De Golf 8

leon-cupra

Forumguru
"Geef het profiel van je vrouw en vriendin niet samen in het systeem" :deuk::deuk:

Heerlijke gast.

Vraag we wel af hoe ze het verschil gaan maken tussen de goedkopere versies en de duurdere versies binnenin . Vroeger was er een visueel verschil, nu lijkt mij het verschil zeer miniem. Goed voor de "kale" rijders maar of de full option rijders daar "happy" van worden??
 

ertromp

Forumguru
Mooie auto weer

Lol ik zit net het filmpje van autoweek te kijken: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/eerste-kennismaking-volkswagen-golf/
vanaf 5:20 wordt uitgelegd dat er achteraf allerlei opties softwarematig ingeschakeld kunnen worden.

Oftewel je koopt een basis golf en zet met ODB11/VCDS alles aan ..?

Ik vrees van niet. Er zal wellicht een verbinding met de fabriek middels ODIS opgebouwd moeten worden waarbij met codes het e.e.a. geactiveerd kan worden. Uitdaging weer voor Ross-Tech en VCP om e.e.a. gekraakt te krijgen
 

Bakkertje

Forumguru
Daar zit wel wat in @ertromp het verdienmodel van VW zal niet zomaar met VCDS te omzeilen zijn...
Maar de VCP mensen komen wellicht een stap verder ...
 

Captain Hook

Forumguru
@Bakkertje , @ertromp . Op zich is dit fenomeen niet nieuw.
Ik kan me nog herinneren uit de tijd dat ik met Burroughs/Unisys mainframes werkte (en dan praat ik over 30 jaar geleden!) je de CPU snelheid kon laten verdubbelen tegen een fors bedrag.
En hoe deed men dat? Dan kwam de servicemonteur langs, zette een draadbrugje om, en voilà, dubbele CPU snelheid. Plus daarbij een hogere periodieke rekening voor gebruik van het snellere systeem uiteraard. :D

Of denk aan het welbekende overclocken van PC CPU's.

Dus wat nu nog het 'tunen' is van verbrandingsmotoren en/of DSG's; waarbij dit zich voornamelijk al afspeelt op elektronisch gebied, wordt dat zo meteen, het hacken, sorry, het 'enhancen' van je elektromobiel.

Alleen voorzie ik dat VAG wel maatregelen heeft getroffen om het inschakelen en het gebruik van additionele opties verifieerbaar en controleerbaar te maken en te houden.
M.a.w. over-the-air verificatie dat alle opties betaald zijn of anders weer ongedaan gemaakt worden.

Net zoals nu alle Tesla's eigenlijk vrijwel onder digitale regie van de fabrikant over de wereld zoeven. Met alle big brother nadelen die daarbij horen. :(

Het zit er dik in dat dit een strijd tussen de fabrikant en digitale whizzkids gaat worden...
 

Bakkertje

Forumguru
Helemaal eens @Captain Hook waarbij ik me meer zorgen maak om de whizzkid die mijn auto ongevraagd aanpast met alle mogelijke gevolgen van dien (over-the-air uitschakelen van de ACC of erger nog de remmen...)
Ik denk dat we de Beetle (zonder Internet) nog maar even moeten koesteren ..
 

spikehome

Forumguru
Ik vind hem wel mooi.

Vandaag in de kamiq proef gereden.
Maar als ik dan terug in mijn GTI stap denk ik k toch van ff wachten tot de 8 in de showroom staat.
 

Antera

Donateur
Het is weer even wennen. Het dashboard vooral. Ik vind persoonlijk al dat mooie zwarte glanzende wat minder vooral omdat je er alles op ziet. Vinger afdrukken blijven overal staan. Wel word het steeds rustiger met minder knoppen door deze allemaal in je Systeem te zetten. Tesla heeft dit ook en daarin is het goed te bedienen moet ik zeggen. Zoals @ertromp al zei al die opties zullen veelal chassisnr gebonden zijn waardoor activeren niet snel mogelijk zal zijn met VCDS. Heb de eerst afspraak er al mee staan om eens te kijken wat ze veranderd zullen hebben aan het besturingssysteem maar denk dat het weer een mooi puzzel zal gaan worden.
 

