Dagrijverlichting altijd aan, ook wanneer de lichten branden

evers

Nieuw lid
Naar aanleiding van ->dit<- draadje denk ik eraan om een Xenonkit en LED daylights te bestellen. Maar nu vroeg ik me af of het mogelijk was om de dagverlichting altijd aan te hebben, dus ook wanneer de lichten branden. Heeft iemand dit al laten doen?
 

evers

Nieuw lid
Zoals het ook bij wet verboden is harder dan 120 te rijden, maar de auto's kunnen allemaal harder...

Je ziet trouwens genoeg tjoeners rondrijden met witte kerstverlichting tegen hun voorbumper geplakt, die dag en nacht branden.
 
Is inderdaad verboden. Audi doet het ook (welliswaar gedimd en geintegreerd bij de koplamp) Maar...mercedes? Heeft dan eigenlijk hetzelfde verhaal. Deze leds branden (bijvoobeeld op een E-klasse) ook onderin (wellicht ook gedimd).
 

evers

Nieuw lid
Maar...mercedes? Heeft dan eigenlijk hetzelfde verhaal. Deze leds branden (bijvoobeeld op een E-klasse) ook onderin (wellicht ook gedimd).

+1

Ik wil toch even terugkomen op de oorsprongkelijke vraag: "is het mogelijk?" en niet "is het legaal?"...
 

lawewing

Forumguru
Het zal technisch vast mogelijk zijn, maar ik blijf er net als de anderen bij dat het niet mag. Daar is ook een reden voor, namelijk dat je dan medeweggebruikers zou kunnen verblinden.
 

Antera

Donateur
Bij audi kan ik het programmeren dat deze niet dimt. ( is APK afkeur en meneer agent kan zeuren) Bij skoda,VW,Seast kan je de dagrijverlichting niet specifiek laten branden voor 100% wanneer de lichten aan gaan zover ik de BCM's daarvoor ook al een keer uitgespit heb. Nu heb ik niet bij elke auto nageplozen maar als er liefhebbers zijn wil ik best bij diegene even verder spitten.
 

wanderer

Senior Member
waarom zou je eigelijk willen?
om als een kerstboom aan het verkeer deel te nemen?
me dunkt er rijden al genoeg aso's met verblindende verlichting rond...
 

Canon-Eye

Forumguru
Is inderdaad verboden. Audi doet het ook (welliswaar gedimd
Ongedimde DRl is verboden in combinatie met andere verlichting aan de voorzijde. DRL die wordt gedimd bij inschakelen andere verlichting (zoals bv. bij Audi) is gewoon toegestaan. Want zodra het gedimd is, is het geen DRL meer maar dan is het vergelijkbaar met afzonderlijk geplaatste parkeer-, positie- of "stads"lichtjes.
 

Noord26

Forumguru
@ wanderer:

Waarom haal je uberhaupt de niet aanwezige link tussen 'andere aso's met verblindende verlichting' en wat de TS wil bereiken- aan; dat is toch totaal iets anders? DRL en dimlicht zijn helemaal niet verblindend als het goed afgesteld is en heeft bovendien niets te maken met de TS. Beetje nuance is wel op zijn plaats..
 

Noord26

Forumguru
Zoals het ook bij wet verboden is harder dan 120 te rijden, maar de auto's kunnen allemaal harder...

Alleen is het ene wel een APK afkeurpunt en het andere niet.. :eek:

En ik weet niet hoe lang jij al niet op een snelweg hebt gezeten, maar tegenwoordig zijn er genoeg wegen met 130km/h als maximum-snelheid. Anders gezegd: waar heb je dat in de wet gelezen? :smiley29:
 

evers

Nieuw lid
En ik weet niet hoe lang jij al niet op een snelweg hebt gezeten, maar tegenwoordig zijn er genoeg wegen met 130km/h als maximum-snelheid. Anders gezegd: waar heb je dat in de wet gelezen? :smiley29:

Kijk links, ik kom uit België... Bij ons is 't max 120.

Ik snap niet dat er zo gezeurd wordt over het al dan niet legaal zijn van die lichten. Er rijden Porsche Cayennes rond met 12k xenon kanonnen, die door hun hoogte allesverblindend zijn. Maar blijkbaar wel legaal, want het zat er van uit de fabriek al op.
Mercedes en Audi zijn inderdaad ook goede voorbeelden van wagens die het al hebben, al dan niet gedimd.
Ook zie ik verschillende thread waarin ze mekaar met raad bijstaan over chiptuning en motortuning, wat (in België althans) ook niet mag. Daar zie ik niemand klagen over het al dan niet legaal zijn? Vreemd...

Ik wou gewoon die (21watt!) lampjes dag en nacht aan kunnen hebben, om dezelfde reden als waarom iemand anders een spoiler op z'n dak zet, of voor een houten interieur kiest.
 

Noord26

Forumguru
Je roept maar iets, want af-fabriek Porches worden met maximaal 4900k als lichtkleur Xenon geleverd. :eek: Je gooit lichtkleur en lichtsterkte door elkaar. Het getal voor de K is puur welke kleur het is, en heeft niets te maken met hoeveel licht een lamp geeft. Het meeste licht geven de lampen met de lichtkleur 4300k, daarboven is de hoeveelheid minder alsmede daaronder.

En daarnaast is elke auto met Xenon af-fabriek uitgerust met automatische hoogte regeling waardoor verblinding uitgesloten is.

Denk dat je de rijders bedoeld die niet af-fabriek Xenon hebben en geen bijregeling tijdens het rijden of met reflecoren icm Xenon rond rijden..
 

Chatslet

Forumguru
Ik zou dit ook wel willen maar inderdaad magnie en lijkt met VCDS niet mogelijk te zijn.
Zou trouwens wel mogen als je ze ook als stadslicht gebruikt en je originele stadslichtjes er uit haalt. Of je ze dan moet dimmen weet ik niet. Er staat namelijk nergens hoe veel licht je stadslichtjes mogen produceren. Stadslichtjes dienen als positielichtjes en volgens mij gaat dat met DRL ook vrij aardig.
 

floyd2

Forumguru
Ik snap niet dat er zo gezeurd wordt over het al dan niet legaal zijn van die lichten.
Ook zie ik verschillende thread waarin ze mekaar met raad bijstaan over chiptuning en motortuning, wat (in België althans) ook niet mag. Daar zie ik niemand klagen over het al dan niet legaal zijn? Vreemd...

je moet helemaal doen wat je zelf wilt en voor showdoeleinden is helemaal alles toegestaan.
Alleen van chip/motortuning heeft niemand anders last(op wat roet na?:)
Iedereen die hier zeurt doet dat omdat ze vervelende ervaringen hebben vanwege verblinding.
Het is ook niet voor niets dat DRL gedimd moeten worden want het is zo ontworpen om in je ogen te schijnen en vooral de leduitvoering is aardig fel.
Ik zou 'snachts ook wel continu met groot licht willen rijden maar wat denk je wat de medeweggebruikers zullen vinden??(en als iedereen het gaat doen wordt het een soort van een zootje hé?)
 

deusjevo

Forumguru
Geld dat ook voor de breedstalers die je voorin hebt? Of is specifiek DRL verboden?

Uit het RVV:

Artikel 41
1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.


Het is verboden DRL te voeren samen met andere verlichting aan de voorzijde dus ook met breedstralers.
Goedgekeurde DRL is (ik meen) te herkennen aan de code RL of DRL (daylight running light) in het armatuur dus het misbruiken van bijv. mistlampen (al dan niet icm stadsverlichting is ook illegaal)
 
Bovenaan Onderaan