Dealer tuning, dus met fabrieks garantie?

Chippen

• Totaal aantal stemmers
    35

Fean

Forumguru
Sorry maar dit klopt toch echt niet!!!

Wat klopt niet?

Allereerst hebt je als klant nada niets te maken met de fabriek, die verwijst je gelijk door naar je importeur. (uitbesteding.. en de daarbij behorende rechten en plichten). Je zal altijd met Pon te maken hebben voor garantie. (Als NL-er natuurlijk, ik weet niet hoe het zit met de importeurs in andere landen.) Fabrieksgarantie bestaat niet. Het is zoals Pon het zelf aangeeft "importeursgarantie" en de importeurs van de landen zouden kunnen verschillen. Frankrijk deed bijvoorbeeld niets met ABT.

Dat was ook altijd het probleem met ABT... ga je met je ABT auto naar een franse dealer dan heeft deze lak aan de afspraken van Pon.. Je kon je auto dan naar NL slepen.

Met je local dealer zou je best afspraken kunnen maken maar zoals ik al aangaf... lastig met de bewijslast.

Tuning.. de "fabrieksgarantie" is vaak gebaseerd op de tuning zelf, garantie op de software. JD Hartog en de betere "goden" zullen betere afspraken hebben wat betreft hardware. Maar goed die jongens weten wél wat ze doen en zullen de marges qua betrouwbaarheid goed in het snotje hebben.

Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Precies. Een dealer waarmee je een goede relatie hebt en die jou als klant niet graag verliest, zal echt geen overdeven moeite doen om een of ander defect aan de tuning te relateren, mits deze is uitgevoerd door een bonafide bedrijf. Tenzij natuurlijk klip en klaar zou zijn dat de tuning directe oorzaak van het defect is. Maar daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

CDK

Forumguru
@Fean, die importeursgarantie zoals jij dat noemt krijg je dus wel degelijk van PON / Skoda Nederland!
Alleen moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen, in dit geval is dat een tuning van de Oostenrijkse tuner OCT, welke uitgevoerd dient te worden door een dealer, of indien je op maat wilt bij TVS Engineering in Varsseveld. Enige nadeel is de kilometerbeperking van 120k.

Laatst bewerkt:

Fean

Forumguru
Dan ben je toch echt onjuist geïnformeerd. OCT is ook dealer gerelateerd, hetzelfde wat dealer van der Velden deed.

De voorwaarden waarna jij refereert zijn nog steeds de voorwaarde van de lokale dealer en absoluut niet van Pon aka Skoda Nederland.

CDK

Forumguru
@Fean, mag ik vragen waar jij jouw informatie dan vandaan hebt?
Wat ik wel weet is dat niet alle dealers hier in mee gaan om welke reden dan ook, maar dat was ten tijde van ABT ook, toen kon je ook niet bij elke dealer terecht voor tuning.

peterrapid

Forumguru
Eerlijk gezegd is een moeilijk geheel, ik geraak er volledig niet aan uit, heb gekeken op site GOCA van de automobielinspectie en kreeg er noch kop of staart aan. Verzekeringswijze gezien moet je aangeven als je een aanpassing aan het vermogen van de wagen doet en moet die volgens de regels der kunst worden geplaatst. Maar tuning is op zichzelf niet verboden, dus eigenlijk komt het erop neer dat ik gewoon moet overeenkomen met mijn dealer en naar Nederland komen om een goede tuning te krijgen. Die Ollanders toch :D

• Leuk
Waarderingen: CDK

Fean

Forumguru
@Fean, mag ik vragen waar jij jouw informatie dan vandaan hebt?
Wat ik wel weet is dat niet alle dealers hier in mee gaan om welke reden dan ook, maar dat was ten tijde van ABT ook, toen kon je ook niet bij elke dealer terecht voor tuning.

De brief van Pon zelf.

Met dit schrijven informeren wij u over de beëindiging van de levering van motortuning per 1 april 2013 via Pon´s Automobielhandel.

