgereedschap + een vijl om de omgevouwen randjes weer scherp te maken
- Kleiner wrikgereedschap - ik heb een Weber Tools WT-2065-1 plastic beitel gebruikt
- Torx T15
- Torx T25
- Steeksleutel 10
- Platte schroevendraaiers klein en groot, om stekkers los te maken
- evt. een tang, om stekkers los te trekken
- evt. reservedeurclips, ze kunnen breken
- evt. schroefdraadborgmiddel middelsterk (blauw)

Belangrijke opmerkingen vooraf:
- Alle stekkers hebben een vergrendeling die opzij / ingeduwd moet worden, voordat de stekker los kan.
- De demontage zal hier en daar klikverbindingen beschadigen. Je krijgt het nooit zo mooi terug als het oorspronkelijk zat.
- Bij het terugplaatsen van de bouten T25 kan je borgmiddel gebruiken om lostrillen te voorkomen.
- Ik heb twee panelen losgehaald. Onderstaande foto's zijn een mengeling van linksvoor en rechtsvoor.
- In een werkplaatshandleiding die ik ergens online vond, staat dat het deurpaneel in het midden in de deur haakt. Deze haak heb ik niet gevonden. Het kan geen kwaad om dit na te gaan, voordat je het paneel weer monteert.

Instructies:
1. Sleutel uit contactslot.
2. Wip de bediening van de elektrische ramen eruit, maak de stekker los.

LV raambediening.jpg

3. Wip het rooster van de tweeter / spiegelverstelling eruit, maak de stekker los.

RV rooster tweeter.jpg

4. Verwijder 1x schroef, torx T15.
5. Wip het sierpaneel van de deurgreep los. Begin aan de voorzijde, gezien vanuit de rijrichting. De achterzijde zit namelijk niet geklikt maar geschoven.

RV trim.jpg

RV trim binnenzijde.jpg

6. Verwijder 2x bout T25.
7. Aan de onderzijde van het deurpaneel zit een gleuf, waarin een klem te zien is. Draai die 90 graden met steeksleutel 10.
8. Trek de 7 deurclips los met gereedschap VW T10383. Hun locaties zijn als volgt. Begin onderaan.

RV deurpaneel binnenzijde.jpg

9. Til het deurpaneel omhoog. Het zit gehaakt nabij de zijspiegel.
10. Koppel de kabel los van tweeter en -indien aanwezig- van het lampje aan bovenzijde deurpaneel.
11. Koppel de slotkabel los. Het witte deel kan ontgrendeld worden door de helften uit elkaar te duwen met een platte schroevendraaier.

RV slotkabel.jpg

RV deur binnenzijde.jpg
 
Laatst bewerkt:

Pindasaus

Forumguru
Dank je wel!

Nu er toch een deurpaneel af moest, heb ik gelijk de stereo licht gewijzigd. Het gaat om een Fabia met alleen luidsprekers voorin en radio Swing. Standaard vond ik het geluid te 'hard' en fel, stemmen worden te hard weergegeven. Dit komt doordat de tweeters erg aanwezig zijn en dan met name aan de onderzijde van hun frequentiebereik, rond 4 kHz. Ook de woofer is niet foutloos en heeft een resonantie op 1,6 kHz, maar dat is van minder groot belang en laat ik zo.

Origineel wordt de tweeter gefilterd door een bipolaire elco van 6,8 µF / 50 V. Deze heb ik vervangen door een foliecondensator van 2,9 µF, met een weerstand van 1 ohm / 2 watt in serie. Hiermee speelt de tweeter 7 dB zwakker op 4 kHz en 4 dB zwakker op 10 kHz. Hiermee klinkt het gebalanceerder en warmer.

tweeters origineel.jpg tweeter detail 2.jpg tweeters nieuw filter.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan