DCC geschrapt v/d optielijst

Gege

Lid
Oorspronkelijk stond het befaamde DCC ook op mijn optielijst, maar om toch het budget beetje binnen de perken te houden heb deze optie uiteindelijk geschrapt bij de bestelling.

Nu ik enkele weken met de nieuwe SIII op pad ben heb ik best wel een beetje spijt hiervan, de wagen is toch echt wel (te) zacht qua ophanging ...

Nog mensen die deze mening zijn toegedaan ?

G.
 

B.Stuurder

Forumguru
Als ik zo wat posten lees van S3 eigenaren, vraag ik me voorzichtig af of ze de bedoeling van een S3 wel vatten. Het is volgens mij bedoeld als vliegend tapijt, niet als circuitmonster. Alsof je lekker wilt hoeken met een Chevrolet Caprice.
Of is die ophanging echt zo slecht?
 

sitechris

Donateur
Ik vind de Superb in DCC sportstand prima rijden, maar zachter moet het niet worden imo. Dan deint hij te veel. Dus ik kan me voorstellen dat je met een setje Eibachs of iets dergelijks aan de slag wilt gaan. Dat zou denk ik de beste optie zijn. Bijkomend voordeel is ook dat de ruimte in de wielkasten dankzij de verlaging wat beter gevuld wordt.
 

benderke

Actief lid
Ik vind het best wel oké... is inderdaad wat (te) zacht, maar als je over een hobbelige weg rijdt (treinoverweg - klinkers) dan merk je die zachtheid ook langs de positieve kant.

Als je 'verlaagd' komt je dan nie sowieso makkelijker tegen de grond bij vluchtheuvels ect of schiet ik de bal hiermee mis?

Ps: ik rij met een greenline - ik dacht dat die wel lager zijn dan de standaard.

"Daarenboven onderging de ŠKODA Superb GreenLine een aerodynamische finetuning aan het koetswerk, het onderstel en de bodem. De ophanging werd 15 mm verlaagd tegenover de 'gewone' Superb."
 

Noord26

Forumguru
Als ik zo wat posten lees van S3 eigenaren, vraag ik me voorzichtig af of ze de bedoeling van een S3 wel vatten. Het is volgens mij bedoeld als vliegend tapijt, niet als circuitmonster. Alsof je lekker wilt hoeken met een Chevrolet Caprice.
Of is die ophanging echt zo slecht?

Verschil tussen een S2 en S3 is echt groot qua rijgedrag. Ik zal niet snel klagen over een wat weke vering, maar een standaard S3 is echt (te) slap. De S2 zal ook nooit een bochtenridder worden vanwege het gewicht in de neus, ala O3 helaas. Maar het verschil blijft toch aardig groot met een S3.
 

B.Stuurder

Forumguru
Verschil tussen een S2 en S3 is echt groot qua rijgedrag. Ik zal niet snel klagen over een wat weke vering, maar een standaard S3 is echt (te) slap. De S2 zal ook nooit een bochtenridder worden vanwege het gewicht in de neus, ala O3 helaas. Maar het verschil blijft toch aardig groot met een S3.
Mijn O3 gaat toch behoorlijk hard door een bocht, nog op winterbanden ook. Ik begrijp wel uit het topic over de Eibach, dat de dempers erg slap zijn en deinen veroorzaken. Dat is niet prettig nee.
 

Noord26

Forumguru
Mijn O3 gaat toch behoorlijk hard door een bocht, nog op winterbanden ook. Ik begrijp wel uit het topic over de Eibach, dat de dempers erg slap zijn en deinen veroorzaken. Dat is niet prettig nee.
Gewicht en een zware neus zijn vijanden van snel (niet hard..) een bochtje kunnen nemen. Octavia en Superb's staan er om bekend dit beiden in het basis ontwerp te hebben. Zo doet een Leon ST het al stukken beter.
 

BBO

Senior Member
Ik heb ook DCC. Ik rij vaak met een vol geladen koffer voor de job. Dan rij ik in de normaal stand. Als de wagen leeg is kies ik voor de comfort stand, elk zijn zijn smaak maar ik vind de comfort stand echt de aangenaamste. De sport gebruik ik enkel als ik een wagen wil inhalen of een korte snelweg oprit.
 

