Dashboard verlichting dimt automatisch

tist

Actief lid
Hoi iedereen,

nergens vind ik er iets van terug, en ik heb het pas gisteren opgemerkt.
Bij mijn Superb (2014) gaat als het schemert de verlichting automatisch aan, heb ik zo staan uiteraard.
Gisteren viel het me op dat bij een hogere of lagere lichtintensiteit de dashboard verlichting hierop reageerd.
Meer lichtinval, meer licht in het dashboard, minder licht ook minder licht in het dashboard.
Raar dat dit me pas nu opviel, extra kijken bij het even onder een brugje te rijden, en jawel daar reageerde het heel goed op.
Heb ik nergens in de gebruiksaanwijzing gelezen, of ik heb niet goed gelezen, en op het forum vind ik het ook niet terug.
Ik wou dit even onder de aandacht brengen, en vind het persoonlijk prima.
Hoe langer hoe meer ik ondek blijkbaar :thumbsup:
 

Connexie

Forumguru
Als het al gebeurd, is het zeker geen disco-effect :yeah:. Heb het zelf nog niet eens opgemerkt.
Weer iets om te gaan ontdekken.
 

tist

Actief lid
Is zeker geen disco hoor, je merkt het meestal niet, het lijkt niet meer dan normaal.
Enkel in bepaalde gevallen zoals ik tegenkwam in schemer met toch nog laaghangende zon en vrij duistere partijen merkte ik het op. Vandaag ook nog opgelet maar nu viel het niet goed op, ik meende wel iets te zien, dat zal wel zo geweest zijn, maar zoals ik aangaf, je merkt het eigenlijk niet, het lijkt normaal, zo hoort het eigenlijk ook he.
Uiteindelijk moet je aandacht op het verkeer gericht zijn, en niet zozeer hierop, maar wel fijn om te weten ;)
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij is er al eerder een topic over geweest (niet model-specifiek dacht ik), en heeft het te maken met zaken als automatische lichtschakelaar en aanwezigheid van sensoren (ik meen regensensor, en sensor voor de automatisch dimmende binnenspiegel)
 

tist

Actief lid
Volgens mij is er al eerder een topic over geweest (niet model-specifiek dacht ik), en heeft het te maken met zaken als automatische lichtschakelaar en aanwezigheid van sensoren (ik meen regensensor, en sensor voor de automatisch dimmende binnenspiegel)

Is best mogelijk maar ik kon er niets van terugvinden, nu vooraan in de automatisch dimmende binnenspiegel, is er ook zo te zien een sensor, heb ik gisteren ook pas opgemerkt, maar die afdekken geeft geen resultaat.
Kan je doen met je vinger, misschien is het een samenspel met de regensensor en wat ik juist vermelde.
Ergens is er ook een soort adaptieve verlichting met je koplampen die ook gebruik maken van sensoren om opkomend verkeer niet te verblinden, welke en waar die sensoren zitten weet ik ook niet, die zijn misschien allen bepalend voor wat ik opmerkte.
Blijft wel zoals "Joske" al aangaf leuk die ondekkingen :cool:
 

Cordoba

Forumguru
regensensor, wordt ook gebruikt bij antiverblindingsspiegel als ik het goed heb, en door vergelijken van regensensor en sensor binnenspiegel kun je bepalen hoe donker het buiten is, en hoe donker in de auto (en als de sensor bij de binnenspiegel veel meer licht 'vangt' komt er blijkbaar veel licht door een auto/lampen vanachter de auto en is de antiverblindingsstand dus nuttig).

Soms is het knap lastig om een topic terug te vinden: door een iets verkeerd gekozen zoekwoord of een ander net verkeerd gekozen zoekcriterium vind je soms niet wat je zoekt, en alleen als je zeker weet dat het er moet zijn, ga je dan door het veranderen van woordkeuze en/of zoekcriteria of je het alsnog kunt vinden.
 

TooTall

Forumguru
Zal ik hier nog wat mensen op kosten jagen? :tongue:

Als je het nog leuker wilt maken, even de binnenspiegel van een VW monteren die de camera heeft die naar voor kijkt, + een Kufatec item ...als je een geschikt boordnet hebt én de juiste grootlichthendel, kan je vervolgens de "grootlichtassistent" activeren. Maw. de grootlichten oftewel de fahren gaan dan onder de juiste omstandigheden automatisch aan en uit...

Binnenspiegel met Light Assist = 5K0857511B (+/- 100,00 EUR, eBay)
Spiegelafdekkapjes = 5K0858546A en 5K0858547A (2,47 EUR per kant, dealer)
Kufatec 38053 = 34,99 EUR

KLIK voor meer info!

