De verlengde proefrit

Er zijn nog een paar vragen waar ik een antwoord voor zoek hoor (die niets met koffie te maken hebben).

Het haperen (is een soort hikje waarbij het lijkt alsof het nummer even stil staat) als ik via spotify een nummer afspeel zou ik graag opgelost zien bijvoorbeeld.

Ook een nog niet gestelde vraag: ik zie in de app wel een elektrisch verbruik maar wat ik op een bepaald moment geladen heb heb ik nog niet goed terug kunnen vinden. Voor een excel-guru zou dat wel een fijn stukje data zijn om makkelijk naar boven te toveren. Ik heb nog geen vast laadpunt dat me die data geeft, ik kan een verbruiksmanager tussen de granny charger en de muur pluggen maar die is niet 100% weersbestendig. En omdat het toch al getoond wordt in de app ben ik op zoek naar exactere getallen dan die staafgrafiek...

hemi24

Donateur
Ik dacht dat je de data uit de app kon exporteren?

Als het goed is krijg je dan een csv-bestand met de gegevens van de afzonderlijke ritten.

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Hoe speel je de nummers van Spotify af? Bluetooth? Android Auto of Apple CarPlay? De bedrade of onbedrade versie van één van beide? Als eens een andere telefoon geprobeerd? Wat is de softwareversie van je systeem?

@hemi24 er is inderdaad een csv beschikbaar maar daar staat alleen het verbruik in, niet wat er is geladen. En cijfers over verbruik op een dashboard (om het zo te noemen) wijken altijd af van wat je tankt vs hoeveel je gereden hebt. Althans dat is mijn ervaring. Als er in de csv zou staan hoeveel er geladen was dan zou ik het waarschijnlijk wel wat meer geloven. Maar die zie ik dan weer net niet in de csv.

@Rallye, ik gebruik Android Auto via BT. Nog geen andere telefoon geprobeerd omdat ik met dezelfde telefoon nooit problemen heb gehad bij andere auto's. De software versie is 0306 als ik het goed heb gezien daarstraks.

Rallye

Forumguru
Juist voor de vraag of je een bluetooth of wifi probleem hebt: maakt Android Auto niet net als Apple CarPlay alleen in eerste instantie gebruik van bleutooth, verbinding met de navigatie te maken, en loopt daarna alles via wifi?

@Antera @Rainesh Zou een nieuwere softwareversie kunnen helpen?

hemi24

Donateur
Als je geen meter tussen aansluitpunt en lader/auto plaatst is de dump met de tripstatisteken van de wagen de “beste” informatie die je (uit de auto) zult krijgen.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
In aanvulling op wat @hemi24 hierboven meldt, zal zo'n meter vóór de 'laadpaal' 10 tot 15% meer tonen dan dat de auto daadwerkelijk geladen heeft. Dat komt mede doordat:
#1 de boordlader in de auto zelf wat stroom verbruikt,
#2 de auto zelf (deels) 'wakker' moet zijn tijdens het laden, en
#3 er in de boordlader door de interne weerstand wat stroom wordt omgezet in warmte.
Waarmee ik maar wil zeggen dat er geen exacte cijfers te vinden zullen zijn over het elektrisch verbruik van je auto, ook al omdat er tijdens het rijden nog regeneratie zal plaatsvinden, en ook daarbij treden verliezen op.

Alles wat je aangeeft is elektriciteit die "nodig" is om elektrisch te kunnen rijden. Daarmee dus ook onderdeel van de kosten per gereden kilometer.

Simpel gezegd: als ik voor elke 10 kWh die de auto rijdend verbruikt er 11 nodig heb dan is mijn werkelijke verbruik 10% hoger dan de auto aan zal geven.

Dus meten "voor de stekker" geeft een eerlijker beeld dan afgaan op wat de auto op het dashboard aangeeft. Daarmee heb ik ook meteen het antwoord wat ik wilde hebben: de app is dus niet nuttig om het daadwerkelijke verbruik bij te houden. Ik ga eens zoeken naar een meter die tegen een buitje kan

EdK

Forumguru
de app is dus niet nuttig om het daadwerkelijke verbruik bij te houden
Maar goed dat is niet anders, met de brandstofmotor is de opgave van de aut ook veel te optimistisch !
Als je dat zelf bij houd met spritmonitor of in een excell dan is het verbruik anders !

En waarom een meter die waterproof is ?? Gewoon in je meterkast plaatsen tussen de EV groep....

Omdat ik voorlopig nog even geen 1500 tot 2500 euro uit ga geven om een EV laadpunt aan te leggen. Dus stop ik voor nu de stekker in het stopcontact naast de achterdeur.

Antera

Donateur
Juist voor de vraag of je een bluetooth of wifi probleem hebt: maakt Android Auto niet net als Apple CarPlay alleen in eerste instantie gebruik van bleutooth, verbinding met de navigatie te maken, en loopt daarna alles via wifi?

@Antera @Rainesh Zou een nieuwere softwareversie kunnen helpen?

Inderdaad AA en Carplay werkt niet via BT maar via WIFI

Software kan zijn geen idee op welke hij momenteel draait ;)

Als 0306 de versie is dan staat dat al een paar berichten hierboven, anders hoor ik graag waar ik de versie kan vinden. Ik gebruik Android Auto dus als die via de wifi van de auto loopt dan is het via de wifi :sneaky:

Gisteren het opnieuw gehoord, het is niet zo dat er een pauze valt maar eerder alsof er een stukje wegvalt waardoor je een deel van een seconde overslaat. Dat lijkt mij een bufferprobleem maar denken in problemen levert niet zo vaak de oplossing en ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.

Bovenaan Onderaan