Dcc, is er leven zonder

coreza01

Forumguru
Diezelfde gasten zeggen dat je minimaal de 2.0 TDI met 190 pk moet hebben.
Na 4700 km met mijn 1.6 TDI zónder DCC kan ik je zeggen, het rijdt heerlijk!
Tuurlijk, alle opties die je kan bedenken is mooi meegenomen, maar is het echt nodig? Nope...
Beste @Rolandd, vraagje, heb je wel een driving mode selecter knop dus dat je wel kan kiezen tussen verschillende manieren waarop bijvoorbeeld het gaspedaal reageert of hoe gevoellig het stuur is. Eigenlijk wat je ook in de Octavia hebt, een driving mode sellect zonder de adaptive chassis control?

Vorige week voor het eerst ook echt een proefrit gemaakt om de wachttijd te doden, en te zien wat ik besteld heb :-)

Het DCC heeft me zeer aangenaam verrast. Ik had minder werking verwacht, en ben blij dat ik de optie heb gekozen. De comfortstand is wel een beetje een boot, maar fijn voor de saaie stukken snelweg (bij asvalt-platen bijvoorbeeld), de normale stand is gewoon prima en minder overhellend dan ik verwacht had, en de sportstand zet hem redelijk strak op de vering (al het is nog geen bmw m-onderstel).

Is er leven zonder? Ongetwijfeld.. Is het een hele lekkere optie? Zeker weten! De andere aanpassingen (stuur en gasresponse) niet goed genoeg getest.

MarsMars

Senior Member
Voor mij was DCC één van de belangrijkere redenen om de Superb Combi te bestellen: Eindelijk weer eens een auto met vering die ervoor zorgt dat de hobbels in de weg worden platgeslagen ipv zo lekker 'communicatief' worden doorgegeven aan de inzittenden. Het asfalt op de A2 lijkt zowaar weer vlak :yeehaa:

Bij de proefrit stelde de dealer de DCC in op 'Comfortabel' omdat ik in een franse auto aankwam. Die beste man had dus al jaren niet in een franse auto gezeten, want de 'Sport' stand is nog zachter dan de franse hobbel-hobbel-stuiter-dribbel vering die ik nu heb.

De Passat viel op het punt van vering (DCC buiten budget bij de Passat) af. Net zo'n dribbelbak als mijn 508.

Tassin

Forumguru
Je moet de diverse reviews van allerhande auto-websites eens nalezen. Volgens de ene is Normal ruim voldoende en kan je je geld beter op zak houden. Volgens een andere kan je DCC best meteen op Sport instellen en nog een andere vindt dat de S3 pas helemaal tot z'n recht komt in Comfort.

Mijn broer werkt bij invoerder d'Ieteren en rijdt elke 3 maanden met een ander model. Hij is van oordeel dat DCC enkel van nut is als je een caravan trekt ...

Mijn S3 beschikt alleszins wel over DCC en ik vind het absoluut de moeite. Net als @Schep staat ie meestal in Individual met vering op Comfort (Vlaamse kasseien) en al de rest op Sport.

Als je het budget hebt, zeker doen. Maar zonder rijdt de S3 even goed.

Antera

Donateur
DCC is wel een super onderstel. Heb je het niet kan het naderhand ook nog hoor maar dan moet je wel en KW schroefset nemen met DCC en de daarbij benodigde module zodat je met een knop in de auto de hardheid kan verstellen geen enkel probleem.

Kan je dat leveren en monteren.

coreza01

Forumguru
en dat ga
DCC is wel een super onderstel. Heb je het niet kan het naderhand ook nog hoor maar dan moet je wel en KW schroefset nemen met DCC en de daarbij benodigde module zodat je met een knop in de auto de hardheid kan verstellen geen enkel probleem.

