Dagrijverlichting niet altijd voldoende (bron: Autoweek)

ertromp

Forumguru
Van de autoweek.nl site:

Dagrijverlichting niet altijd voldoende
m1fyg7mbhhm0_600.jpg

De dagrijverlichting die in nieuwe modellen auto's automatisch gaat branden na het starten, kan leiden tot gevaarlijke situaties. De koplampen gaan aan, maar de achterlichten niet. ,,Bestuurders realiseren zich niet dat zij zélf hun dimlicht aan moeten zetten bij slecht zicht of voordat zij een tunnel ingaan'', waarschuwt de ANWB.
De ANWB reageert hiermee op meldingen van leden over de automatische verlichting. Alle automodellen zijn sinds 2011 uitgevoerd met dagrijverlichting. Vaak zijn het ledlampen die gaan branden zodra de auto wordt gestart. Het systeem is ingevoerd om de verkeersveiligheid te vergroten.

Volgens de ANWB biedt de automatische verlichting te weinig zichtbaarheid bij slecht weer of in een tunnel. Alleen bij auto's met lichtsensoren gaat in verkeerstunnels de volledige verlichting aan. ,,Als het donker wordt en bij slecht zicht moet de automobilist zélf alert zijn om ook de gewone verlichting (dus het dimlicht) aan te zetten'', vindt de ANWB.

In Nederland rijden naar schatting 750.000 auto's rond met dagrijverlichting. Vanaf 2015 wordt het wettelijk verplicht dat niet alleen de koplampen, maar ook de achterlichten automatisch aangaan.

Goede zaak m.i. dat het ook verplicht wordt de achterlichten te laten branden :thumbsup:

• Leuk
Waarderingen: CDK

Zwapp

Forumguru
Dan is het klokje weer rond volgens mij aangezien we een aantal jaar geleden ook een discussie hadden over verplichting van het voeren van verlichting.... wel goed gevonden trouwens dit artikel en bedankt voor het delen!

deusjevo

Forumguru
Als je DRL/MVO icm automatische verlichtingsstand gebruikt is er niets aan de hand.
De wannahave DRL/MVO knutselsmurfen hebben die automatische stand echter niet en dan gaat 't fout.
Ik rijd nooit zonder achterverlichting door tunnels, domweg omdat de automatische verlichtingsstand altijd aan staat.
Die reageert zelfs bij ook bij wat slechter zicht zoals mist/regen en laat ook de verlichting nog eens automatisch aangaan als ik > 140 km/uur rijd.
Wat wil je nog meer ?

ZeroNRG

Senior Member
Ik begrijp ook echt niet dat het nodig is zo'n artikel te schrijven in combinatie met DRL, al voor het bestond was je bijvoorbeeld bij tunnels verplicht HANDMATIG je verlichting in te schakelen.

Waarom zou je dit, indien je geen automatische licht assistent hebt, niet meer doen? puur luiheid of het niet lezen van de handleiding van je auto ;)

Wilko

Senior Member
Het probleem is heel simpel te voorkomen door felle ledlampen in je stadslichthouders te zetten.
Daarmee heb je voor en achter duidelijk zichtbare verlichting.
Ik heb die aan als ik buiten tunnels rijd, en in een tunnel zet ik de dimlichten aan.

hemi24

Forumguru
Tja, je moet toch nog een beetje zelf nadenken bij het autorijden...

Echt weer zo'n "autoweek-artikel"

Rem82sch

Senior Member
Kortom de hele DRL waren niet nodig geweest als ze hier ook zoals sommige landen al hebben het hier ook verplicht stellen om verlichting te voeren.

ertromp

Forumguru
Tja, je moet toch nog een beetje zelf nadenken bij het autorijden...

Echt weer zo'n "autoweek-artikel"
Ligt wat genuanceerder. Autoweek neemt een artikel op van de ANWB die gaat over dagrijverlichting en de wettelijke verplichting tot schakelen in combinatie met de achterlichten in 2015. Daar zit dus weinig eigen Autoweek inbreng in.
Helaas moet ik concluderen dat veel automobilisten rijdende in een auto voorzien van dagrijverlichting bij schemer blijkbaar vergeten over te schakelen naar dimlicht als hun auto niet is voorzien van een automatische verlichtingsschakeling. Natuurlijk zou er ook fors geïnvesteerd kunnen worden in voorlichtingscampagnes etc. maar zelf vind ik het een goede zaak dat de regelgeving dusdanig aangepast gaat worden dat de achterlichten ook moeten branden.

Octavia Simply Clever

Senior Member
Bij onze O2 gaan de achterlichten mee aan bij de DRL.
M.a.w. Sleutel in het contact en alle verlichting brand, t.t.z. er brand altijd wel één van de twee verlichtingen.
DRL of dimlichten. Zo simpel is dat.

ertromp

Forumguru
Bij onze O2 gaan de achterlichten mee aan bij de DRL.
M.a.w. Sleutel in het contact en alle verlichting brand, t.t.z. er brand altijd wel één van de twee verlichtingen.
DRL of dimlichten. Zo simpel is dat.
Heb je dat zo laten schakelen door je garage dat de achterlichten altijd branden icm met de DRL? Het is voor mij de eerste keer dat ik dat zo hoor voor de O2 dat dit "standaard" is.

Octavia Simply Clever

Senior Member
Toen ik de wagen ophaalde deden de DRL het helemaal niet, stonden niet actief.
In de garage aan de computer alles aangepast en nu branden steeds alle lichten.
Toen in vroeg in de garage hoe het kwam dat ALLES brand, terwijl ik hier in België alles zie rijden met
enkel de DRL vooraan konden ze me niet antwoorden.

Edwin

Lid
Bij aflevering stond het bij mij ook niet aan (zou wel moeten), het was 1 van de eerste OII FL modellen, en in de garage hebben ze het op de Scandinavische stand gezet (het beste, en dus blijkbaar verplicht vanaf 2015). Zag gisteren ook weer een hybride hork in de schemer rijden met alleen dagrijverlichting aan de voorkant.....

deusjevo

Forumguru
Yep, die had z'n hybride automatische lichtschakelaar vergeten in de autostand te zetten denk ik?

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
eindelijk! achterlichten icm met drl heeft ook mijn voorkeur!
Maar voor jou gold dit artikel sowieso al niet, want jouw dimlichten gaan in een tunnel gewoon automatisch aan.
Een veel groter probleem vind ik mist: hele hordes eigenaren van auto's met automatische verlichting snappen niet dat bij mist een lichtsensor niet werkt en je dan dus echt ZELF je lampen aan moet zetten.

CDK

Forumguru
Klopt @andrehj, dat was ook de reden dat ik eindelijk! schreef ;) bij mist functioneert het systeem vaak niet en dan is het levensgevaarlijk als je op "het systeem" blind vaart

VWim

Forumguru
@andrehj
Je bent me voor, ik wilde exact het zelfde posten. Bij mist overdag werkt een lichtsensor niet! Je moet dus zelf zo handig zijn om de verlicht van automatisch naar handmatig te schakelen.

Bovenaan Onderaan