B.Stuurder

Forumguru
Gewicht en een zware neus zijn vijanden van snel (niet hard..) een bochtje kunnen nemen. Octavia en Superb's staan er om bekend dit beiden in het basis ontwerp te hebben. Zo doet een Leon ST het al stukken beter.
Welk onderscheid maak jij tussen snel en hard? Ik kan bochten nemen met snelheden waar ik in mijn vorige auto niet aan durfde te denken. Een Porsche kan het vast beter, maar dat is een andere klasse. Gewicht en zware neus hebben invloed, maar zwaartepunt, ophanging en grip (banden), maken ook veel verschil.
Uiteindelijk gaat hij schuiven over de voorwielen, maar dat komt nooit als een verrassing en is goed onder controle te houden.
 

Noord26

Forumguru
Welk onderscheid maak jij tussen snel en hard? Ik kan bochten nemen met snelheden waar ik in mijn vorige auto niet aan durfde te denken. Een Porsche kan het vast beter, maar dat is een andere klasse. Gewicht en zware neus hebben invloed, maar zwaartepunt, ophanging en grip (banden), maken ook veel verschil.
Uiteindelijk gaat hij schuiven over de voorwielen, maar dat komt nooit als een verrassing en is goed onder controle te houden.
Snelheid kan niet hard zijn. Een steen is hard.

Laat ik het zo zeggen: als je meerdere races hebt gedaan in competitie verband (in mijn geval Suzuki Swift en Suzuki GRX-R600) zal je het verschil beter begrijpen tussen wat voor je gevoel snel een bochtje nemen is, en daadwerkelijk snel de bocht omgaan is. Andere perspectieven denk ik dat wij hebben.

Moet wel zeggen dat na deze ervaring ik juist op de openbare weg rustiger aan ben gaan doen. Omdat de drang er niet meer is na deze ervaring; en het vader te zijn geworden.

Raakvlak met het topic: heb in een S3 proef gereden. En prioriteit bij een andere auto zou comfort zijn. Dagelijks gemak. Dat is een S3 zeker wel. Maar dat standaard onderstel laat erg veel ruimte voor communicatie over. Dat deed de S2 beter. Wil ik even uitwaaien, stap ik op de 2 wieltjes.

Dus ik begrijp de topic-starter helemaal betreffende het onderstel.
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Snelheid kan niet hard zijn. Een steen is hard.

Laat ik het zo zeggen: als je meerdere races hebt gedaan in competitie verband (in mijn geval Suzuki Swift en Suzuki GRX-R600) zal je het verschil beter begrijpen tussen wat voor je gevoel snel een bochtje nemen is, en daadwerkelijk snel de bocht omgaan is. Andere perspectieven denk ik dat wij hebben. ;)
Sorry, maar nu bazel je een beetje. Je kunt best hard rijden en dus hard door een bocht gaan. Daarbij heb ik ook op een circuit gereden met een GT3 en dat ging echt loeihard (of is het loeisnel :laugh:) door de bochten. Niet mijn enige ervaring in een "echt snelle" auto overigens, dus je kunt gerust stellen dat ik een referentiekader heb.
 

Noord26

Forumguru
Je begrijpt het verschil echt niet tussen hard en snel hé: pak de dikke van Dale er eens bij.

Wat betreft even gas geven met 400+ PK op een circuit, dat is ook heel iets anders als een race-licentie halen. Heb nog het meeste genoten overigens van de meerdere VRO cursussen. Want daar heb ik nog steeds (vaak onbewust) profijt van in dagelijks verkeer.

Wat ik wil zeggen: als de auto je het gevoel heeft dat het mogelijk is, zit je heel vaak nog een stuk vanaf de grens verwijderd. En bij de proefrit van de S3 met het zeer comfortabeler onderstel betrapte ik mijzelf er op rustiger in te sturen. Erg jammer als je vanuit een S2 komt. Persoonlijke voorkeur denk ik. De auto zou nog wel een stuk rapper een bochtje kunnen nemen, maar het onderstel geeft je al vroeg het gevoel van niet. En daar ging het in dit topic over. Niet wat jij in een auto ervaart tov een voorganger..
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan