De weg kwijt...!?

JOVOS

Senior Member
Beste forumleden,

Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe auto. Al voordat ik mijn huidige auto kocht was de SuperB al favoriet, maar toen nog wat te hoog gegrepen / duur voor mij.
Nu, enkele jaren later kom ik toch weer bij de SuperB uit...zo mooi! En heel het internet is lovend over de SuperB en dus heb ik inmiddels ook al m'n eerste proefrit gemaakt in een 1.8 TSI uit 2011 met DSG hetgeen mij goed bevallen is. Nou heb ik in het verleden nogal wat pech gehad met m'n auto's en had gehoopt met een Skoda superB wat meer geluk te hebben...
Maar...al lezend hier op het forum lees ik ineens meer negatieve dingen over deze auto dan positieve en dat heeft me bang gemaakt.

Even kort zou ik graag willen weten of een 1.8 TSI uit 2011 met DSG nu wel de juiste keus is?
Ik lees nogal wat over bakproblemen, olieverbruik, kettingspanners en waterpompen.
Kan ik beter wachten en voor een model II later dan 2011 gaan? Moet ik toch een 2.0 nemen?
Benzine is voor mij de juiste keuze, 1.8 is voldoende. M'n meisje zal er de meeste tijd in rijden en dat zal dagelijks zo'n 25km totaal zijn.

Ik weet dat de positieve gevallen zich niet snel melden op internet waardoor de negatieve probleemgevallen nogal de overhand krijgen, maar toch...ik ben even de weg kwijt...

Een super B or not een B?
 

CDK

Forumguru
Dan zou ik een Superb met navigatie aanschaffen.... Een Columbus is de weg namelijk niet snel kwijt ;)

Welkom op jet forum @JOVOS, het is gebruikelijk en wenselijk om jezelf eerst voor te stellen in het Meet & Greet topic :jaja:
http://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/

Verder is er een zoekfunctie aanwezig en dan is er heel veel informatie voorhanden over zowel de DSG als de 1.8 TSI, een geweldige motor en een heerlijke automatisch schakelende versnellingsbak, er zijn echter probleemgevallen. De DSG 7 is met de 'groene' basis software een risico voor je (2e) koppeling, dit dus (laten) testen voor aankoop (uitlezen) Om zulke problemen te voorkomen en op te lossen heeft TVS Engineering / DSG-dokter speciale software ontwikkeld, dat is een echte aanrader!

Voor wat betreft de 1.8 TSI, een heerlijk blok, lekker pittig met een mooie vermogensopbouw, er zijn echter gevallen bekend van overmatig olie verbruik, koop zo'n auto liefst niet particulier maar bij een betrouwbare merk dealer mét garantie en laat een aankoop keuring uitvoeren met een compressietest.
 

Thokozanoah

Forumguru
Ik heb een Octavia gehad met 1.8 TSI en DSG. Een voortreffelijke auto, die combinatie zou ik zo weer kopen in een SuperB. In mijn geval verbruikte de motor geen druppel olie en heb ik geen mankementen met de DSG gehad, er is dus ook een andere kant van het verhaal. Bedenk wel dat er legio van deze combi (1.8 TSI + DSG) verkocht US en dat vaak de probleemgevallen hun verhaal doen. Ik zou zeggen....schaf een SuperB aan met dealer historie en laat de DSG aanpassen bij TVS in Varsseveld :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Chicco_Himself

Forumguru
Ik heb nu 11 maanden een 1.8 TSI uit 2009 en was ook huiverig ivm de negatieve berichten hier op het forum. En zoals je reeds aangeeft, er wordt veel vaker een topic geopend over een probleem met een auto dan dat men iets positiefs over bijvoorbeeld de waterpomp, olieverbruik, koppelingsplaten etc vermeld.
Mogelijk kun je nog wat wijzer worden uit mijn "zoektocht" vermeld in dit topic --> http://www.skodaforum.nl/forum/i/een-superb-kopen-problemen-of-genot.23070/