Captain Hook

Forumguru
Om nog ff terug te komen op de eerdere afhankelijkheden van je automobiel van de digitale wolken en de daarmee samenhangende (on)mogelijkheden.

Nog afgezien van individuele hacks, zoals het welbekende KeyLess entry kapen.

Ik zie nog eerder dat er zometeen een levendige (darkweb) handel komt in de digitale gijzeling van voertuigen! Zoals je nu vaak ziet met ransomware "betalen, anders kun je niet meer bij je data!".
Zie de recente incidenten zoals bij de Universiteit van Maastricht, Wisselkantoor GWK, weefgetouwenproducent Picanol, Norsk Hydro, etc.

Dat wordt zometeen "wij hebben uw auto gelocked; na betaling kunt u er weer mee rijden!"
Of "Uw auto is 'crippled', na betaling gaat 'ie weer harder dan 20km/h" of dat soort dingen...
:shutup: :(

Dit soort zaken wordt (helaas) steeds relevanter voor iedere nieuwere generatie van een auto. En met de nieuwe id.3 alleen nog maar erger. :wavecry:
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ehhh volgens mij staat Keyless hier als optie !!!
Dus dan hoef je het niet te nemen !!!:pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor dat keyless systeem hoef bij de nieuwste generatie niet meer zo heel bang te zijn, die sleutels zenden geen signaal meer uit als ze even stilliggen.

En bepaalde opties "gewoon niet kiezen" is makkelijker gezegd dan gedaan.
Dat kan natuurlijk prima als je een nieuwe auto gaat bestellen. Kopers van gebruikte auto's zijn echter afhankelijk van het aanbod en het kan heel lastig tot onmogelijk blijken om het wensenlijstje 100% te realiseren. Meestal moet er hier en daar wel een concessie gedaan worden, dus het is altijd een kwestie van afwegen.
 

Captain Hook

Forumguru
Bepaalde opties wel/niet kiezen kan dan weliswaar betekenen dat je er niet voor hoeft te betalen en de bedoelde functie uitgeschakeld is.
Maar dat wil nog niet zeggen dat de betreffende module niet fysiek aanwezig is c.q. niet te compromitteren valt!

Want daar willen de fabrikanten nou juist naar toe; een modulair platform waarbij de vele componenten eigenlijk al aanwezig zijn, maar pas na betaling geactiveerd worden.
M.a.w. juist daar zit de werkruimte voor de cybercrimineeltjes! :koffie:
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
De Golf met een vanaf prijs van €30.590,- ik kon het niet laten om het even om te rekenen naar de ouderwetse gulden... (fl. 67411,-)
Als je dat in de jaren '90 had geroepen hadden mensen je met je plasje naar de dokter gestuurd...
 

Bakkertje

Forumguru
net even gekeken op wir-leben-autos en daar kost een basis astra €25.349 ook een hoop geld, maar wel 5000 minder dan een golf..
de Octavia mag je voor 27570 meenemen ...
 

sitechris

Donateur
Auto's zijn duur in NL. Met dank aan de overheid. Desondanks heb je voor 30k (iets sterkere motor en paar opties) een leuke auto op de stoep staan.
 

SuperBeeb

Forumguru
Voor mijn geen Golf 8 (of enige andere auto met een glaspaneel voor de bediening). Heb altijd ruzie met touchscreens, nix voor mij :banghead:
Ik wacht wel tot de eerste retromod wordt geïntroduceerd: echte, analoge tellers met bewegende wijzers, om die flatscreen achter het stuur te vervangen :jaja:
 
Bovenaan Onderaan