Sinds 2000 importeert Pon’s Automobielhandel de producten van ABT Sportsline. Na jarenlange goede samenwerking is vanuit strategisch oogpunt besloten te stoppen met de verkoop van motortuning en daarom de levering van ABT Sportsline producten niet meer via Pon’s Automobielhandel te laten verlopen. Dit geldt voor zowel styling als motortuning. De samenwerking stopt officieel per 1 april 2013.
De redenen hiervoor zijn dat het product motortuning steeds minder past bij het belang van een milieubewust imago van de merken die Pon in Nederland importeert. Dit, in combinatie met de rol van CO2-uitstoot in de Nederlandse automarkt, resulteert in onze keuze om motortuning niet meer te verkopen.

Audi/ van den Udenhout is mijn grote vriend, zowel persoonlijk als zakelijk (lease). Vaak ABT aangeboden gekregen..voor echt veel minder dan anderen. Ik wilde altijd wel maar geen vertrouwen in dat "grijze" gebied.

Toen de enige door Pon "erkende" tuner ABT ermee stopte heeft Pon naar alle dealers een memo gestuurd. Zij staan niet meer garant voor mogelijke schade met betrekking tot motortuning, in een ander verpakking vermeld weliswaar. M.a.w. garantie komt te vervallen en de dealer zit zelf met de shit.. (dus die vrijheid hebben ze nog wel) Vandaar ook de voorwaarden die je maakt met de dealer en niet met de importeur. Dit overigens geen nieuws maar dit is ook naar de media gebracht.

Naar alle waarschijnlijkheid heeft Pon teveel gezeik gehad en wil er niet meer aan... milieu imago verhaal is dikke onzin... en eco-tuning dan? Wat de dealers uitspoken met klanten afspraken is hun eigen vrijheid... maar Pon staat iig niet garant. Er hoeft maar iets te wijzen op gerommel met de software of abnormale slijtage en de dealer mag het zelf oplossen..
Skoda Utrecht of de Meern begon tegen mij ook over tunen... maar wel beetje mompelend over garantie.. "daar komen we wel uit.."

Tuners die roepen "tunen is niet te achterhalen" (vooral ZIP tuning).. laat je niet gek maken tuning is ALTIJD te achterhalen bij onderzoek. Oe misschien is dat even schrikken voor sommige forummers;)

CDK

Forumguru
Tuning is altijd te achterhalen, alleen moeten ze (diepgravend)onderzoek doen, er blijven altijd sporen achter, alleen blijkt in de praktijk dat dit nagelaten wordt. Dealers weten in 99% van de gevallen dat een auto getuned is, bij garantieclaims zullen ze de auto eerst weer origineel (laten)maken alvorens bij Pon te claimen.
De brief die jij gepost hebt die heb ik inderdaad eerder gelezen, toch is O.CT echt huistuner van VAG / Skoda.

Toutje

Lid
Nieuw hier, maar in Tuning heb ik me een jaar of 4 geleden "verdiept". Ik leasde een Passat CC 2.0 TDI. Prachtige bak en mijn "verdiepingsactie" was in principe snel klaar: Nee... niet toegestaan. Op de vraag waarom dan niet -want de auto werd zuiniger, liep mooier, bla bla- kwamen een paar simpele redenen en de belangrijkste waren dat de gegevens van het kenteken van de auto niet meer overeenstemmen met de werkelijkheid. Hierdoor is de auto ook NIET meer verzekerd !

Aanbieden bij de RDW...? De vraag is of de RDW de auto goed keurt als hij daar wordt aangeboden. Voor mij was het snel helder: ik mocht het niet en ik ben een brave borst dus heb ik mijn onderzoek verder gestaakt, maar het is altijd blijven prikken. Blijkt ook wel uit deze topic en andere Fora en blogs dat het niet erg helder en zeker niet algemeen bekend is. Natuurlijk mag iedereen -uitgezonderd de meeste leaserijders- met zijn auto doen wat 'ie wil. Nou ja..., bij sommigen moet "moeders" natuurlijk toestemming geven... Als je het al overweegt zou ik toch eerst zien of je juridisch veilig bezig bent. Denk daarbij aan de verzekering (niet onbelangrijk) en die kentekenregistratie, he !