Kan je dat leveren en monteren.
En dat gaat dan voor een combi kosten........ :pieker::pieker:

Brightstar1981

Forumguru
Hallo,

Als ik de diverse fora en reviews lees, is dcc een absolute voorwaarde, nu is mijn vraag daar ik mij order voor jungle groen s3 combi 1.6 dsg niet meer kan wijzigen. Is er ook leven zonder en hoe zijn de ervaringen

Ik heb de superb in exact dezelfde kleur besteld, maar dan als berline..
Heb je hem al ?
Anders kijk ik graag uit naar je foto's

HaycoOnline

Donateur
Afgelopen week mijn Superb Combi opgehaald met DCC.
In september heb ik een uitgebreide rit gedaan met de demo Superb sedan uitvoering met DCC. Ik heb dan ook bewust goed getest met de verschillende DCC modes om te zien of deze optie voor mij interessant was en heb ik dan ook voor deze optie gekozen.

Mijn DCC staat op Normaal maar de auto deint in deze stand enorm onprettig na bij het berijden van verkeers heuvels of drempels. In de demo Superb sedan voelde ik dit alleen in de Comfort modes waarin de auto erg zacht en Frans deinerig aan voelde.

Kort samen gevat onze Normaal stand komt dus overeen met de Comfort stand van de sedan Superb. De Sport stand is voor in de stad te hard, maar dat vond ik ook al in de Sedan. In mijn beleving is de sport stand pas lekker als je op de Duitse autobahn wat harder wil rijden.

Iemand ervaring met deze verschillen?
Kan hier nog iets aan gedaan worden? Dus kan de Standard iets harder gezet worden?

Tuulster

Forumguru
oh dat is geen fijne ervaring. @HaycoOnline . Ik kan je hier niet in helpen, heb deze optie niet gekozen omdat ik me niet kon voorstellen dat je het veel zou gaan gebruiken in de praktijk...... steeds wisselen van instelling bedoel ik dan. Ik ben gegaan voor het standaard onderstel met het idee om toch te verlagen om het geheel wat strakker op zijn pootjes te zetten.

Verder wel gelukkig met je auto. Heb je al foto's anders wellicht even plaatsen! altijd leuk.:D:jaja:

HaycoOnline

Donateur
oh dat is geen fijne ervaring. @HaycoOnline . Ik kan je hier niet in helpen, heb deze optie niet gekozen omdat ik me niet kon voorstellen dat je het veel zou gaan gebruiken in de praktijk...... steeds wisselen van instelling bedoel ik dan. Ik ben gegaan voor het standaard onderstel met het idee om toch te verlagen om het geheel wat strakker op zijn pootjes te zetten.

Verder wel gelukkig met je auto. Heb je al foto's anders wellicht even plaatsen! altijd leuk.:D:jaja:

Met zo veel opties als ik heb ben ik zeker gelukkig. Kan het ook te maken hebben dat ik nu winterbanden heb met 16" velgen? Normaal staat de auto op 18" velgen zoals ook de gereden demo auto.
De auto zaterdag gehaald en zondag zat hij al gelijk onder het ijs van de ijsregen. Tot heden niet meer gereden omdat ik altijd op de fiets na mijn werk ga (aangezien het mijn privé auto is). Dus de mooie foto's komen zeker nog maar dan zonder ijs er op. En de foto's zijn nu ook met de lekelijke stalen zwarte velgen met winterbanden.

Tuulster

Forumguru
Oeh, zwarte wielen geven iderdaad niet het mooiste plaatje. Kon er geen setje mooie wintervelgjes meer af?! :D:arghh:
Er zijn hier wel wat mede forummers die wat setjes in de aanbieding hebben hoor. :thumbsup: @Der Einser

HaycoOnline

Donateur
Oeh, zwarte wielen geven iderdaad niet het mooiste plaatje. Kon er geen setje mooie wintervelgjes meer af?! :D:arghh:
Er zijn hier wel wat mede forummers die wat setjes in de aanbieding hebben hoor. :thumbsup: @Der Einser
Alles met elkaar heeft de auto 47K gekost :sterretjes:.
Ik wilde ook nog wat spaarcenten op mijn bankrekening overhouden voor mijn grote tuin verbouwing die net is afgerond. Ik kon mijn spaarcenten maar één keer uitgeven dus vandaar de zwarte velgen :)

dcc_advert.jpg

Tsja, waar vind je nog DCC tegenwoordig?