Ik heb hem bij een dealer gekocht (mét 6 mnd Bovag-Garantie en 1 jr "Skoda Zeker Garantie") en bemerkte tijdens de proefrit al dat er problemen waren met de koppelingsplaten (hakkerig tijdens einde 1e versnelling en begin 2e versnelling). Dit heb ik dan ook vast laten leggen door deze dealer in de koopovereenkomst waarbij vermeld werd dat, indien de auto nog bleef "schokken" na hun software-update, er nieuwe koppelingsplaten in zouden komen.
Afgelopen maandag zijn de koppelingsplaten onder garantie vervangen en ben ik weer helemaal blij. :D (mbt de reden waarom ze nu pas vervangen zijn kun je mij evt een pb sturen aangezien ik de verder gemaakte afspraken met de dealer ter bescherming van de dealer niet openbaar wil zetten).
In de 11 maanden heb ik in ieder geval verder géén last gehad van olieverbruik, kettingspanner en waterpomp.
Probeer in ieder geval te achterhalen wie de vorige eigenaar is en neem, indien mogelijk, contact met hem op.
Is de auto van een leasemaatschappij geweest dan zou de onderhoudshistorie bij de auto aanwezig moeten zijn (althans als hij van leaseplan is geweest). Men maakt een uitdraai en voegt deze bij de autopapieren. Hierna zijn de gegevens helaas niet meer bij hun opvraagbaar. Maar je kunt natuurlijk altijd gewoon contact opnemen met de leasemaatschappij om te vragen of men nog historie-gegevens heeft.

Zoals je hier hebt kunnen lezen is het raadzaam de DSG aan te laten passen door TVS Engeneering ivm de levensduur van je koppelingsplaten. Nu mijn nieuwe koppelingsplaten zijn gemonteerd laat ik dit ook doen binnenkort.
Misschien een optie, als je je Superb hebt gekocht, om mee te doen aan de meeting waarbij je gelijk een kortingsvoucher kunt krijgen (evt chippen naar 200/220pk met aanpassing DSG voor €699 ipv €999). Eea staat hier vermeld -->
http://www.skodaforum.nl/forum/i/na...ember-tvs-engineering-bv-varsseveld-nl.25976/
Dan kunnen je koppelingsplaten in ieder geval veeeeelen km's meer mee dan met de huidige instellingen van je DSG.

En zouden er nog vragen zijn, stel ze uiteraard gerust !! :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

JOVOS

Senior Member
Dank voor jullie reacties.

@Corné de Kluijver : Voorstellen had ik al netjes gedaan alvorens dit topic te starten.
Zoekfunctie heb ik al veelvuldig gebruikt hier en daardoor veel negatiefs gelezen, vandaar m'n topic
om alles eens goed op een rijtje te krijgen.

Ik heb een elegance op het oog, opties genoeg aan boord. Historie staat in het boekje, auto komt uit de lease en ziet er heel netjes uit van binnen en buiten. Ik ga er vanuit dat de auto dan over het geheel wel netjes behandeld zal zijn al is dit geen garantie dat er geen verborgen mankementen zijn.

DSG dokter las ik al heel veel over hier en die wil ik na eventuele aankoop wel even een bezoekje brengen denk ik...

laat een aankoop keuring uitvoeren met een compressietest

Das al een goeie tip:thumbsup:...die wil ik graag nog wat meer hebben want ik wil zoveel mogelijk uit kunnen sluiten straks. Dus...wat kan ik nog meer vragen/verlangen aan/van de verkoper?

@Chicco_Himself : Ik had jouw topic idd al gelezen tijdens mijn gastverblijven hier op het forum, Dank voor je info!

Tijdens mijn proefrit heb ik niks geks gevoeld aan de bak m.b.t. 1e en 2e versnelling en het haperen/stotteren daarvan.
Wel had ik het idee dat er een iets of wat schavend geluid aanwezig was bij lage snelheden, maar dit leek mij meer van de voorwielen te komen...of is dit toch al een beginnend bakgeluidje?
 
Laatst bewerkt:

JOVOS

Senior Member
Schaafgeluid komt toch van de remblokken door stilstand bij de dealer. Dit hebben ze nagekeken.
Koppeling blijkt wel al vervangen te zijn, maar de spanners en de ketting niet.

Trouwens, bij de dealer heeft de auto 5 minuten op contact gestaan, met de verlichting aan, waarna de auto niet meer startte. Is dit normaal of is dit gewoon een slechte accu?
 
Laatst bewerkt:

Chicco_Himself

Forumguru
5 Minuten op contact met de verlichting aan lijkt mij echt een gevalletje slechte accu. Misschien een mooie gelegenheid om dit aan te grijpen om sowieso een nieuwe accu te vragen bij levering (althans als je deze zou nemen natuurlijk).
 

