Dagrijverlichting niet altijd voldoende (bron: Autoweek)

Captain Hook

Forumguru
Een veel groter probleem vind ik mist: hele hordes eigenaren van auto's met automatische verlichting snappen niet dat bij mist een lichtsensor niet werkt en je dan dus echt ZELF je lampen aan moet zetten.
Oh ja? Moet je nog zelf nadenken :arghh: en navenant handelen dan? Jeetje zeg, dat wist ik niet... :banghead:

michelover

Forumguru
Ik stoor me meer aan de sukkels die nog steeds denken dat het voeren van verlichting in de regen of op donkere dagen niet nodig is. Kom nog regelmatig van die lui tegen, en dan meestal in combi met een donkere kleur auto.
Maar ja dan kunnen we ook nog wel een stukje gaan schrijven over al onze geweldige mede weggebruikers op de fiets, die denken allemaal dat verlichting een hele dure optie is.

hemi24

Forumguru
Bij sneeuwval gaat de lichtsensor ook bijna altijd de mist in (leuke woordkeuze...)

Bij mijn huidige Ford is het systeem al op de "achterlijke" manier ingesteld dat alle verlichting meegaat.
Ik heb dus in feite een lichtsensor die de dashboard- en interieurverlichting regelt evenals het scherm/horizon van het navigatiesysteem...

Even een paar posts terug: O2 kon je vóór de facelift al op Scandinavisch of Noord-Amerikaanse versie van dagrijlicht programmeren. Op mijn O2 van '07 had ik de laatste versie: uitsluitend alleen de koplampen (dimlichten) overdag aan. Als je dan stil stond en de handrem aantrok doofden ook die.

Even een voordeel van de DRL: je ziet nu de mensen van voren wel aankomen die in het donker rijden en vergeten hun lampen aan te doen!

deusjevo

Forumguru
Vraag me niet hoe het kan maar bij mij werkt de automatische lichtschakelaar ook met mist.
Misschien iets te maken met verminderde lichtintensiteit?

Rolle

Senior Member
Ik begrijp ook echt niet dat het nodig is zo'n artikel te schrijven in combinatie met DRL, al voor het bestond was je bijvoorbeeld bij tunnels verplicht HANDMATIG je verlichting in te schakelen.

Waarom zou je dit, indien je geen automatische licht assistent hebt, niet meer doen? puur luiheid of het niet lezen van de handleiding van je auto ;)

Dit was ook mijn eerste reactie nadat ik het artikel las.

En als ik me niet vergis geeft DRL toch niet voldoende licht om de dimlichten te vervangen?

Ok hier in België (met onze overvloed aan straatverlichting) zie je regelmatig wel eens iemand die helemaal geen verlichting aan heeft rijden in een of andere stads of dorpskern.
Tegen zulke mensen helpt maar een ding en dat is een serieuze boete (en bij herhaling inleveren rijbewijs).

Canon-Eye

Donateur
Ik rijd nooit zonder achterverlichting door tunnels
Nog korter: ik rijd nooit zonder achterlichten.
Dit ondanks het feit dat deze bij mijn Fabia alleen willen branden samen met de stadslichten voor; dat was volgens de dealer de enige mogelijkheid om ze bij de DRL te schakelen.
Strikt genomen is mogen die stadslichtjes dan weer niet branden in combinatie met de DRL - maar dat boeit me effe helemaal niks. :tongue:
Ik beschouw het maar als vooruitgang dat het nu bij de O3 wel officieel correct kan worden geschakeld...:jaja:

Blackokkie2

Forumguru
Dus binnenkort het einde van DRL? Als de verlichting toch ook overdag moet branden, wat is dan nog de toegevoegde waarde van aparte DRL?

Overigens kan ik me bij sommige auto's wel voorstellen dat men de verlichting vergeet in te schakelen omdat bij sommige auto's de dashboard verlichting standaard aan staat(welke achterlijke gladiool dat verzonnen heeft), ook al heb je de verlichting uit staan en bij veel omgevingslicht merk je gewoon niet altijd dat je je lampen nog niet aan hebt.

s-line

Forumguru
Dagrijverlichting ziet er toch ook niet uit bij skoda, net als in de jaren tachtig je mistlampen aan!
Ik rijd eigenlijk,al sinds ik mijn rijbewijs heb,altijd met mijn verlichting aan ook overdag, een gewoonte geworden, starten,licht aan,en weg rijden!!

