Wat je legaal (dus volgens RDW/wegenverkeerswet) wel mag doen: tunen naar die 20% boven fabrieksopgave, en dat kun je eventueel ook nog slim doen: bij lagere toerentallen kun je het koppel flink verhogen omdat je dan door het lage toerental toch onder het maximum vermogen blijft (vermogen = koppel x toerental), eenheden zijn even niet zo van belang), en bij hogere toeren een afnemend koppel om onder het maximum vermogen te blijven.
@Race Eend Mark, kun jij aangeven of jullie wel eens zo tunen dat het maximum vermogen beperkt blijft, door bij hogere toerentallen de toename van het koppel ten opzichte van origineel te beperken, of is dat een te ingewikkelde manier van tunen?
Nee dat is geen rijden als je een tuning op die manier maakt, dat is echt koppel erin knallen en als je door trekt sterft het dan af.
Dan krijg je dit zeg maar: (1.4 TSI 122pk zou dus 146pk mogen doen).
Terwijl het dit kan zijn:
Dit zijn allemaal zulke theoretische discussies.
Hoe wil men aantonen dat de auto te veel vermogen heeft!? 4WD rollenbank achterin de T5 politiebus proppen, inclusief een dikke koelinstallatie etc?
Stel je krijgt een aanrijding en men heeft vermoeden dat de auto te veel vermogen heeft (knap als je van buiten kunt zien dat een auto andere software heeft), dan nog kun je een kapotte auto niet mee nemen naar een rollenbank.
Kortom dergelijke regelgeving is niet bedacht voor stage 1 chiptuning, maar voor mensen die een compleet ander (zwaarder) blok in de auto hangen, zonder remmen en onderstel daar op aan te passen.
Overigens zijn er al een aantal voertuigen die standaard heel dicht tegen die 20% aan zitten.
Ik heb regelmatig A4 1.8 TFSI 120pk modellen hier gehad die origineel al 145pk leveren. Die zijn eigenlijk al in overtreding. Zo heeft PON ook een Leon 310 uitgebracht, dit is een 2.0 TFSI 240pk op kenteken, 288pk zou hij dus eigenlijk maar mogen hebben.
Ik rij al tien jaar met mijn aangepaste ibiza, 156pk op kenteken, 436pk huidig vermogen, zonder herkeuring!
Als je daar de kap van open trekt zie je direct dat er van alles aangepast is, maar de motorcode is nog gewoon de originele, hier zal men mogelijk een vermoeden hebben, maar nooit hard kunnen maken dat deze zoveel vermogen heeft. Ik zie dan ook geen reden om naar het RDW te gaan. (Dan nog kun je bij het RDW elk vermogen op kenteken laten zetten, ze zetten gewoon het vermogen wat je op bv een vermogensuitdraai laat zien op je kenteken, als je een uitdraai van een andere auto pakt met je eigen kenteken er boven zou je bij wijs van spreken een heel verkeerd vermogen op je kenteken kunnen laten zetten, ook bij de RDW heeft men nl geen vermogensbank.)