Detail passat R36

Joske

Forumguru
En als je nu een sealant doet en daarna een wax moet je dan beide laten curen? en hoe lang?
(wat bedoel je met swipe test?)
 

Renzo4000

Forumguru
Na een sealant hoef je geen wax aan te brengen daar een sealant al de bescherming biedt die je vraagt. De meningen zijn hierover verdeeld. Doe je het toch, dan wordt vaak een minimale periode van 12 uur aangehouden voordat je de wax aanbrengt. Dit is om het voldoende uit te laten harden. Curen is in beiden gevallen nodig en verschilt per wax/sealant. Doorgaans is een half uur vaak genoeg.

Een swipetest is om vast te stellen of de wax voldoende is gedroogd om af te nemen(uit te buffen). Dit doe je met een schone vinger een streep te trekken. Trek je een "schone"streep dan is het tijd om uit te buffen...Is de streep wazig en smeert de wax nog, dan moet het nog langer curen/drogen.
 

Joske

Forumguru
Ik had begrepen dat de sealant een zeer goede bescherming is maar dat een wax er bovenop nog een warmere glans geeft?
(myth or busted? :D )
 

Renzo4000

Forumguru
Dat kan inderdaad het effect opleveren @Joske ... echter is de diepte en glans op zijn best na het kleien en polijsten. Alles wat je daarna op de lak "smeert" maakt het feitelijk minder maar wel nodig om de lak te beschermen.
 

Joske

Forumguru
ok, dat is ook een aannemelijk iets, we zullen als eens kijken wat het effect is na het aanbrengen van de sealant ;)
(maar de Collinite zit ook in mijn mandje hoor :D )
 

Renzo4000

Forumguru
Je kiest in ieder geval het beste van twee werelden. De 845 is redelijk easy on easy off en heeft de eigenschap van een sealant(goede langdurige bescherming) en de glans van een wax (wel wat harder, geen diepe wetlook). Standtijd kan met gemak een halfjaar zijn afhankelijk van de omstandigheden(aantal km's, staat ie altijd buiten etc).

Kleine tip, maak het flesje een beetje warm in water en heel goed schudden. Het heeft nogal de neiging om te klonteren. Vooruit nog een tip, breng het ook aan op je velgen. Het is een erg goed alternatief voor wheelwax. Je velgen zijn erg goed schoon te houden hierdoor.

Zelf gebruik ik de 845 voor de winter periode, daarbuiten gebruik ik verschillende (voornamelijk carnauba) waxen...allen met verschillende eigenschappen...waarom? Omdat het kan! ;)
 

Joske

Forumguru
Ja de Collinite leg ik best au-bain-marie heb ik al begrepen :D

Wat ik me alleen nog afvraag is voor de moment: hoe hou je al die doeken uit elkaar? Wat je voor wat gebruikt hebt?
Of maakt dat niet meer uit na een rondje wasmachine?
 

Renzo4000

Forumguru
Voor het aanbrengen gebruik ik het liefste mf padjes, dan kan je lekker zuinig werken en redelijk secuur(less is more, zeker bij het aanbrengen van wax!).

Voor het uitbuffen gebruik ik mf doeken ... koop liever wel de goede en niet van elcheapo's. Vervolgens kan je die gewoon wassen op 30 max 40 graden, geen wasverzachter gebruiken!

Drogen doe je gewoon op een rek en zeker niet de droger. De minuscule haartjes kunnen verbranden en worden hard en vervolgens trek je heerlijke krassen over je lak.
 

Joske

Forumguru
En hou je ze dan uit elkaar nadien? Of gebruik je ze weer allemaal door elkaar na het wassen?
 

smutzkanone

Forumguru
die goedkopere mf doekjes zijn ook dunner.Ik vouw ze meestal 2 keer dubbel, en de duurdere van bv valma blijven mooi in dat model,die goedkopere hebben meteen de neiging in een prop te gaan.
 
Bovenaan Onderaan