Lexris

Lid
Of dit alleen aan de dagrijverlichting oorzaak is vind ik niet. De verlichting is altijd iets waar je als chauffeur zelf verantwoordelijk voor bent. Hoe vaak zie je bij slecht weer of in tunnels geen auto's waarvan de verlichting niet eens aanstaat. Wat ik wel een gemis vind is dat ze bij de dagrijverlichting niet toestaan dat ook de achterlichten mogen branden (wettelijk). Bij schemer, regen, mist, tunnels etc. zet ik altijd mijn dagrijverlichting uit door gewoon de verlichtin aan te zetten. Is een envoudige handeling op ieder auto. Gewoon de lichtschakelaar gebruiken en meestal op stande 2 te zetten volgens mij.

isonic125

Actief lid
Dus binnenkort het einde van DRL? Als de verlichting toch ook overdag moet branden, wat is dan nog de toegevoegde waarde van aparte DRL?

Nee, volgens mij moet vanaf 2015 bij inschakelen van DRL ook de achterlampen aan.
Dimlicht mbv automatische schakelaar of handmatig aanzetten.

Je kunt je dan nog wel het nut van DRL afvragen.
Waarom dan niet altijd je verlichting aan.
Ga ervan uit dat dan auto's met DRL altijd een automatiche lichtsensor hebben voor dimlicht.

Canon-Eye

Donateur
Als de verlichting toch ook overdag moet branden, wat is dan nog de toegevoegde waarde van aparte DRL?
DRL is ontstaan vanuit de gedachte dat het enerzijds slim is om de aankomende auto goed zichtbaar te maken (reden waarom in Scandinavië al tientallen jaren geleden licht aan overdag verplicht werd gesteld) en anderzijds het stroom- (en daarmee het brandstof-) verbruik te beperken.

Ik rij zelf al sinds begin jaren '70 onder alle omstandigheden met licht aan. M'n vorige auto (OIIC BL) had xenon dimlicht en ook deze stonden altijd aan, tevens automatisch als CH/LH zodat ik nooit aan de schakelaar hoefde te komen.
Mijn huidige Fabia met DRL is bij aflevering door de dealer (via de VAS-kast, denk ik?) zo ingesteld dat de achterlichten branden zodra het contact aan gaat - mét kentekenverlichting en stadslichten voor, want dat zou niet anders kunnen. Dit alles blijft gewoon aan als ik aan de lichtschakelaar draai - alleen gaat dan de DRL uit (en ik kan prima zelf bepalen of en wanneer ik overschakel op dimlicht).

Dit is dus niet helemaal volgens de huidige wet die "andere verlichting aan de voor!!zijde" verbiedt in combinatie met DRL - maar aangezien 2x 5W stadslicht boven die DRL geen hinder of gevaarzetting van enige betekenis met zich brengt, neem ik dat voor lief.

isonic125

Actief lid

Ja, hoeft natuurlijk niet. Kan ook dan met handmatig met schakelaar.

Maar wellicht omdat dan bij DLR met achterverlichting mensen nog vaker zullen gaan vergeten om dimlichten aan te doen dat ze dat mbv automatische lichtsensor proberen op te vangen.

andrehj

Forumguru
Wat ik wel een gemis vind is dat ze bij de dagrijverlichting niet toestaan dat ook de achterlichten mogen branden (wettelijk).
Ik weet niet hoe je aan deze info komt, maar die klopt niet. Volgens het voertuigreglement mag dagrijverlichting "niet met enig ander licht aan de voorzijde". Over de achterzijde wordt niets vermeld. Dus mag je de achterlichten gewoon bijschakelen. Er zijn zelfs auto's (sommige BMW's bijvoorbeeld) die af-fabriek de achterlichten altijd aan hebben.
Bij mijn S2 heb ik dat door de dealer laten doen (is gewoon een instelling die ze in de VAS-kast kunnen doen) en volgens mij kan het bij een O2FL ook gewoon.

Lexris

Lid
Klopt ik heb het nogmaals even opgezocht en inderdaad worden achterlichten niet genoemd in de wet. Dan is het eigenlijk jammer, dat er niet gekozen is om ook de achterlichten automatisch mee te ontsteken

Bovenaan Onderaan