De geboorte van de nieuwe wagen (OIII)

DannyG

Forumguru
25 januari, na een testrit met één van de broertjes in Kortenberg, werd de nieuwe wagen verwekt in de vorm van een bestelbon. Een periode van 3 maanden van wachten werd ingeluid.

En zie daar ... op 9 mei stond de Octavia in de kraamafdeling, nog gewikkeld in beschermfolie en op lelijke, zwarte slofjes.

 
Laatst bewerkt:

DannyG

Forumguru
Op 11 mei was het dan zo ver. Met toch wel flink wat pijn in het hart wordt onze oude trouwe A6 1.9 TDI van 16 jaar oud ingeleverd tegen de nieuwe telg. Heel even worden beide vierwielers elkaar een blik gegund.


Met een krop in de keel, enerzijds van het afscheid van de vierringer, anderzijds van nieuwsgierigheid naar de witte jongeling begeef ik me richting poort.

 
Laatst bewerkt:

DannyG

Forumguru
Dit zijn de eerste foto's van onze nieuwe OIII dus :dankje:.

In de toekomst zijn er nog tal van aanpassingen die ik zal (laten) doen en die zal ik hier telkens bij posten.

Eerste indruk van de auto:
Hij is super rustig in het rijden (zijn dus de oude diesel gewoon). Panoramadak is heerlijk, zeker met dit zomerse weer. Interieur is echt prachtig (lava grijs). Ik snap echt niet waarom je er zo weinig over terug kan vinden. We vinden het persoonlijk in ieder geval veel mooier dan het volledig zwarte (te donker) of het beige (te licht) interieur ... maar dat is tenslotte een kwestie van smaak.
Het verbruik valt nogal mee. Met airco voorlopig op 6,7l/100km en zonder op 6,1. Zal in de toekomst ook nog wel wat veranderen.

Algemene opmerking: een middenklasser van nu moet dus duidelijk niet onderdoen voor een luxeberline uit het jaar 2000 :thumbsup:.

Minpuntjes wisten we al van bij de testrit: de blinkend zwarte interieurdelen (infotainment en stuurrand) trekken stof aan en iedere vingerafdruk zie je er op. Daar zoek ik in de toekomst nog iets voor uit te werken :cool:

Met de BBS-en ziet er al super uit maar dit zal nog superder worden wanneer ie aanstaande zaterdag verlaagd wordt bij een niet nader vernoemd maar zeer gekend forumlid :jaja:.

Op naar een mooie toekomst met veel comfortabele en veilige kilometers en liefst niet al te veel mankementen (weinig olieverbruik, kapotte riemen, ...).

Tot de volgende :cheers:

Danny
 

Rallye

Forumguru
Leuk verhaal. Lijkt wel meer op een adoptie, dan op een verwekking/geboorte, maar het resultaat van beide kan je even dierbaar zijn.....
 

DannyG

Forumguru
Bedankt voor de leuke reacties :).

Vandaag, op mijn 49ste verjaardag (:bloemen:) is onze jongste naar verlagingschirurg Antera geweest. Zonder GPS (kaartje zat niet bij de oplevering van de wagen) toch zonder problemen van Stabroek (B) naar Dongen (NL) gereden en keurig op tijd aangemeld.

Mark is zoals al herhaalde malen op dit forum verteld, vriendelijk en enthousiast :). Nadat hij de wagen eerst even voor zijn inmiddels beroemde muurtje gefotografeerd heeft, begon ie onmiddellijk aan de klus. Terwijl hij met de ophanging in de weer was, heb ik zelf de spatlappen gemonteerd (telkenmale aan een wielkas waar Mark niet bezig was natuurlijk, anders had ik flink in de weg gelopen/gestaan :jaja:).

De operatieve ingreep nam zo'n klein uurtje in beslag en dan werd de getransformeerde "patiënt" naar buiten gereden. Nadat het resultaat opnieuw op de gevoelige plaat/sensor werd vastgelegd, zijn we het dan afgedropen.

