De (auto)monteur van de toekomst?!

Captain Hook

Forumguru
Ik moest gelijk denken aan de recente problemen met de 1.2 TSI die op dit forum opdoken:
http://techworld.nl/technologie/19324/auto-s-en-de-dood-van-de-systeembeheerder.html

Vooral dit stukje:
Broy vertelde me dat meer dan 50 procent van de ECU’s die door monteurs worden vervangen technisch helemaal in orde zijn. Ze hebben geen enkel probleem met de hardware of de software. Monteurs vervangen de ECU’s alleen maar omdat ze geen andere manieren kennen om de auto’s te repareren, zegt hij.
De garages en de onderhoudsmensen zijn op een punt aanbeland waarop het repareren van een auto te complex is, zegt Broy. Door remote diagnoses en reparatie zullen monteurs waarschijnlijk overbodig worden voor veel van hun taken.
geeft aan hoe het al (soms) daadwerkelijk toegaat in de garage.

Een goede ontwikkeling? Of juist niet? Want Skoda (als onderdeel van het VAG concern) is een automobiel onderneming die steeds intensiever gebruik maakt allerlei mogelijke ECU's en aanverwante elektronica in haar auto's. Ongetwijfeld zullen we in de toekomst steeds vaker ergernissen krijgen met een storing/probleem, waarbij de garage ook niet meer weet hoe of wat. En als gevolg daarvan ontevreden klanten die met een kluitje in het riet gestuurd worden...

LenK

Forumguru
Als de auto na vervangen van dat ding geen storing meer heeft dan is ie toch niet voor niks vervangen lijkt me.

cvegreen

Forumguru
Een heel goede vraag moet ik zeggen ,waar ik het antwoord schuldig op moet blijven. Aan de ene kant is al die technologie nodig om bv aan de milieu eisen te voldoen , maar aan de andere kant , als er iets mis is met die computer delen , kan een monteur er eigenlijk niets meer aan herstellen . De tijd dat een opel met een sleuteltje 13 bijna helemaal uiteen geschroefd kon worden is al lang verleden tijd . Mijn eerste auto (opel kaddet coupé Opel_Kadett_C_Coupe_1.2S_1978.jpg (zo eentje gelijk deze , zelfde kleur en al ) kon je met een ster en platte schroevendraaier + sleuteltje 13 bijna helemaal uiteen halen .

Captain Hook

Forumguru
@LenK:
En daar zit 'm nou de clou! ;)

Wordt de ECU vervangen omdat de ECU 'defect' was, of omdat de geïnstalleerde software buggy was?
Het kan zijn dat de nieuwere ECU een nieuwere/verbeterde versie van de software bevat, maar voor hetzelfde geld was er een hardware probleem en is er een nieuwe ECU geplaatst met dezelfde software. Of beide? Who knows?

Aangezien een 'gewone' automonteur dat niet kan beoordelen, wordt plompverloren een complete unit geswapped, terwijl bijvoorbeeld een software update het probleem al had kunnen verhelpen. (of niet)
Met andere woorden, er wordt onnodig materiaal, tijd en moeite verspild wegens gebrek aan diagnose kennis.

En dan blijkt enkele dagen later het probleem weer op te treden (wellicht door gewijzigde omgevingscondities) en zijn we weer terug bij af.

Kortom, geërgerde klant, monteur die maar lukraak wat doet, een importeur die onnodig op kosten gejaagd wordt, een fabriek die (op grote afstand) probeert de klant tevreden te houden maar anderszins probeert niet te veel servicekosten te maken.
Een lose-lose situatie. :smiley29:

Bovenaan Onderaan