JOVOS

Senior Member
Wat betreft de bak heb ik nog een vraag.

Als bij een superb de koppelingsplaten van de 2e koppeling al eens zijn vervangen, dan is het zeer waarschijnlijk dat het weer terugkomt. Heb je met zo'n auto dan toevallig een Suberb die gevoelig is voor dit probleem of krijgen alle SuperB's er vroeg of laat mee te maken? Met andere woorden...als je weet dat bij een potentiële kandidaat de platen al eens vervangen zijn, deze sowieso laten staan en een andere zoeken die bij 80000 nog geen problemen heeft gehad?
 

ertromp

Forumguru
Nee dat ligt aan de software van de DSG 7. Ik zou dan liever een S2 kiezen met vervangen koppelingen en dan zsm naar TVS Engineering voor nieuwe software
 

JOVOS

Senior Member
Hebben de 2012 modellen minder last van deze kwaal door de doorgevoerde verbeteringen?
 

JOVOS

Senior Member
dat gaat 'm niet worden...
Ben bang dat het de 2011 SuperB sowieso niet gaat worden...krijg er niet het goede gevoel bij.
 

Chicco_Himself

Forumguru
En geen goed gevoel omdat? Ivm de koppelingsplaten of heb je nog meer redenen? Mbt de koppelingsplaten heb ik mij toentertijd geen zorgen gemaakt, gewoon goede afspraak maken met de dealer ivm evt vervangen tijdens garantieperiode en daarna naar TVS voor de aanpassing ;)
 

JOVOS

Senior Member
Waarom vraag je...
Nou...ik heb zo het gevoel dat ik een probleemauto ga kopen...:cry:
Aan iedere auto kan natuurlijk van alles kapot, maar een Skoda kopen die al een bakprobleem heeft terwijl bekend is dat het vliegwiel of olieverbruik er ook nog aan kunnen komen...is dat niet de goden verzoeken om meer? Eigenlijk heb ik heel veel zin in de Superb, erg nette auto, opties genoeg erop...maar het voelt zo kl*te...
Misschien is wachten op een auto zonder problemen beter...maar ja...das ook geen garantie. Onze huidige auto is aan een hele grote beurt toe waar ik eigenlijk helemaal geen zin meer in heb, dus ik ga graag voor de Skoda, maar ik wil niet te overhaast de verkeerde beslissing nemen.

De auto die ik op het oog heb, daar zitten net nieuwe platen in, dus ik zou meteen naar TVS moeten voor de aanpassing, maar ik begrijp dat bij de jongere modellen deze TSV aanpassing niet nodig is omdat de bakken inmiddels van het probleem verlost zijn. Of ik lees het allemaal niet goed.

Dus, wordt het toch de grote beurt en nog een jaar of twee wachten of koop ik nu de superb en ga afwachten of het genieten wordt of janken...
 
Laatst bewerkt:
Welkom en ik kan je alleen maar aanraden een superb te kopen bij de dealer. Ik heb nu een maand mijn auto en die bevalt erg goed. Alles nagekeken alleen misschien een keer een update bij tvs. Het zijn heerlijke auto's om in te rijden
 

Taffy

Forumguru
@JOVOS Hoe zeer ik ook Superb-verliefd ben......
En ondanks al onze (goedbedoelde) adviezen moet jij die afweging maken..
En ik denk dat je in dit geval op je gevoel moet af gaan, anders zit je nooit ontspannen in de auto.
En dat is nou net het grootste genot van een Superb..
We hebben elkaar al meer hier over gesproken en ik denk dat je verder moet kijken.
Wel naar een Superb natuurlijk
 

CDK

Forumguru
@JOVOS, altijd je gevoel volgen uiteraard! een klein percentage kent problemen, dat wil dus nietszeggend dat jij die krijgt.
Zoals ik reeds aangedragen heb in een eerdere posting is het een kwestie van garantie én uiteraard op voorhand de koppeling checken en een compressietest laten uitvoeren bij een aankoopkeuring. Zo ben je redelijk zeker dat je geen kat in de zak koopt én kan je met een goed gevoel van die heerlijke Superb gaan genieten.
 
Bovenaan Onderaan