Dashboard verlichting

motomarz

Senior Member
Dat zou beste eens kunnen van de accu vervanging - ik heb in mijn vorige auto (185.000) op de teller ook nog nooit een nieuwe accu gehad en altijd met dimlicht gereden.
Wat mij betreft gaat veiligheid voor kilometerverbruik en of dat nu via dimlicht of DLR is maakt niet uit.

en dan maar eens een testcase bedenken:
Hoe vergelijk je het brandstofverbruik in de gevallen:
- zonder verlichting
- met dagrijverlichting
- met dimlicht

Dan moet je dus onder exact dezelfde omstandigheden,
met exact hetzelfde rijgedrag,
drie keer exact dezelfde route afleggen.

Als je onderweg 1x teveel gas geeft bij een stoplicht ofzo vertekent het beeld al enorm...
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoe vergelijk je het brandstofverbruik in de gevallen:
- zonder verlichting
- met dagrijverlichting
- met dimlicht
Dat gaat je in de praktijk natuurlijk niet lukken, tenzij je elk van die drie toestanden over grotere aantallen kilometers en (v.w.b. zonderverlichting: uitsluitend bij daglicht, als verlichting niet wettelijk vereist is) zou kunnen volhouden, om incidentele schommelingen eruit te werken. Maar ja, wie rijdt er nou jarenlang alleen overdag?

Ik denk dan ook dat het bij theoretisch gedoe blijft van rekenaars die aan de slag gaan met wattages, branduren, joules en wat dies meer zij, om uiteindelijk uit te komen bij verschillen in brandstofkosten in de orde van een tientje of zo per jaar.
Het zal allemaal wel - mij maakt het verder niet uit. Die extra brandstofkosten vallen in het niet bij de kosten van een ongeval...
Ik heb al in het verre verleden nl. vaak genoeg opgemerkt dat een tegenligger toch maar afzag van een inhaalmanoevre omdat hij me blijkbaar zag aankomen (met dimlicht, destijds nog een grote uitzondering).
 

Wild Chocolate

Senior Member
(...)Heden ten dage is DRL m.i. ruimschoots voldoende om door voorliggers te worden waargenomen en m'n achterlichten branden toch al mee, dus dat maakt geen verschil. In een niet of slecht verlichte tunnel zou eventueel de neiging kunnen opkomen om tijdelijk over te schakelen op dimlicht, vanwege de afleesbaarheid van de instrumenten en misschien ter verlichting van het wegdek.
(...)

Er zijn in Nederland heel veel wegen waar 's avonds hetzelfde geldt. Genoeg straatverlichting om de weg te zien, en anderen zien je ook wel als je DRL aan hebt (mits je die zo aangepast hebt dat ook je achterlichten branden...). In die situaties dan ook alleen maar DRL voeren? Je bent dan goed zichtbaar en kunt zelf goed genoeg zien, tenslotte.

Mijn punt is, dat er volgens mij regels zijn die het gebruik van dimlicht voorschrijven in bepaalde situaties. En tunnels zijn volgens mij zo'n plek waar je verplicht je dimlicht moet voeren.
Als iedereen zelf gaat bepalen welke verkeersregels hij wel en niet nodig vindt om op te volgen, wordt het misschien een beetje rommelig op de weg...
 

Canon-Eye

Forumguru
In die situaties dan ook alleen maar DRL voeren?
Nee. Als het donker is draai ik de schakelaar om, als het niet donker is dan doe ik dat tegenwoordig niet meer (vroeger wel, dus) omdat die DRL plus achterlichten vanzelf aanspringen en aldus mijn zichtbaarheid garanderen zonder verdere actie mijnerzijds.

Tunnels zijn gewoon wegen, geen bijzondere plaatsen waar verplicht dimlicht aan zou moeten. Het wordt soms wel geadviseerd.

Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...&ns_fee=0.00&gclid=CKnYy6XcqbUCFa3KtAodBDMAMQ
Dimlicht
Overdag bij slecht zicht is het dimlicht toegestaan en 's nachts is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk, dan bestaat de kans dat u verblind wordt door de reflectie van uw eigen dimlicht.
Groot licht
Groot licht mag u 's nachts gebruiken, tenzij u een tegenligger tegenkomt of op korte afstand een ander voertuig volgt. Onder deze voorwaarden mag u groot licht binnen en buiten de bebouwde gebruiken.
Dagrijlichten
Sommige auto's hebben speciale dagrijlichten die bedoeld zijn om de auto overdag beter zichtbaar te maken. Deze lichten mag u overdag gebruiken. Sinds 2011 moeten alle nieuw op de markt te brengen autotypes in Europa dagrijlichten hebben.
En voor de wijsneuzen: ook bij goed zicht overdag kan geen diender ter wereld je verbieden om dimlicht te voeren, al staat hierboven "overdag bij slecht zicht toegestaan". Maar dit is dan de populaire samenvatting in Jip+Janneketaal - van overheidswege gepubliceerd, dat dan weer wel...
 
Dichte mist + snelweg + mensen met verlichting kan juist gevaarlijk werken.

Waarom? Als iedereen zijn verlichting voert, krijg je dat mensen zich veiligere voelen omdat haar/zijn voorgangers nog kan zien. daardoor gaan ze (onbewust) harder rijden.

Nu komt de aap uit de mouw, Doordat de accu bij bijna alle auto's vlak achter de voorbumper zit, schieten de kabels van de accu er af bij een middel/zware aanrijding. Geen veilige achterlampjes/remlichten meer. De mensen achter je hebben niet eens de kans om te reageren. Daardoor kan er een hele erge kettingbotsing ontstaan.