Is iemand hier - hier wel eens ingedoken...?

CDK

Forumguru
in NL zou ik op gebied van verzekeringen geen voorbeeld weten (ook niet er over gelezen) dat een verzekering niet uitgekeerd zou hebben door gedane chiptuning, qua geldigheid van je kenteken mag je inderdaad niet meer dan een x percentage afwijken van het standaard door de fabrikant opgegeven vermogen, anders moet je je voertuig bij de RDW laten herkeuren.

Nieuw hier, maar in Tuning heb ik me een jaar of 4 geleden "verdiept". Ik leasde een Passat CC 2.0 TDI. Prachtige bak en mijn "verdiepingsactie" was in principe snel klaar: Nee... niet toegestaan. Op de vraag waarom dan niet -want de auto werd zuiniger, liep mooier, bla bla- kwamen een paar simpele redenen en de belangrijkste waren dat de gegevens van het kenteken van de auto niet meer overeenstemmen met de werkelijkheid. Hierdoor is de auto ook NIET meer verzekerd !

Aanbieden bij de RDW...? De vraag is of de RDW de auto goed keurt als hij daar wordt aangeboden. Voor mij was het snel helder: ik mocht het niet en ik ben een brave borst dus heb ik mijn onderzoek verder gestaakt, maar het is altijd blijven prikken. Blijkt ook wel uit deze topic en andere Fora en blogs dat het niet erg helder en zeker niet algemeen bekend is. Natuurlijk mag iedereen -uitgezonderd de meeste leaserijders- met zijn auto doen wat 'ie wil. Nou ja..., bij sommigen moet "moeders" natuurlijk toestemming geven... Als je het al overweegt zou ik toch eerst zien of je juridisch veilig bezig bent. Denk daarbij aan de verzekering (niet onbelangrijk) en die kentekenregistratie, he !

Is iemand hier - hier wel eens ingedoken...?

https://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Wijzigingen-aan-een-auto.aspx?path=Portal/IGK/Auto
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk6/2/Artikel63/geldigheidsdatum_01-01-2015

Bij wijziging in de constructie van een voertuig waardoor de onderstaande voertuiggegevens wijzigen, en na deze wijziging niet meer overeenstemmen met het kentekenregister, moet het voertuig voldoen aan de in bijlage IV voor het betrokken voertuig opgenomen eisen voor zover die eisen verband houden met de aangebrachte wijziging, respectievelijk aan de in artikel 3.7, eerste lid, of bijlage IIIB bij deze regeling voor het betrokken voertuig opgenomen eisen voor zover die eisen verband houden met een in het kader van een erkenning GWC als bedoeld in de Regeling aanpassing voertuigen aangebrachte wijziging;
r. het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;

Toutje

Lid

skodaaaa heeft een goede link geplaatst die hout snijdt. Zelf was ik inmiddels bij de RDW beland, maar had nog geen tijd gevonden verder te spitten. Dat ga ik zeker doen, mede geïnspireerd door het verhaal van Thokozanoah die de tuning door TVS liet uitvoeren.

Vervolg is informatie bij de verzekeringsmaatschappij en dan niet alleen m.b.t. mijn eigen polis, maar of hier voor middels afspraken of zo landelijke richtlijnen voor bestaan en hoe zij worden gehanteerd. Bij genoemd forumlid werd de RS van 202pk naar 280pk gebracht en dat betekent in principe dus een aanpassing (wijzigingskeuring) op zijn kentekenbewijs. In concreto zou ik wel eens willen weten wat dit voor een gevolgen heeft voor de verzekering.

Zodra ik meer weet laat ik het weten en skodaaaa..., bedankt voor je reactie !

Cordoba

Forumguru
Het percentage dat het vermogen toe mag nemen na tuning is 1 of 2 jaar terug inderdaad naar 20% gegaan, daarvoor was het (als ik me niet vergis) 30%. Overigens is het uitgangspunt het door de fabriek opgegeven vermogen, en de VAG-groep geeft eigenlijk standaard een te laag vermogen op (een enkele uitzondering daargelaten).

