Dealer tuning, dus met fabrieks garantie?

Chippen

• Totaal aantal stemmers
    35

Rosinfield

† In Memoriam
Daar lijkt me zelfs geen speld tussen te krijgen. Fraaie reactie, vind ik. Vanuit mijn eigen vakgebied bezien, is mijn indruk dat er nogal eens sprake is van irreele vrees, in de volksmond ook wel koudwatervrees genoemd . Zowel wat betreft het onderhavige RDW verhaal als dat van de garantie.

Evilcomputing

Senior Member
Denk voornamelijk. Lease maatschappij vrees / bijtelling vrees / wagenpark beheerder vrees.

Bij mij bovenstaande 3 wel ja.
De laatste monitored mijn brandstof verbruik ook nog eens extra.

Wel blij met de juiste kennis hier van de mensen.
Overigens geeft mijn leasemaatschappij aan dat wanneer de motorgarantie blijft bij de dealer ik het gewoon mag doen.

Maar niemand wil dat concreet doen.
Of weet jij beter @Race Eend

Race Eend

Forumguru
Enige optie is een externe box in dat geval, box er uit bij onderhoud en bij einde lease contract en klaar.

Evilcomputing

Senior Member
Is ook over nagedacht. Maar dan kom ik weer met de volgende vragen.

Krijg je geen foutmeldingen in de boordcomputer.
Wat doen ze met een ongeval.
En hoe goed werkt dat nu werkelijk.

Cordoba

Forumguru
@Race Eend Dat je het koppel met de toeren helemaal kwijt raakt, als je volgens de wettelijke regels gaat tunen was mij helemaal duidelijk, toen ik het schreef. Overigens maak je een foutje met de Leon LE310: in die tijd mocht je nog 30% extra vermogen hebben als ik me niet vergis, en 130% van 240pk is 312pk, dus zou volgens mij in die tijd net binnen de regels zijn. (en door de belabberde tuning van ABT was het in de praktijk nog veel verder binnen de regels).

E

Ex-lid 2926

Geheel origineel, niet getuned: Na afloop van de fabrieksgarantie geeft de turbo of de koppeling de geest. Vervanging onder garantie of een coulance regeling? Moeilijk verhaal denk ik. Daar zou ik tuning niet om laten.
Evenzeer dat theoretische verzekering/typegoedkeuring verhaal. Denk je dat het vermogen van de auto door de politie of een andere deskundige gemeten wordt na een verkeersongeval? Ik weet uit hoofde van mijn beroep zeker dat dit niet het geval is. Chiptuning is ook niet ongebruikelijk bij sommige auto's die bij de politie in gebruik zijn. En die krijgen flink wat te verduren.
Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal als het gaat om opgevoerde bromfietsen. Die kunnen bij politie en verzekeraars wel rekenen op speciale belangstelling.

Fean

Forumguru
Garantie per jaar en coulance blijft ook een lastig verhaal...
Turbo en koppeling kapot;
A) auto met 25dkm in 4 jaar
B) auto met 150dkm in 4 jaar

Garantie op Km's is ook lastig. De één rijdt met een klompvoet de ander rijdt op zondag met grijze haren.. ho ho ho.. (en sommige hebben beide...;))

Volgens mij heb ik ooit iets gelezen dat men in Duitsland/Belgie/Frankrijk wel controleert op tuning bij een dodelijk ongeluk. Het zou in principe vreemd zijn... een niet getunede auto haalt ook 140. Sowieso als je in Duitsland boven de adviessnelheid 130km rijdt doet de verzekering niets meer er zat deed men ook iets met de aansprakelijkheid, en boven de 180km heb je geen allrisk meer. Verzekering geldt natuurlijk niet voor de Nederlanders.. dusse je kunt daar gewoon keihard blijven knallen hoor!

Ik heb altijd wel het idee dat diesel minder snel stuk gaan bij tuning dan benzine, wellicht dat de "God uut Lochem" (@Race Eend ) hierover iets kan vertellen?

Race Eend

Forumguru
Ik heb altijd wel het idee dat diesel minder snel stuk gaan bij tuning dan benzine, wellicht dat de "God uut Lochem" (@Race Eend ) hierover iets kan vertellen?

Feit is dat het lastiger is om benzine motoren te tunen tov diesels.

Het hangt een beetje van de rijstijl af, diesel zijn eerder stuk als je lange stukken vol gas rijdt tov benzine modellen. (op of boven de 4000rpm loopt een diesel ineens een heel stuk heter).

Aan de andere kant, benzine motoren zijn weer gevoeliger voor een arm mengsel of pingelen, waardoor zuigers schade oplopen.

Een goede tuning moet zo geschreven/ontwikkeld zijn dat deze onder alle omstandigheden veilig is voor de motor. Niet zomaar wat zaken omhoog gezet in de software, maar ook wéten wat je als tuner aan het doen bent.

Bovenaan Onderaan