En over dimlicht, volgens autoweek +-3% meerverbruik. Maar omdat we in het Citigo topic zitten zal dat bij de citigo ongetwijfeld anders liggen omdat hij recuperatief remt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als iedereen zijn verlichting voert, krijg je dat mensen zich veiligere voelen omdat haar/zijn voorgangers nog kan zien. daardoor gaan ze (onbewust) harder rijden.
Wat wou je dan - lichten uit (en dan vooral de achterlichten) bij slecht zicht? Dat bedoel je toch niet serieus, hè?
En harder gaan rijden omdat je je voorligger nog kunt zien? Wel, van tweeën één:
  • ofwel je haalt 'm niet in (en dan ga je dus in elk geval niet sneller dan die voorligger);
  • of je haalt 'm wel in - mits er meer rijstroken in dezelfde richting ter beschikking zijn - en dan heb je vaak geen voorligger meer, wat dan doorgaans weer vanzelf resulteert in tempovermindering - oftewel: probleem geëlimineerd.

Doordat de accu bij bijna alle auto's vlak achter de voorbumper zit, schieten de kabels van de accu er af bij een middel/zware aanrijding.
Dat lijkt me ook geen steekhoudende redenering.
  • Om te beginnen zit de accu helemaal niet "bij bijna alle auto's" vlak achter de voorbumper. Modellen zat waarbij de accu juist zowat tegen het schutbord achterin de motorruimte zit, of ergens halverwege.
  • Verder maakt de positie van de accu sowieso hoegenaamd niks uit, want die accuklemmen schieten echt niet zomaar los - tenzij ze niet goed vastzitten natuurlijk, maar daar ga ik even niet van uit. Kijk maar eens naar al die crash-foto's op regionale nieuwssites: hoe vaak zie je niet deerlijk verfrommelde voertuigen, die dus kennelijk een beste klap gemaakt hebben, waarvan de alarm- en/of gewone verlichting nog steeds brandt? Ik vraag me zelfs wel eens af waarom de meegefotografeerde hulpverleners nog niet de moeite hebben genomen om de accu los te koppelen.
 

Cordoba

Forumguru
@Steerclear: ik begrijp je reactie over 'automatische verlichting' al ben ik het er niet voor 100% mee eens. Mijn vraag was in de eerste plaats bedoeld om te zien of op die manier de verschijnselen die de TS signaleert, verklaart kunnen worden. Wat het 'veilige van dimlicht' betreft: eigenlijk alle referenties zijn in situaties waar weinig of geen fietsverkeer is, als alle auto's dimlicht/DRL voeren op alle wegen en in alle situaties overdag, betekent dit ook dat fietsers veel minder zichtbaar worden, door de aandacht die DRL/dimlicht trekt. Overigens heb ik ook mijn auto een poosje terug voorzien van Ledlampen in de stadslichten, omdat ik in bepaalde situaties beter op wil vallen zonder direct dimlicht te gaan voeren. (ik rij veel op buitenwegen die niet breder zijn dan 1 fiets en 1 auto, en tegemoetkomende auto's kunnen elkaar alleen passeren bij zogenaamde passeerhavens, daarbij is het van belang dat auto's elkaar tijdig zien op de kronkelige wegen, maar fietsers ook normaal zichtbaar blijven). Mijn vraag over 'automatische verlichting' was dus absoluut niet als promotie daarvan bedoeld, en ik signaleer dezelfde problemen, mensen die in halfdonker of in mist/sneeuw zonder goede verlichting rijden.
 

Monteurtje

Forumguru
Het schijnt dat er toch iets van een lichtsensor ergens zit. Maar ben er nog niet uit waar. Dat ga ik nog, een keer, even nakijken.
 
Waarschijnlijk net als hier (gele rondje) een sensor in het instrumentenpaneel.

sensor.png
 

Hetzer

Forumguru
Zit wss een lichtsensor in, als ik met dagrijverlichting de tunnel in rij, gaat de dashboard verlichting ook aan bij mij.
 

RobSmith

Nieuw lid
Opmerking over de accu levensduur:
Een goede accu gaat tegenwoordig echt 7 tot 8 jaar (en soms langer) mee. als de auto normaal wordt gebruikt, d.w.z. regelmatig gewoon wat kilometers maakt, en niet maanden en maanden stilstaat.

En daar heeft het wél gebruiken van verlichting echt niets mee te maken.

3/4 van de Nederlanders rijdt zonder verlichting overdag, en die zouden dan allemaal vroegtijdig accuproblemen hebben?
 

rikusples

Senior Member
Ik heb niet alle stukjes gelezen, gebeurd het verschijnsel van daschbordverlichting aangaan bij auto's met de Move&Fun daar zit een een censor in voor het licht te dimmen in tunnels.
Het gebeurd bij mij ook dat de verlichting anders is maar nog niet in de gaten hebt wanneer precies.
 

rikusples

Senior Member
Als ik s'morgens 5.30 weg rij dan brand de dashbord verlichting niet blijft ook niet branden als ik dimlicht een paar keer aan en uit doe, het blijft niet branden.
Maar als ik smidag's 14.30 bij mijn werk weg rij dan brand de dashbord verl wel.
Ik snap het ook niet meer,
 

rjw

Nieuw lid
Misschien werkt het juist omgekeerd, door de lichtinval zijn de meters misschien minder goed zichtbaar en gaat daarom de verlichting aan.
 
Bovenaan Onderaan