Dashboardkastje uibouwen

Niceroom

Nieuw lid
Heb je mijn eerste reactie na je post van de stukken wel gelezen???
Begrijpend lezen is een verwaarloosde kunst lijkt het mij of zit iedereen hier via google translate te reageren?

Ik heb allebei de bijdragen meermaals gelezen en ik denk dat ik het hele dashboard moet uitbouwen dat staat er niet expliciet in trouwens... Ik had graag een heel simpel ja of nee antwooord gehad van een echte techneut op de vraag of het hele dashboard eruit moet ... De bijdehandte antwoorden die nu gegeven worden tonen allen maar aan dat mijn post niet gelezen of gegloofd wordt. Hebben jullie die bijlagen wel gelezen?
 

Niceroom

Nieuw lid
@Helmond Ik heb geen Fabia en werk niet in een skoda werkplaats dus ik weet niet of het hetzelfde is.Lijkt me niet zo zinvol om dan het fabia forum te gaan uitspitten op zoek naar de fabia truc... Ik had graag een reactie van een roomster ervaringsdeskundige zo ja of zo nee het hele dashboard uitbouwen noodzakelijk is.

Heel simpel indien zo ja dan wordt het naar een werkplaats daar begin ik zelf niet aan, teveel kans op complicaties.

Indien nee dan wil ik het zelf proberen maar wel met zoveel mogelijk tips van...... een ervaringsdeskundige..
 

EdZ

Donateur
Zie oa hier:
http://www.skodaforum.nl/forum/downloads/alternatieve-weg-naar-de-ventilator-motor.46/

Beetje raar verhaal als het om het onderste kastje gaat:

1. In de tekst staat "beide kastjes eruit" en op de foto zit het dashboard nog in de auto. Conclusie: het kan.
Is een Fabia, maar de de voorste helft van de Roomster is de Fabia 2.

2. In de post van Antera (bijlage 2) wordt aangegeven hoe je het onderste dashboardkastje los moet halen (2 schroeven en remelement losmaken) en daar staat in de tekst dat je de zijkant (klepje) van het dashboard weg moet halen. Als je eerst het dashboard zou moeten verwijderen dan was dat klepje al weg. Ook hieruit trek ik de conclusie dat het kan.

Maar:

3. in de door mij geplaatste link zet iemand in de reacties:
"Maar bij mij zit de motor lager precies achter het onderste dashboard kastje en die is één met het dashboard."

Het is dat ik geen zin heb om te knutselen nu, maar ook ik vraag me af of het kan. Maar je kan natuurlijk bijlage 2 van Antera volgen (klepje weg en 2 schroeven los), dan kom je er snel genoeg achter.
 

Niceroom

Nieuw lid
@Antera
Tja, als ik niet in Portugal woonde, waar autodealers niet echt betrouwbaar zijn en zeker geen gratis advies geven, zou dat een reeele optie zijn... voor nu weet ik het nog niet...

De landrover van een vriend van mij heeft ruim een jaar bij de "dealer" gestaan, voor reparatie na een ongeval buiten zijn schuld, omdat er een onderdeel besteld was.... De auto werd echter zo ver uit elkaar gehaald dat weghalen en naar een andere garage brengen geen optie was... en achteraf was de rekening voor een vervangend ford escrotje hoger dan de reparatiekosten... En de schade en het euvel van de dieseltank na de aanrijding bleek ook niet verholpen.... Hij is niet gaan klagen.....
 

Kogamyata

Senior Member
O, woon jij in Portugal. Ga je nou zelf aan de slag of toch maar niet? Bij niet, ben je denk ik ovegeleverd aan de Portugezen of als je dicht bij de grens woont, de Spanjaarden. M.a.w. het is niet erg duidelijk wat je wilt. Die Landrover staat daar helemaal buiten.
 

