Dashboard verlichting dimt automatisch

TooTall

Forumguru
De camera voor dat (oude, 'domme' systeem) zit ingebouwd in de bewuste binnenspiegel. Als je een Google Image search doet op "5K0857511B" dan zie je de binnenspiegel die ik heb geïnstalleerd. Kijk naar de kant die naar voren kijkt, daar zit een camera (of beter gezegd een oog) in. En dat is enkel om te detecteren of er verkeer je tegemoet komt.

images
 

VAG-man

Forumguru
Het wordt steeds interessanter en je maakt mij vooral nieuwsgieriger.

De huidige functies blijven ook werken? Bijvoorbeeld automatisch dimlicht en regensensor.

Is dit met de juiste hendel plug&play behalve wat aanpassingen via VCDS?
 

TooTall

Forumguru
Ik spreek nu over pre-MQB wagens zoals de Golf V, Superb 2 en Octavia 2. De automatische lichten en wissers zijn een functie van je RLS - de regen en licht sensor. Deze zie je van buiten als een rechthoekige sensor. De binnenspiegel monteer je over deze sensor.

De binnenspiegel in kwestie hierboven heeft een extra functie, mbv. een extra camera naar voren gericht. Dit is het automatische grootlicht, eerste generatie. Alle functies werken afzonderlijk van mekaar, en daardoor is de grootlicht assistent van deze generatie ook achteraf te activeren (nieuwe binnenspiegel, correcte hendel, correcte codering,...)

Sinds MQB zitten beide functies in een centrale sensor, vaak ook nog met andere rijhulpsystemen zoals radar cc en lane assist. Moeilijker of zelfs onmogelijk om achteraf iets aan te doen (vaak nieuwe vooruit nodig, sensor van 1000+€, calibreren met speciale apparatuur,.....)
 

VAG-man

Forumguru
Bedankt voor de vele info.
Ik zal erover nadenken. Als ik ook nog de hendel moet vervangen dan gaat het niet door.
 

TooTall

Forumguru
Ja dat filmpje ken ik. Hij heeft een zelfgemaakte kabel gebruikt om de aansluiting te maken, dat is in de plaats van de Kufatec kabel. Voor de rest blijft de installatie hetzelfde.
 
Bovenaan Onderaan