Dagrijverlichting altijd aan, ook wanneer de lichten branden

turboturbo

Forumguru
Weet TS wel hoe fel die ledjes zijn in het donker?
Als ik zo'n doe het zelver tegemoet rijd in het donker, is het nog niet zo erg als een verkeerd geplaatst aftermarktet xenon setje - het verblind nog niet, maar daar is dan alles mee gezegd.

... over 5 jaar vinden we dit weer lelijk (net zoiets als spoilers en spatlappen nu ofzo) dus ach.... deze trent waait wel weer over....

dagrijlichten-auto.jpg
 

andrehj

Forumguru
Geld dat ook voor de breedstalers die je voorin hebt? Of is specifiek DRL verboden?
De lampen die jij breedstralers noemt zijn eigenlijk mistlampen.
DRL's en mistlampen zijn voor de wet (en in het echt ook) twee heel verschillende dingen, DRL's stralen recht naar voren (en niet op de weg) en mistlampen vlak voor de auto op het wegdek.
En die mistlampen mogen wel tegelijk aan met je dimlichten, maar dan alleen als het mistig is. Volgens mij geldt voor de voorkant een norm van minder dan 200 meter.
Tevens dienen deze lampen als bochtlichten, en mag er dus in een bocht eentje als bochtlicht branden.
 

Chatslet

Forumguru
Aantal meters wordt niet zo direct genoemd, behalve misschien in je theorieboek. Ik zie het ook niet gebeuren bij een aanhouding dat oom agent met een meetlint de mist in loopt en naar ze collega roept "zie je me nog!??". Breedstralers mag je voeren bij "slecht zicht" wat op zich natuurlijk heel subjectief is maar je mag ze dus niet onnodig aan hebben staan en je mag er ook geen mensen mee verblinden. Dat maakt het dus al een stuk duidelijker.

Wanneer je je breedstralers dus wel aan zet:
Bij mist (om beter op te vallen en beter zicht op de berm hebben zodat je niet van de weg rijd)
Bij (hevige) sneeuwval (om beter op te vallen en beter zicht op de berm hebben zodat je niet van de weg rijd)
In het donker bij (hevige) regenval en nat wegdek (om de wegbelijning beter te accentueren)

Belangrijk om te weten is dat je bij breedstralers baat heb bij lagere kleurwaarden 3000k - 4000k wat resulteerd in een gele tint. Dit resulteerd in meer contrast en helpt vooral bij een nat wegdek in het donker om de belijning beter te kunnen zien. Hogere kleurwaarden 5000k - 8000k resulteren in veel witter licht, soms zelfs met blauwe tint en deze werken juist verblindend. Een nat wegdek zal dusdanig veel licht reflecteren dat de belijning juist moeilijker te zien is. Ook regen sneeuw en mist zal dit licht reflecteren en de bestuurder verblinden. Tegenliggers vinden dit ook niet leuk. Hou hier dus rekening mee als je xenon of ledverlichting in je breedstralers overweegt.

Voor 90 euro boete komen in aanmerking:
Kijk-mij-eens-mistlampen-hebben-tokkies die (het liefst met een 6000k - 8000k xenon set) in de mistlampen op klaarlichte dag rond rijden of in het donker met mistlampen aan rond rijden zonder dat daar aanleiding voor is.
Bestuurders met verblindende mistlichten (kunnen ook tot bovenstaande categorie behoren). Vaak is dat omdat er een te sterke xenon set of een xenon set met verkeerde kleur is ingebouwd of omdat de breedstralers gewoon niet goed afgesteld zijn of achteraf verkeerd in de bumber zijn gebouwd.
Mensen die led lampjes in hun breedstralers bouwen en daardoor onerecht denken dat ze nu DRL hebben.
 

turboturbo

Forumguru
Breedstralers of verstralers zijn verboden bij de wet. Alleen mistlampen mag je in NL voeren als optionele verlichting (die net als DLR niet verplicht is)
 

Canon-Eye

Forumguru
Breedstralers of verstralers zijn verboden bij de wet. Alleen mistlampen mag in NL voeren als optionele verlichting
1. Breedstralers = mistlampen (wettelijk geen onderscheid). En mistlampen mag je alleen onder bepaalde omstandigheden voeren (slecht zicht door mist of sneeuw), dus niet onder alle omstandigheden "optioneel" oftewel "vrije keuze".

2. Verstralers zijn een vorm van grootlicht, mogen dan ook worden gevoerd tegelijk met grootlich, wanneer dat is toegestaan. Moeten dus uit indien dimlicht moet worden gevoerd.
 

Chatslet

Forumguru
En ook verstralers zijn wel degelijk legaal. Deze staan ook wel bekend als werklampen en zie je bijvoorbeeld op vrachtwagens, je weet wel van die kerstbomen als ze grootlicht seinen.
 

Cordoba

Forumguru
Even een aanvulling: mistlampen/breedstralers worden om nóg een reden gevoerd, ze verblinden de bestuurder van de auto die ze voert niet. Als je dimlicht of grootlicht voert in de mist, of bij sneeuw, reflecteert er vaak zoveel licht op de vallende neerslag, dat je jezelf verblindt, met je eigen koplampen. Dit is ook de reden dat je vroeger mistlampen voor, alleen mocht voeren in combinatie met stadslicht (om maximaal van het niet-jezelf-verblinden-effect te profiteren). De oorzaak van het niet verblinden ligt in verschillende zaken:
a) de grotere verticale afstand tussen ogen van de bestuurder en de(mist) lampen, waardoor er minder licht reflecteert (mistlampen zijn meestal lager gemonteerd, dan de dimlichten)
b) verschil in ontwerp van de lamp, o.a. indirect licht, en grotere schijnhoek in de breedte. (dit effect was vroeger vaak het enige effect, omdat mistlampen vaak op de bumper tussen de koplampen stonden, en iets later in de grill tussen de koplampen)
 

Canon-Eye

Forumguru
Aanvulling op Cordoba: belangrijk verschil dat (goede) mistlampen kenmerkt, is de veel scherpere afscheiding tussen licht en donker, met sterkere beperking van het strooilicht naar boven. Want dat strooilicht is nou net wat bij dimlicht nog zo veel zelfverblinding geeft.
 

Chatslet

Forumguru
Inderdaad, met een lichtafstelkast perfekt waar te nemen en ook af te stellen. Voor de APK gek genoeg geen afkeurpunt als het niet in orde is...
 
Bovenaan Onderaan