Wat je legaal (dus volgens RDW/wegenverkeerswet) wel mag doen: tunen naar die 20% boven fabrieksopgave, en dat kun je eventueel ook nog slim doen: bij lagere toerentallen kun je het koppel flink verhogen omdat je dan door het lage toerental toch onder het maximum vermogen blijft (vermogen = koppel x toerental), eenheden zijn even niet zo van belang), en bij hogere toeren een afnemend koppel om onder het maximum vermogen te blijven. @Race Eend Mark, kun jij aangeven of jullie wel eens zo tunen dat het maximum vermogen beperkt blijft, door bij hogere toerentallen de toename van het koppel ten opzichte van origineel te beperken, of is dat een te ingewikkelde manier van tunen?

Race Eend

Forumguru
Wat je legaal (dus volgens RDW/wegenverkeerswet) wel mag doen: tunen naar die 20% boven fabrieksopgave, en dat kun je eventueel ook nog slim doen: bij lagere toerentallen kun je het koppel flink verhogen omdat je dan door het lage toerental toch onder het maximum vermogen blijft (vermogen = koppel x toerental), eenheden zijn even niet zo van belang), en bij hogere toeren een afnemend koppel om onder het maximum vermogen te blijven. @Race Eend Mark, kun jij aangeven of jullie wel eens zo tunen dat het maximum vermogen beperkt blijft, door bij hogere toerentallen de toename van het koppel ten opzichte van origineel te beperken, of is dat een te ingewikkelde manier van tunen?

Nee dat is geen rijden als je een tuning op die manier maakt, dat is echt koppel erin knallen en als je door trekt sterft het dan af.

Dan krijg je dit zeg maar: (1.4 TSI 122pk zou dus 146pk mogen doen).

20%.png

Terwijl het dit kan zijn:

obd.png

Dit zijn allemaal zulke theoretische discussies.
Hoe wil men aantonen dat de auto te veel vermogen heeft!? 4WD rollenbank achterin de T5 politiebus proppen, inclusief een dikke koelinstallatie etc?

Stel je krijgt een aanrijding en men heeft vermoeden dat de auto te veel vermogen heeft (knap als je van buiten kunt zien dat een auto andere software heeft), dan nog kun je een kapotte auto niet mee nemen naar een rollenbank.

Kortom dergelijke regelgeving is niet bedacht voor stage 1 chiptuning, maar voor mensen die een compleet ander (zwaarder) blok in de auto hangen, zonder remmen en onderstel daar op aan te passen.

Overigens zijn er al een aantal voertuigen die standaard heel dicht tegen die 20% aan zitten.

Ik heb regelmatig A4 1.8 TFSI 120pk modellen hier gehad die origineel al 145pk leveren. Die zijn eigenlijk al in overtreding. Zo heeft PON ook een Leon 310 uitgebracht, dit is een 2.0 TFSI 240pk op kenteken, 288pk zou hij dus eigenlijk maar mogen hebben.

Ik rij al tien jaar met mijn aangepaste ibiza, 156pk op kenteken, 436pk huidig vermogen, zonder herkeuring!
Als je daar de kap van open trekt zie je direct dat er van alles aangepast is, maar de motorcode is nog gewoon de originele, hier zal men mogelijk een vermoeden hebben, maar nooit hard kunnen maken dat deze zoveel vermogen heeft. Ik zie dan ook geen reden om naar het RDW te gaan. (Dan nog kun je bij het RDW elk vermogen op kenteken laten zetten, ze zetten gewoon het vermogen wat je op bv een vermogensuitdraai laat zien op je kenteken, als je een uitdraai van een andere auto pakt met je eigen kenteken er boven zou je bij wijs van spreken een heel verkeerd vermogen op je kenteken kunnen laten zetten, ook bij de RDW heeft men nl geen vermogensbank.)

Bovenaan Onderaan