Dashboard verlichting

Iter

Nieuw lid
Beste forumleden,

Bij mij gaat, overdag wanneer alleen de dagrijverlichting aanstaat, afhankelijk van het buitenlicht de dashboard verlichting aan of uit. Dit aan en uit gaan gaat wel geleidelijk.
Soms zit ik naar een donker geheel te kijken, echter de wijzers blijven wel verlicht.
Eigenlijk vind ik dit best wel storend.
Bestaat er een manier, misschien via Vagcom, om de dashboard verlichting constant te laten branden?
Verlichting aanzetten is natuurlijk een optie maar dat is niet de bedoeling.
Misschien weet ook iemand of de dashboard verlichting te dimmen is want s'avonds kan het best wel met wat minder licht.

Groet, Iter
 

Monteurtje

Forumguru
Ben hier een keer mee bezig geweest voor een klant. Maar het is mij een raadsel waarom de verlichting dimt en soms niet brandt.
Maar het hoort NIET te branden. Staat duidelijk in instructieboekje. Dus stel dat het een fout is en er een oplossing voorkomt heb je dus kans dat de instrumentenverlichting in combinatie met dagrijverlichting niet brandt.
Let nu op elke Citigo waarin ik zit. Zijn er nog niet veel maar heb het nu bij 5-6 auto geconstateerd.
Het hoort niet te branden zodat je wanneer je de cijfers niet meer ziet het dimlicht inschakeld. Als altijd de verlichting van het instrumentenpaneel brandt dan heb je niet in de gaten dat je dimlicht niet brandt en dus ook geen verlichting aan de achterzijde hebt. Dat laatste lijkt me toch wel prettig voor je mede weggebruikers.
 

motomarz

Senior Member
Normaal gesproken zal er links van het stuur een wieltje op het dashboard zitten
waarmee de verlichting te dimmen is.
Wellicht doen de wijzers dan meteen mee.
 

Giant

Forumguru
Bij onze Citigo is me dat ook weleens opgevallen. We reden een keer een ondergrondse parkeergarage in met de dagrijverlichting aan en toen sprong de instrumentenverlichting ineens aan. Zou er een lichtsensor aanwezig zijn die de instrumentenverlichting activeert als de verlichting in dagrijverlichting aan staat misschien?
 

Steerclear

Senior Member
Automatische verlichting als in Lichtsensor?
Dat zou morgen bij wet verboden moeten worden. Let maar eens op bij mist en sneeuw.
Veel auto's met deze doorgedraaide overbodige optie rijden volkomen onzichtbaar rond in deze omstandigheden.
De sensor meet alleen licht en geen zicht, en zo heb ik al bijna een Renault Scenic onder mijn vrachtauto gehad.
Totaal onzichtbaar in de sneeuw en mist. Simpele oplossing:de Volvo- dimicht-schakeling.
Wie kan mij in voor mij begrijpelijke argumenten vertellen waarom je niet altijd met dimlicht zou rijden?
Verbruik is geen argument. Veiligheid en doorstroming gaan altijd boven zuinigheid.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vanaf late jaren '60 heb ik altijd onder en alle omstandigheden met minstens dimlicht gereden: dag en nacht, zon of geen zon. Gevolg van een artikel in de Autokampioen over de meetbare effecten van het feit dat in Zweden het leger hiertoe was overgegaan.
Dat was de tijd dat mensen 's middags nog uitstapten en naar me toe kwamen om me te waarschuwen dat m'n lichten "nog" brandden. "Weet ik meneer, da's expres", was mijn standaard antwoord dat meestal resulteerde in hoofdschuddend afdruipen...

Ik heb dat volgehouden totdat ik mijn huidige Fabia GL met DRL in gebruik nam, wat ook een behoorlijke zichtbaarheid garandeert. Maar dan wel weer een beetje aangepast, want ik wil er tot elke prijs ook de achterlichten bij aan hebben.
 
Ik had juist laatst iets geks. Ik reed zonder verlichting aan door een tunnel en toen werd het dashboardverlichting juist minder! Toen zag ik dus in het donker dus helemaal niet meer hoe hard ik reed.. Normaal heb ik eigenlijk altijd wel dimlicht aan, dus het probleem is niet zo heel groot. Vreemd is het wel..
 

Iter

Nieuw lid
Mag ik weten waarom het continue voeren van dimlicht geen optie is?

Beste Steerclear,

Er is niks mis met het aanzetten van dimlicht overdag.
Ik bedoelde hiermee dat het aanzetten van het dimlicht geen manier is om een mogelijke klacht of tekortkoming van de auto te maskeren.
 