Bedankt Mark om me de laatste twee maanden met raad en daad bij te staan ... top service :thumbsup:

Van Dongen naar Terheijden, bandencentrale de Baronie voor de uitlijning en dan terug naar België ... met een wagen die sinds afgelopen maandag een supertransformatie heeft ondergaan.

En ... die is nog niet ten einde. Er staan nog tal van aanpassingen op het progamma ... maar daarover later meer.

Enfin ... plaatjes bewijzen mijn bovenstaande verhaal :cheers:

Wat was ...

... is nu ...

Voor

Na

En de drie vervoermiddelen: OIII, racefiets en MTB ... en de vrouw die me al die wachttijd op de auto gesteund heeft (lees: naar mijn gezaag geluisterd heeft :maakmegek:)



Nog enkele ervaringen voor wat betreft de wagen:
- Verbruik is lang niet slecht. Op dit moment zit ik aan een gemiddeld verbruik van 6l/100km gemengd verkeer.
- Met de Eibachverlaging rijdt ie net zo comfortabel als de originele veren, maar wel baanvaster. Ook verkeersdrempels vormen totaal geen probleem.
- Ondanks het "maar" een 1.2 TSI 110pk is, is hij toch best pittig (OK, geen vliegmachine maar dat is ook niet nodig om in de file te staan). Zelfs hernemen van 80 naar 120km/u in 6de op de autoweg gaat even vlot als vroeger met de 1.9TDI A6 van 105pk.
- En nu maar duimen dat het olieverbruik niet de weg opgaat van de geruchten/ervaringen die ik her en der lees en dat de riem niet breekt en dat het dak niet gaat klemmen en dat de motor niet meer wil starten :pardon:.
- Op 11 juni zal hij op de testbank gelegd worden: voor twee weken naar de Franse Alpen. Kijken wat hij daar allemaal te bieden heeft :thinking:.



Tot de volgende dan maar weer,

Danny:jaja:
 
Laatst bewerkt:

JXX

Senior Member
@DannyG
:thumbsup:

Blij te horen dat ook jij tevreden bent over de 1.2 TSI.
Mijn eerste verbruik was ook bijna 6 liter maar zit na 19500 km aan een werkelijk gemiddelde van 5,4 liter.
Ik begrijp niet dat bepaalde personen deze motor een zuipschuit of een naaimachine noemen, misschien weten ze niet dat ze 6 versnellingen hebben,
:deuk:
Na 19500 heb ik nog geen olie moeten bijvullen, dus:dankje: .
SUCCES !!!
 

Last resort

Forumguru
Ik hoor de laatste weken steeds de opmerking: wachten is een schone zaak en in jouw geval klopt dat echt.
Wat een plaatje om te zien. Top:thumbsup:
 

DannyG

Forumguru
@JXX: knap die verbruikscijfers: 5.4l :thumbsup:. Ik weet dat de inrijperiode nog niet representatief is voor het verdere verloop, maar ik vind het op dit moment al veelbelovend. Tank jij trouwens 95 of 98 RON? Volgens onze garagist zou je met 98 minder verbruiken dan met 95, maar ik weet niet of het echt veel invloed heeft.
En voor wat het olieverbruik betreft: ik rij zo goed mogelijk volgens de regels van de kunst: met koude motor niet gelijk door trekken en dan denk ik dat je toch al wat minder risico loopt.
In ieder geval geldt voor m'n vrouw en mij dat de 1.2 110pk een super motor is en vooral: héél stil ('t is natuurlijk ook wel een gloednieuwe wagen, maar als je van een diesel komt ...)

@Last resort: Dank je wel :). En er komt nog wel wat meer wachtwerk ;). Ben al geruime tijd aan het werken aan een ontwerp voor een eigen deco op de onderste stijlen van de deuren en dan komt er nog een zwarte grilrand bij, een rood randje onder de voorste gril enz enz enz ... een heel project.

Ik kan haast niet wachten :laugh:.

Groetjes aan iedereen

Danny
 

JXX

Senior Member
@DannyG
Ik tank altijd 95 ron, vind het prijsverschil te groot om 98 te tanken, is natuurlijk een persoonlijke keuze.
Meestal tank ik bij Dats24, wegens extra kortingskaart.
 
Bovenaan Onderaan