Is eigenlijk nooit doorgebroken...

carfreak24

Forumguru
Ik heb DCC en ben gematigd enthousiast. Het is zeker prettig dat je demping aan kan passen aan de situatie. Ikzelf vind comfort echt te slap en deinerig. Op een supervlakke en kaarsrechte snelweg wel fijn. Normaal is ok, maar met name over drempels wel wat aan de slappe kant. Sport is inderdaad stug, op lange ritten wellicht te stoterig. Ik heb de auto zelden de hele dag op sport staan als ik een lange afstand moet rijden. Veels te vermoeiend. Maaaaarrr, het is wel leuk om ea aan te kunnen passen. In mijn beleving of dit, of een sportonderstel.
Voor de lezers onder ons hier een link naar een goede systeembeschrijving (weliswaar op een golf gti, maar de essentie is gelijk) http://www.my-gti.com/2653/volkswagen-dcc-adaptive-chassis-control-design-and-function

Overigens zelf wil ik tzt nog een Eibach setje eronder. Ik denk dat progressieve veren net even dat beetje meer doen. Zeker ivm DCC.

Cordoba

Forumguru
Is eigenlijk nooit doorgebroken...
off topic, maar komt omdat het te snel op de markt gegooid is onder druk van Timmer. (destijds directe collega's van me die aan de ontwikkeling gewerkt hebben, en zelf incidenteel ook wel wat klusjes voor gedaan) Het had ook mooie mogelijkheden die toen behoorlijk uniek waren, zoals tekstweergave van 'artiest', 'titel' enz. die concurrende systemen toen niet hadden, zeker niet voor zelf opgenomen muziek. Ander voordeel is dat je ook het volume op de opname kon aanpassen: vooral voor in de auto was dat prettig, zo kon je zachte passages wat opkrikken en de harde passages wat afvlakken, en vooral in de auto met omgevingsgeluiden, maar waar je ook niet alle omgevingsgeluid (claxons, sirenes enz.) wil overstemmen.

Maar back on topic.

Ik heb vorige week een S3 Combi 1.6 TDI Style Business besteld (lease).
Helaas werd ik vorige week gebeld door de dealer dat het bij een 1.6 TDI niet mogelijk is om DCC te bestellen, verlaagd onderstel ook geen optie af fabriek, dit alles schijnbaar alleen mogelijk bij de 2 liter.
Is dit erg of is het zonder ook een prettige auto en wacht ik af tot de levering waarschijnlijk in week 12

Joske

Forumguru
Helaas werd ik vorige week gebeld door de dealer dat het bij een 1.6 TDI niet mogelijk is om DCC te bestellen, verlaagd onderstel ook geen optie af fabriek, dit alles schijnbaar alleen mogelijk bij de 2 liter.
Is dit erg of is het zonder ook een prettige auto
gewoon een 2.0TDI mét DCC nemen toch? :deuk: ik zie het probleem nie :laugh:

off topic, maar komt omdat het te snel op de markt gegooid is onder druk van Timmer. (destijds directe collega's van me die aan de ontwikkeling gewerkt hebben, en zelf incidenteel ook wel wat klusjes voor gedaan) Het had ook mooie mogelijkheden die toen behoorlijk uniek waren, zoals tekstweergave van 'artiest', 'titel' enz. die concurrende systemen toen niet hadden, zeker niet voor zelf opgenomen muziek. Ander voordeel is dat je ook het volume op de opname kon aanpassen: vooral voor in de auto was dat prettig, zo kon je zachte passages wat opkrikken en de harde passages wat afvlakken, en vooral in de auto met omgevingsgeluiden, maar waar je ook niet alle omgevingsgeluid (claxons, sirenes enz.) wil overstemmen.

Maar back on topic.
Mijn pa bleef bij DAT :-)

Tuulster

Forumguru
Ik heb vorige week een S3 Combi 1.6 TDI Style Business besteld (lease).
Is dit erg of is het zonder ook een prettige auto en wacht ik af tot de levering waarschijnlijk in week 12

Ik heb de 1.6TDI met een Eibach verlaging en als ik de verdeelde berichten lees over het DCC systeem........ Laat ik het zo zeggen ik ben een zeer gelukkig mens met deze combinatie!:D

Bovenaan Onderaan