Niceroom

Nieuw lid
@Helmond42
Het landrover verhaal was om te illustreren waarom ik een vrij hoge drempel heb om hier naar een dealer te gaan.
En ik heb nog steeds geen echt antwoord op mijn vraag of het wel of niet mogelijk is.
Voor ik naar dit forum kwam had ik al een poging gewaagd om het onderste kastje uit te bouwen en had zelfs die 2 schroeven al los. Er zat geen enkele beweging in en het lijkt me sterk dat dat alleen veroorzaakt werd door dat klepje. Ik heb gezien dat de bovenkant van het kastje met stalen veerclips aan het dashboard vastgzezet is dus het lijkt te kunnen alleen vanwege het feit dat ik er geen beweging in kreeg nam ik aan dat het kastje beneden gelijmd of gekit of geschroefd was aan het dashboard... maar de tekeningen brengen daar geen duidelijkheid over.

Wat ik wil is weten of het kan of niet zonder dashboard uitbouwen.

Heb zelfs de Skoda importeur hier al aangeschreven afgelopen donderdag maar tot op heden geen antwoord...
 

Kogamyata

Senior Member
Probeer nou eens te kijken bij Binnenventilator Vervangen. 2 Personen hebben daar beschrijving van gemaakt. Het is ook nog gedoe met de airback meen ik. Het betrof dan wel 'n Fabia maar veel zaken zijn hetzelfde bij diverse modellen. Op dit forum zitten wizz kids die allerlei dingen hebben uitgeprobeerd en waarvan jij de vruchten zou kunnen plukken, mits je wilt plukken. Samen komen we verder en niet geschoten is altijd mis. Succes en hou ons op de hoogte.
Joop.
 

Antera

Donateur
Je zal er toch onder moeten duiken om erachter te komen . al doende leert men. Zo begin ik ook begin met uitbouwen en uitbouwen tot ik erbij kom en dan leer je ook nog eens wat en het bespaart kosten.
 

Niceroom

Nieuw lid
En ik ben er onder gedoken...

Zijkant eraf en remelement los (dat ga ik er nooit meer inkrijgen...) alle boutjes van de tekening los. Alleen airbag uitgeschakeld i.p.v. verwijderd (bouten te vast) en geprobeerd het kastje wat los te wrikken.

Afgezien van wat beschadiging aan het dashboard blijft het kastje mooi zitten... , De onderkant is wel losgekomen van de bovenkant ( superlijm?) maar het geeft erg weinig mee...

Iemand een gouden tip?
 

EdZ

Donateur
@Antara: de topicstarter woont in Portugal volgens een eerdere reactie...

Ik heb helaas geen garage en om nu in het donker in m'n auto te gaan knutselen zie ik ook niet zo zitten.
Ik kan me niet voorstellen dat niemand van de Fabia2-bezitters weet of het kastje los kan, maar die zullen misschien geen Roomster-topic lezen. Weet @Monteurtje het misschien: kan het dashboardkastje van een Fabia2/RR eruit zonder het dashboard eruit te halen?

Nb. betreft het onderste kastje!
 

Niceroom

Nieuw lid
Net naar de dealer hier geweest om om hulp te vragen.... Ze wisten ook niet hoe dat kastje eruit moest????

Tarief voor werkplaats wilden ze wel wat aan doen maar de ventilator zelf kost hier 256 Euro ex BTW... Lijkt me wel een beetje prijzig.. Klopt dat en is die prijs in NL ook zo hoog?
 

Niceroom

Nieuw lid
Ik had er een van 43 Euro gevonden bijeen webshop in Hongarije.... Met goede recensies..

Maar de Garage maakte duidelijk dat zij alleen maar orginele onderdelen plaatsen... zelf meebrengen ho maar...
 

Kogamyata

Senior Member
@EdZ Hallo. Dat heb ik er ook voor betaald 8 mnd terug (Fabia 2) en die functionneerd naar behoren. Origineel is slecht, velen hebben er last van. Vervangingsmarkt is goed.
 

Monteurtje

Forumguru
Is dit topic nog actueel. Onderste dashboardkastje is een geheel met het dashboard. PUNT. Je zal het dashboard gedeeltelijk of helemaal los moeten halen om bij de aanjager te komen.
 
Bovenaan Onderaan