Page_Container

De turbo als pijnlijke barometer voor ander onheil

Topic in 'Skoda Algemeen' gestart door oco1979, 10-01-2018.

  1. oco1979

    oco1979 Forumguru


  2. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Een turbomotor "gebruiken" is één ding; weten hoe je er na belasting mee om moet springen is iets wat sommige bestuurders missen.

    Ga maar eens kijken bij een Raststätte langs de Duitse Autobahn: pijnlijk hoe snel sommige contactsleutels daar worden omgedraaid na een potje stevig blazen!
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  3. Spector

    Spector Forumguru

    Daarom gaat standaard de start/stop knop uit bij het starten en laten we bij een pompstation in Duitsland of waar dan ook eerst ff een paar minuten de motor stationair draaien voor het uitschakelen.
     
    oco1979 en turboturbo vinden dit leuk.
  4. s-line

    s-line Forumguru

    Ik hou dan gewoon mijn voet op de koppeling dan werkt het start/stop ook niet. Ik doe dat trouwens nooit,ik heb eigenlijk zelden tot nooit de auto in zijn vrij staan in de file of voor een stoplicht.
     
  5. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Dat is bij mij ook de meest voorkomende situatie, maar als het langer dan een minuut of zo gaat duren dan wil ik zowel de drukgroep als mijn kuitspieren liever even ontlasten. Dan is die knop toch wel handig om de motor niet te laten afslaan met de verbruikers nog in volle actie.
     
    Laatst aangepast: 13-01-2018
    s-line vindt dit leuk.
  6. Spector

    Spector Forumguru

    dat is met een automaat toch wat lastiger, mijn voet op de koppeling houden ;)
     
    s-line en hemi24 vinden dit leuk.
  7. s-line

    s-line Forumguru

    Drukgroep kan daar heus wel tegen. En je kuit al na een paar minuten laten onstpannen? Dan moet je misschien niet zo krampachtig trappen.:D
     
    ertromp vindt dit leuk.
  8. ertromp

    ertromp Forumguru Donateur

    Exact. Die drukgroep krijgt ook elke keer iets kracht te verwerken als deze weer vanuit neutraal ingetrapt wordt om de versnelling weer te kiezen. Het is echt te verwaarlozen dat ontlasten van de drukgroep je kunt rustig de koppeling ingetrapt houden

    En zelfs bij een automaat zoals de DSG bedien je eigenlijk de koppeling ................................. bij stevig indrukken rem gaan de koppelingen nl. pas echt helemaal vrij. :D
     
    turboturbo, Arjann en s-line vinden dit leuk.
  9. floyd2

    floyd2 Senior Member

    Ik zet 'm altijd zo snel mogelijk in vrij omdat mijn redenatie is dat met de koppeling ingedrukt er onderdelen zijn waar een hogere druk op komt te staan waardoor er meer warmteontwikkeling is.
    Maar misschien reageer ik wat autistisch maar voorkomen is beter als genezen denk ik altijd maar.;)
     
  10. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Voorkomen is beter dan genezen. Bovendien, ik dat vind dat nu eenmaal prettiger... :pardon:
     
    s-line vindt dit leuk.
  11. s-line

    s-line Forumguru

    Tja,met de hedendaagse techniek hebben jullie wel gelijk.
    Ik geef het op, en hou lekker mijn koppeling ingetrapt indien nodig..:jaja:
     
    ertromp vindt dit leuk.
  12. Skoda-MAN

    Skoda-MAN Forumguru Donateur

    Ik heb niemand gelezen over de extra belasting op het axiaal lager van de krukas. Dat arme kleine lagerschaaltje moet de zelfde kracht opvangen als op het druklager gegeven wordt.
    Die halve maantjes in zijn handen

    krukasspeling-13-728.jpg
     
    ertromp en floyd2 vinden dit leuk.

Deel deze pagina