CITIGO

Senior Member
Automatische verlichting als in Lichtsensor?
Dat zou morgen bij wet verboden moeten worden. Let maar eens op bij mist en sneeuw.
Veel auto's met deze doorgedraaide overbodige optie rijden volkomen onzichtbaar rond in deze omstandigheden.
De sensor meet alleen licht en geen zicht, en zo heb ik al bijna een Renault Scenic onder mijn vrachtauto gehad.
Totaal onzichtbaar in de sneeuw en mist. Simpele oplossing:de Volvo- dimicht-schakeling.
Wie kan mij in voor mij begrijpelijke argumenten vertellen waarom je niet altijd met dimlicht zou rijden?
Verbruik is geen argument. Veiligheid en doorstroming gaan altijd boven zuinigheid.

Volledig mee eens, dimlicht overdag zou ook verplicht moeten zijn.
 

Wilko

Senior Member
@Steerclear

"Wie kan mij in voor mij begrijpelijke argumenten vertellen waarom je niet altijd met dimlicht zou rijden?
Verbruik is geen argument. Veiligheid en doorstroming gaan altijd boven zuinigheid."

Waarom zou verbruik geen valide argument zijn?

Zet maar eens de extra liters brandstof af tegenover de "winst" in veiligheid die dit kan hebben.

(Daarnaast is er ook aan doorstroming een bovengrens, die met meer licht aanzetten absoluut niet doorbroken kan worden. :-))

Wanneer schiet je door met een subjectief gevoel van veiligheid door omdat een extra vergroting van de reële veiligheid een onevenredig hoge kostenpost met zich mee brengt?

Denk maar aan de overheid die koste wat kost het aantal verkeersdoden naar beneden wil hebben, zonder zich te realiseren dat:
-Het aantal altijd zal fluctueren, het is geen vaste waarde maar het schommelt van jaar tot jaar.
-Er op een gegeven moment een dusdanig hoge investering nodig zal zijn om het aantal nog verder omlaag te krijgen dat dit voor de samenleving niet meer realistisch op te brengen zal zijn.
-Stommiteit het altijd wint van regelgeving (met een flinke slok op en zonder helm een flink opgevoerde brommer 's nachts in winterse omstandigheden gaan rijden, zonder je licht aan te doen: accident waiting to happen).

Ik heb overigens de afgelopen 750K km altijd met mijn dimlicht aan gereden, tot ik bij onze huidige O2 bedacht dat er een betere (lees: minder hoog verbruik en nog steeds goede zichtbaarheid) optie is om gezien te worden:
Ik heb i.p.v. de stadslichten een paar LED-lampen in de houders voorin gestoken. Dus achter heb ik mijn licht aan, en voor een paar behoorlijk felle LEDlampen. Dat scheelt een slok op een borrel met de normale halogeenlampen die ik vroeger aan had.

Ik vind automatisch aangaande verlichting ook niks: zie nogal eens lui een tunnel of regenbui in rijden om pas na enige tijd de verlichting "automatisch" aan te zien gaan. Tot die tijd zijn ze even onzichtbaar.
 

Canon-Eye

Forumguru
dimlicht overdag zou ook verplicht moeten zijn
Nou, dát gaat me nou net weer te ver.
Ik ben hartelijk voorstander van verplicht licht overdag, maar dat hoeft niet persé dimlicht te zijn. DRL is immers een prima alternatief ter bevordering van het tijdig gezien worden, bij een lager verbruik.

Echter, dat verbruik is in alle (43+) jaren en (meer dan 1,5 miljoen) kilometers dat ik standaard met dimlicht heb gereden geen factor van enige betekenis geweest. Ik heb althans nooit kunnen vaststellen dat het verbruik van mijn auto's significant hoger was dan dat van collega's, kennissen en familieleden met vergelijkbare motorisering - eerder het tegendeel. Wel viel me op dat in die jaren eigenlijk nooit een accu vervangen behoefde te worden binnen de periode waarin ik met een auto reed - variërend van 4 tot zelfs 7 jaar. Ik heb een beetje de neiging om dit toe te schrijven aan de voortdurende flinke stroomafname (tegenover de eveneens continue stroomproduktie door de dynamo), maar die causaliteit kan ik niet bewijzen.

Trouwens, ook de xenonverlichting van mijn laatste dienstauto (OII 2007-2010, 134000km) heeft niet merkbaar geleden onder het "altijd" branden - maar dit geheel terzijde.
 

