Dakdrager en dakkoffer Kodiaq met panoramadak

foxtrotc

Nieuw lid
Hallo!

Ik verwacht korte tijd voor mijn (geplande) zomervakantie mijn Kodiaq te ontvangen.

Voor die tijd wil ik alvast dakdragers en een dakkoffer aanschaffen.
Ik heb gegoogled en op het forum rondgekeken, maar heb nog geen duidelijk beeld kunnen krijgen.

Dus hierbij een topic met als hamvraag:

- Wat zijn de beste dakdragers voor een Kodiaq met panoramadak (criteria: geluid, gemak van bevestiging)
- Wat is de beste dakkoffer (criteria in resp. volgorde: geluid, kwaliteit, looks, volume)

Alvast dank voor tips en/of ervaringen!
 

ChristiaanE

Actief lid
Ik neem altijd Thule (ivm waardevast & kwaliteit).

Tip 1: Neem de Wingbars voor minste herrie
Tip 2: Neem zwart, want dan zie je de vliegjes er niet op

Deze dus:
https://www.thule.com/nl-nl/roof-ra...711xxxb?car=skoda-kodiaq-5dr-suv-_-PgHERodVFa

Op mijn vorige auto (passat met zelfde dakraam) gaf dat nooit een probleem (wel iets andere dakrail en Thule 'voetjes') maar als ik eerlijk ben knikker ik de dakdragers er zo snel op en af (met de dakkoffer er nog aan) , dat de dakdragers er bij mij alleen op zitten als het moet (ook op vakantie). Dus als het dakraam net niet open zou kunnen, dan doe ik die pas wel weer open als we op de plek van bestemming zijn (en de dakkoffer aan de ketting en achter de vouwwagen ligt)
 

foxtrotc

Nieuw lid
Dank voor de tips die goed aansluiten bij mijn vraag!

Wil wel graag dat het dak open kan met de koffer er op. Kan uit je verhaal niet met zekerheid afleiding of dat zo is. Kun je daar iets over zeggen?
 

diwo220

Senior Member
Ik heb de origineel Skoda dragers. Passen uiteraard prima en geven weinig geluid. Ook zeer makkelijke montage. Geen ervaring met een panoramisch.dak. Prijs gelijk aan Thuledragers, maar lekker wat korting bij aankoop nieuwe auto.
 

ChristiaanE

Actief lid
BTW zaterdag worden de nieuwe Thule voetjes geleverd als PostNL meewerkt en dan kan ik evt. een foto maken als ze erop zitten samen met mijn 'oude' wingbars.
 

foxtrotc

Nieuw lid
Thanks ChristiaanE, heel nuttig. Wacht ik jouw nieuwe foto ff af, super.
Ik zou dus el cheapo tweede hands wingbars kunnen kopen en daarbij voor Kodiaq geschikte voetjes nieuw kopen en dan heb ik een volledige set?
 

ChristiaanE

Actief lid
Je kan het inderdaad los kopen, maar voor Tule Wingbars (Evo) heb je wel ook de Thule eigenmerk voetjes nodig.

Ik had de oude Wingbars. Tegenwoordig wordt de Wingbar Evo verkocht. Is vast weer net ietsje beter, maar mij het extra geld niet waard vandaar dat ik alleen de voetjes los heb gekocht.

Overigens zijn ze samen in een set vaak ietsje goedkoper. Ik heb de zilveren versie gezien voor totaal €190 en de zwarte versie voor €220 als set.
 

eriktv

Forumguru
Op mijn Superb kan het dak ook gewoon open. Ondertussen al zoveel auto’s waar het kan dat het bij de Kodiaq vast ook lukt.

Staar je bij het zoeken naar gebruikte wingbars niet blind op het type, ik heb de gok gewaagd en die van een Audi A6 gekocht en die passen prima. Even goed de maten opzoeken van de diverse modellen en weet daarbij dat er redelijk wat marge in zit.
 

Henrik

Forumguru
Ziet er goed uit, maar dit is de kiepstand als ik het goed zie. Kan het dak ook helemaal naar achteren open?

Ik kijk naar dragers van Aguri. Ben alleen een beetje bang dat die te laag komen te liggen. Liggen eigenlijk tussen de dakrails ipv erop.
 

ChristiaanE

Actief lid
Klopt, ik heb de 1e en 3e foto gemaakt van opzij, met het panoramadak op het hoogste punt (het moment dat hij kantelt van schuin naar plat) en uiteraard ook getest met maximaal open (foto 2, recht van achteren).

Ik zet de voorste dakdrager maximaal naar voren en de achterste aan het einde van het panoramadak (één dakdrager breedte ervoor om precies te zijn) en dan ligt het dakraam er mooi tussen, zoals je kan zien op de 2e foto.

Bij de Aguri gaat het dus sowieso niet lukken als ik jouw reactie zo lees, omdat het panoramadak op z'n hoogste punt echt hoger is dan de dakreel.

Toch maar Thule nemen dus ;)
 
Laatst bewerkt:

ena

Forumguru
Klein beetje off topic, maar ik vraag me af wat de ervaringen zijn met de dakdragers die Skoda zelf voor de Kodiaq verkoopt?
 

ChristiaanE

Actief lid
Had ik ook gedaan bij mijn vorige auto (Passat). Nu ingeleverd en alleen nieuwe 'voetjes' gekocht en dan valt het wel mee ...
 

ChristiaanE

Actief lid
Klein beetje off topic, maar ik vraag me af wat de ervaringen zijn met de dakdragers die Skoda zelf voor de Kodiaq verkoopt?

Geen ervaring mee, maar als ik zo die foto's bekijk, zijn ze minstens net zo hoog als de Thule dakdragers.
Linkje: https://shop.skoda.nl/auto-accessoi...51-dakdragers-kodiaq?modelgroup=kodiaq&cid=40

Overigens heb je voor minder de Thule set, dus ik zou nooit die van Skoda zelf doen eigenlijk ...
Zwarte uitvoering is €220 hier. De zilveren uitvoering (niet doen, je blijft vliegjes poetsen!) is €30 minder (nee ik heb geen aandelen ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar ik vind de Thules best duur. Zeker omdat ik ze vaak voor de duur van 1 leasecontract aanschaf.
Keerzijde: erg betrouwbaar spul. En - mede door de verwisselbare voetjes - vaak voor verschillende auto's te gebruiken.

Ik ben van de open dakrails op de Fabia2 combi overgestapt op de gesloten aanliggende dakrails van de Leon en dat was ook probleemloos opgelost met een set andere pootjes. De dragers zelf had ik al 11 jaar gebruikt op de twee vorige auto's (O2c en F2c) waarvan de afstand tussen de dakrails vrijwel hetzelfde is. Dié voetjes had ik voordien ook al 5 jaar gebruikt met iets kortere dragers op mijn F1c.
Moraal: na de eerste aankoop kun je heel vaak volstaan met aanschaf van of alleen dragers, of alleen voetjes, zolang je geen totaal andere auto kiest uiteraard... maar in het ergste geval kun je ze altijd weer verkopen omdat het gewoon degelijk materiaal is.
 
Bovenaan Onderaan