Detailen van de lak onder de deurgrepen

Cordoba

Forumguru
Afgelopen zomer een polijstcone aangeschaft met de bedoeling om o.a. de lak onder de deurgrepen (dus in de 'kuilen') onder handen te nemen, om daar wat aan de krassen te doen.

Aan één zijde ben ik met beide deurgrepen een halfuurtje bezig geweest (geen tijd meer).
Gebruikte materialen:
- polijstcone (zie ook topic detailing materialen)
- accuboor met koppel van 25 Nm (nog wat meer blijkt geen overdaad)
- polijstmiddel Monello Raffini Mezzo (middelgrof polijstmiddel)
- afplaktape voor de handvaten, maar dat is in deze situatie beperkt bruikbaar

Het resultaat kan zeker nog stukken beter, maar de foto's van de behandelde en onbehandelde zijde spreken voor zich. (voor behandeling waren links en rechts ongeveer identiek qua krassen onder de deurgreep)
SAM_1310.jpg SAM_1314.jpg SAM_1315.jpg SAM_1316.jpg
 

becaj0

Nieuw lid
Een alternatief eenmaal u de werken hebt afgewerkt, een soort van transparante bescherming aanbrengen om dit verder te voorkomen? Als dit ergens ter beschikking zou zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd denk ik dat zo'n transparante 'sticker' wel zal helpen, maar vanwege de dubbele bolling eigenlijk niet goed/strak is aan te brengen. Ik denk dat het de eerste keer is dat het bij deze auto gebeurd, dus na ruim 10 jaar mag het ook wel een keer.

Die transparante folie is eigenlijk altijd vlak, en alleen door de juiste uitsnede kan je 'm aanpassen aan bolling van het oppervlak. Dat betekent dat je dus in feite maar in 1 richting wat kunt doen met de uitsnede, ook het feit dat het een holte is, zal het lastig maken: de folie heeft dan eerder de neiging om los te laten dan op een bol deel, zoals een spiegelkap, omdat je dan het folie vaak wat op kan rekken op de dubbel gekromde delen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb de auto 3 jaar EdK, maar echt goed polijsten onder die deurgrepen lukt met de normale spullen niet, omdat je niet goed uit de weg kunt. (delen dus wel in glaze/sealant/wax gezet, maar niet gepolijst)
 

EdK

Forumguru
Tijd terug ff glaspolisch gebruikt voor die plek en werkte perfecto
gewoon op lappie en den vingers.
 

Cordoba

Forumguru
@EdK: werkt het tijdelijk voor het gezicht, of zijn de krassen daadwerkelijk weg? Met andere woorden, zijn ze onzichtbaar gemaakt met fillers en komen ze na een paar wasbeurten weer terug, of zijn ze echt defnitief weg?
 

Cordoba

Forumguru
Je hebt het voordeel van een witte auto (dus krassen nauwelijks zichtbaar), voor dorpels, achterklep/bumper zonder meer aan te raden, voor die kuilen onder je deurgrepen heb ik ze eigenlijk nooit gezien.
 

Cordoba

Forumguru
Ehh, als ik het goed zie gaat die folie om de deurgreep zelf, niet op de lak in het 'kuiltje' onder de greep. Of vergis ik me?

Edit: volgens mij moet je deze hebben. Hoewel je hier ook ziet, dat het niet vlak zit onder de deurgreep, dus of je dat netjes strak krijgt?
 

Cordoba

Forumguru
:facepalm:Met verder scrollen bij je link zie ik het nu ook Peggy, verschil lijkt te zitten in kleine uitsparingen waardoor de versie die ik had gevonden misschien iets makkelijker strak te plakken is.
 

Cordoba

Forumguru
Probleem is waarschijnlijk dat ze niet voor een bepaald autotype gemaakt zijn. Andere optie is gewoon een lap folie kopen, en zelf kijken hoe je het gaat knippen/snijden. Natuurlijk eerst passen, voor je de beschermfolie eraf haalt, dan kun je mooi passen of je het vlak krijgt.
 

turboturbo

Forumguru
Het zal vast schelen of het in die 10 jaar al eens eerder aandacht heeft gehad. M.a.w. de auto van Edk zal nog niet zo oud zijn, en derhalve de intensiteit van de kras-'schade' ook maar beperkt. Zeker als zijn auto wat meer aandacht krijgt dan af en toe enkel een wasstraat. Mijn -eveneens 10 jaar jonge- Fabia heeft dit ook van die verschrikkelijke krassen (van nagels, zegt men? :sterretjes:)

In die 10 jaar is daar zeker te weten ook niets aan gedaan en nu is het idd een te grote klus om 'zomaar' weggepoetst te krijgen tijdens de kwartaallijkse wasbeurt :bloos:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Wat denk je van ringen e.d., die kunnen ook aardig schade aanbrengen. Ik maak me er niet echt druk om, maar geniet wel van de verbetering die ik zie. Daarom ben ik ook zo blij dat ik geen nieuwe auto rij, kan ik rustig slapen zonder me druk te maken om ieder krasje, steenslagplekje of putje in de flanken van ernaast geparkeerde auto's.
(door detailen zijn de deukje van portieren in de rechterflank wel extra opvallend)
 

EdK

Forumguru
ach een relatief nieuwe wagen maar slaap er net zo goed onder hoor.
En de krassen op zich vallen nog wel mee mbt het zien ervan, maar doordat er vuil in gaat zitten (lichte kleur)
ga je het zien.
En dan eens in de tijd effe poetsen geeft weer een tevreden uitzicht met het instappen
 
Bovenaan Onderaan