Inge

Lid
Dat zou beste eens kunnen van de accu vervanging - ik heb in mijn vorige auto (185.000) op de teller ook nog nooit een nieuwe accu gehad en altijd met dimlicht gereden.
Wat mij betreft gaat veiligheid voor kilometerverbruik en of dat nu via dimlicht of DLR is maakt niet uit.
 

turboturbo

Forumguru
Nou, dát gaat me nou net weer te ver.
Mij ook. Mist, regen, zwaar bewolkt of schemer, laag zonnetje etc. dáár gelaten, heb ik m'n lampen uit. Niet om een bepaalde reden vanwege lamp slijtage of extra verbruik o.i.d., maar gewoon, omdat ik het op de rest van de dagen zonder bijzondere weersomstandigheden volstrekt overbodig vind.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mist, regen, zwaar bewolkt of schemer, laag zonnetje etc. dáár gelaten, heb ik m'n lampen uit.
Mag (nog steeds) van de wetgever.

De kans dat een tegenligger je over het hoofd ziet (en gaat inhalen) wordt daarmee wel een stuk groter - ja, óók bij helder weer / zonnetje en vooral bij wisselende omstandigheden zoals bv. schaduwen van groepjes bomen...
Maar: met een beetje geluk heeft die tegenligger z'n "volstrekt overbodige" lichten wel aan zodat jij toch tijdig uit kunt wijken.
 

whalertje35

Actief lid
Ik had juist laatst iets geks. Ik reed zonder verlichting aan door een tunnel en toen werd het dashboardverlichting juist minder! Toen zag ik dus in het donker dus helemaal niet meer hoe hard ik reed.. Normaal heb ik eigenlijk altijd wel dimlicht aan, dus het probleem is niet zo heel groot. Vreemd is het wel..
Dit heb ik ook met mijn Go. Er is in de Go echt iets van een lichtsensor aanwezig, dat kan gewoon niet anders. Als ik de tunnel in rijd met mijn verlichting niet aan dan dimt de dashboardverlichting, wanneer je uit de tunnel komt in het daglicht dan gaat de dashboardverlichting weer aan. Ik denk dat het iets van een waarschuwing is van je voert geen licht en het wordt donker.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ik had juist laatst iets geks. Ik reed zonder verlichting aan door een tunnel en toen werd het dashboardverlichting juist minder! Toen zag ik dus in het donker dus helemaal niet meer hoe hard ik reed.. Normaal heb ik eigenlijk altijd wel dimlicht aan, dus het probleem is niet zo heel groot. Vreemd is het wel..


En het kwam niet bij je op dat je in een tunnel je lichten aan moet doen?
 

Canon-Eye

Forumguru
[...] dat je in een tunnel je lichten aan moet doen?
Vroeger hoefde ik nooit m'n lichten aan te doen in tunnels. Sterker nog: ik kón ze niet eens meer aan doen - ze brandden immers al.

Heden ten dage is DRL m.i. ruimschoots voldoende om door voorliggers te worden waargenomen en m'n achterlichten branden toch al mee, dus dat maakt geen verschil. In een niet of slecht verlichte tunnel zou eventueel de neiging kunnen opkomen om tijdelijk over te schakelen op dimlicht, vanwege de afleesbaarheid van de instrumenten en misschien ter verlichting van het wegdek.
Maar in de meeste gevallen - althans in NL - kun je aan het begin van de tunnel al zowat het daglicht van het andere eind zien en loont het amper de moeite om over te schakelen. Automatische schakelingen reageren wat dit betreft ook meestal veel te traag (net als meekleurende brilleglazen trouwens - die heb ik ook nooit willen hebben want die werken altijd tegen; maar da's een andere discussie).

Kortom: het zal vast wel aan mij liggen, maar ik snap even niet waar je met deze opmerking op doelt.
 

motomarz

Senior Member
Automatische verlichting als in Lichtsensor?
Dat zou morgen bij wet verboden moeten worden. Let maar eens op bij mist en sneeuw.
...

Beetje kort door de bocht hoor.
Ik vind de instellingen van onze O2 best goed eigenlijk.
Het dimlicht schakelt automatisch in indien nodig, en dat doet ie wat eerder
dan dat ik met de hand zou doen.
Een beetje eerder, niet genoeg om het ergerlijk te vinden.

De dagrijverlichting geeft voldoende licht om zichtbaar te zijn in andere omstandigheden.
Misschien dat ik de achterlichten daar inderdaad wel bij aan zou willen hebben.

Maar gisteren reed ik in de schemer op de snelweg, en daar reed een Prius zonder licht.
Volgens mij hebben die dingen ook automatische verlichting, maar dan extra zuinig afgesteld misschien.

Dus, op zich een prima systeem die lichtautomaat, maar de instellingen moeten natuurlijk wel goed zijn.
 
Bovenaan Onderaan