:D
 

TooTall

Forumguru
De laatste "draak" die ik nog moet verslaan is de rustassistent (dat hij aangeeft dat je een pauze moet nemen). Daarvoor is een nieuwe Gateway nodig, de AN versie. Heb er eentje kunnen strikken, dus daarover meer later :)
 

Joske

Forumguru
De laatste "draak" die ik nog moet verslaan is de rustassistent (dat hij aangeeft dat je een pauze moet nemen). Daarvoor is een nieuwe Gateway nodig, de AN versie. Heb er eentje kunnen strikken, dus daarover meer later :)
mijn rustassistent slaat al tilt gewoon bij het lezen van al jouw projecten :laugh:

goe bezig hoor ;) ;)
 

VAG-man

Forumguru
Ik zal dit topic weer tot leven brengen.
@TooTall weet jij wat de link is op Kufatec voor de juiste grootlichtsensor?

Vandaag wéér eens een beetje aan het stoeien geweest met VCDS. Ik heb momenteel de lichthendel zo geprogrammeerd: Ik duw de lichthendel van mij af. Er is grootlicht. De hendel naar mij toe. Er is grootlicht. Nogmaals naar mij toe klikken. Grootlicht gaat uit.
Het lijkt er op dat ik de juiste hendel al heb, maar nu nog de juiste sensor.
 

TooTall

Forumguru
Goh helaas is dit al wel erg oud ondertussen.... ik heb zelf de sensor niet moeten vervangen....heb ook mijn logs niet meer, en de Superb is ook al vervangen ondertussen...

Ik zou de functie aanzetten met VCDS en dan zien wat er gebeurd. Je kan altijd geluk hebben...
 

VAG-man

Forumguru
@TooTall Als ik het goed begrijp heb jij alleen maar aanpassingen gedaan met VCDS en toen werkte het?

Ik krijg foutmelding bij een module als ik de optie aanzet.

Weet jij nog wat er softwarematig is aangepast? Moet ik ook bijvoorbeeld in Security Access zijn?
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Verder vind ik binnen het forum niks over de grootlichtassistent op een S2. Staat ook niks van in het instructieboek. Was dit een officiële optie op een S2?

Zo ja. Hoe moet je deze activeren op je dashboard?
 

TooTall

Forumguru
Activeren van HBA is door je grootlichthendel van je weg te duwen (naar het dashboard toe). Dan gaat (als het goed is) een lampje aan in je tellerpaneel, lijkt op het grootlicht lampje maar in het wit niet in het blauw, met een A erlangs van auto. Als je dan in de juiste condities komt (te weinig licht, geen tegenligger, niet in bebouwde kom,...) dan gaat het systeem aan en is het lampje blauw.

Ik heb even gezocht (excuses, het is lang geleden allemaal...) ik denk dat ik heb valsgespeeld met een module van Bronken.de . Deze heb ik een lange tijd geleden verkocht, en ze zijn ondertussen niet meer verkrijgbaar denk ik...

HIER heb je nog info beschikbaar over het activeren van HBA. Het kan gewoon op een S2, enkel mits juiste versie van HW en SW van bvb je tellerpaneel, je sensor, je knipperlichthendel moet de juiste versie zijn, etc.

Over dit soort aanpassingen heb ik 1 ding geleerd; je kan niet of nauwelijks verdergaan op info van anderen. Wat (niet) werkt voor hun werkt niet (of wel) voor jou, het blijft een gok. In het geval van grootlichtassistent maakt het blijkbaar zelfs uit in welk land je tellerpaneel staat (niet op Rest of World maar op Australië ofzo) Zoals ook dit voorbeeld van grootlichtassistent. Stel je hebt dezelfde CAN gateway hetzelfde boordnet hetzelfde hendeltje dezelfde codering...…ohja je moet ook nog een juiste softwareversie hebben van je tellerpaneel...komt er nog eens bij dan...mijn advies, gewoon proberen, en zien wat er gebeurd. En een limiet stellen bij X € dat het gewoon niet meer de moeite waard is. Succes alvast ;)
 

VAG-man

Forumguru
Bedankt @TooTall voor je snelle reactie. Ik ga het inderdaad gewoon proberen. Dat van het instellen op land heb ik ook over na gedacht. De S2 staat nu op Duitsland.

Ik had verwacht dat je de grootlichthendel eerst richting dashboard moest duwen en daarna weer terug om het grootlichtassistent te activeren. Nogmaals terug (gebruik je normaal voor seinen) om deze te deactiveren.

Zover je weet is dit geen fabrieksoptie geweest voor de S2?
 
Bovenaan Onderaan