Als de verlichting toch ook overdag moet branden, wat is dan nog de toegevoegde waarde van aparte DRL?
DRL is ontstaan vanuit de gedachte dat het enerzijds slim is om de aankomende auto goed zichtbaar te maken (reden waarom in Scandinavië al tientallen jaren geleden licht aan overdag verplicht werd gesteld) en anderzijds het stroom- (en daarmee het brandstof-) verbruik te beperken.
Ik rij zelf al sinds begin jaren '70 onder alle omstandigheden met licht aan. M'n vorige auto (OIIC BL) had xenon dimlicht en ook deze stonden altijd aan, tevens automatisch als CH/LH zodat ik nooit aan de schakelaar hoefde te komen.
Mijn huidige Fabia met DRL is bij aflevering door de dealer (via de VAS-kast, denk ik?) zo ingesteld dat de achterlichten branden zodra het contact aan gaat - mét kentekenverlichting en stadslichten voor, want dat zou niet anders kunnen. Dit alles blijft gewoon aan als ik aan de lichtschakelaar draai - alleen gaat dan de DRL uit (en ik kan prima zelf bepalen of en wanneer ik overschakel op dimlicht).
Dit is dus niet helemaal volgens de huidige wet die "andere verlichting aan de
voor!!zijde" verbiedt in combinatie met DRL - maar aangezien 2x 5W stadslicht boven die DRL geen hinder of gevaarzetting van enige betekenis met zich brengt, neem ik dat voor lief.