De turbo als pijnlijke barometer voor ander onheil

hemi24

Forumguru
Een turbomotor "gebruiken" is één ding; weten hoe je er na belasting mee om moet springen is iets wat sommige bestuurders missen.

Ga maar eens kijken bij een Raststätte langs de Duitse Autobahn: pijnlijk hoe snel sommige contactsleutels daar worden omgedraaid na een potje stevig blazen!
 

Spector

Forumguru
Een turbomotor "gebruiken" is één ding; weten hoe je er na belasting mee om moet springen is iets wat sommige bestuurders missen.

Ga maar eens kijken bij een Raststätte langs de Duitse Autobahn: pijnlijk hoe snel sommige contactsleutels daar worden omgedraaid na een potje stevig blazen!

Daarom gaat standaard de start/stop knop uit bij het starten en laten we bij een pompstation in Duitsland of waar dan ook eerst ff een paar minuten de motor stationair draaien voor het uitschakelen.
 

s-line

Forumguru
Ik hou dan gewoon mijn voet op de koppeling dan werkt het start/stop ook niet. Ik doe dat trouwens nooit,ik heb eigenlijk zelden tot nooit de auto in zijn vrij staan in de file of voor een stoplicht.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik heb eigenlijk zelden tot nooit de auto in zijn vrij staan in de file of voor een stoplicht.
Dat is bij mij ook de meest voorkomende situatie, maar als het langer dan een minuut of zo gaat duren dan wil ik zowel de drukgroep als mijn kuitspieren liever even ontlasten. Dan is die knop toch wel handig om de motor niet te laten afslaan met de verbruikers nog in volle actie.
 
Laatst bewerkt:

Spector

Forumguru
Ik hou dan gewoon mijn voet op de koppeling dan werkt het start/stop ook niet. Ik doe dat trouwens nooit,ik heb eigenlijk zelden tot nooit de auto in zijn vrij staan in de file of voor een stoplicht.
dat is met een automaat toch wat lastiger, mijn voet op de koppeling houden ;)
 

s-line

Forumguru
Dat is bij mij ook de meest voorkomende situatie, maar als het langer dan een minuut of zo gaat duren dan wil ik zowel de drukgroep als mijn kuitspieren liever even ontlasten. Dan is die knop toch wel handig om de motor niet te laten afslaan met de verbruikers nog in volle actie.
Drukgroep kan daar heus wel tegen. En je kuit al na een paar minuten laten onstpannen? Dan moet je misschien niet zo krampachtig trappen.:D
 

ertromp

Forumguru
Drukgroep kan daar heus wel tegen. En je kuit al na een paar minuten laten onstpannen? Dan moet je misschien niet zo krampachtig trappen.:D
Exact. Die drukgroep krijgt ook elke keer iets kracht te verwerken als deze weer vanuit neutraal ingetrapt wordt om de versnelling weer te kiezen. Het is echt te verwaarlozen dat ontlasten van de drukgroep je kunt rustig de koppeling ingetrapt houden

dat is met een automaat toch wat lastiger, mijn voet op de koppeling houden ;)
En zelfs bij een automaat zoals de DSG bedien je eigenlijk de koppeling ................................. bij stevig indrukken rem gaan de koppelingen nl. pas echt helemaal vrij. :D
 

floyd2

Forumguru
Ik zet 'm altijd zo snel mogelijk in vrij omdat mijn redenatie is dat met de koppeling ingedrukt er onderdelen zijn waar een hogere druk op komt te staan waardoor er meer warmteontwikkeling is.
Maar misschien reageer ik wat autistisch maar voorkomen is beter als genezen denk ik altijd maar.;)
 

s-line

Forumguru
Tja,met de hedendaagse techniek hebben jullie wel gelijk.
Ik geef het op, en hou lekker mijn koppeling ingetrapt indien nodig..:jaja:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb niemand gelezen over de extra belasting op het axiaal lager van de krukas. Dat arme kleine lagerschaaltje moet de zelfde kracht opvangen als op het druklager gegeven wordt.
Die halve maantjes in zijn handen

krukasspeling-13-728.jpg
 
Bovenaan Onderaan