daglichtschakeling

vinshi

Lid
hallo ik heb 1 roomster met daglichtschakeling maar als ik start dan springt het licht wel aan, maar de dashbord verlichting niet weet iemand of dit via de software bij de dealer in te stellen is. ik hoor hier graag adviezen over.

guitar_billy

Senior Member
hallo,
volgens mij hoort met een daglichtschakeling de dashboardverlichting juist niet aan te gaan. Dit spaart lampen en ik zie overdag echt niet dat de dashboard verlichting aan is.

Voor de O1 is er een modificatie waarbij je de mistlampen als daglicht kunt gebruiken, de rest blijft uit (dashboard, kentekenverlichting, achterlichten).

offtopic : Nu ben ik benieuwd welk licht er allemaal wel/niet aangaat bij de Roomster daglichtschakeling...

Tallguy

Forumguru
Ben ook benieuwd naar het antwoord...onze FAB2 heeft ook de daglichtschakeling, maar...we hebben ook liever dat de dashboardverlichting meteen aangaat. Hoef je helemaal niet meer aan de knop te zitten 's avonds om alsnog je tellertjes verlicht te krijgen.

Onze vraag ligt inmiddels al bijna 6 weken bij PON :(

Rallye

Forumguru
Voor de O1 is er een modificatie waarbij je de mistlampen als daglicht kunt gebruiken, de rest blijft uit (dashboard, kentekenverlichting, achterlichten).

Volgens mij is dat niet legaal. Mistlampen mag je toch alleen aandoen bij verminderd (mist of regen, minder dan 200 meter) zicht? Mistlampen zijn (tenzij de lampern etc. worden veranderd) geen daglichtverlichting.

van_der_P

Senior Member
Volgens mij is dat niet legaal. Mistlampen mag je toch alleen aandoen bij verminderd (mist of regen, minder dan 200 meter) zicht? Mistlampen zijn (tenzij de lampern etc. worden veranderd) geen daglichtverlichting.

Het wordt er wel overzichtelijk van. Allemaal die verschillende regels.
Volgens mij zijn het voor op de auto mistlampen (die gebruikt mogen worden bij mist, zware regen of sneeuwval).
Is het iets anders dan kunnen het breedstralers zijn, dat valt onder groot licht, dus mag niet als dagrijverlichting.
Anders weet ik het ook niet. Ik dacht dat ik aardig op de hoogte ben/was.

cvegreen

Forumguru
Bij nieuwe wagens die uitgerust zijn met dagrijlicht vooraan hebben in de plaats waar de mistlichten zitten (vooraan) een dubbele fitting , daar zitten dus mist lampen & dag rij lampen met een veel lagere wattage . Voor de politie is het dus minder duidelijk aan het worden. Maar omdat de constucteurs dit standaard is sommige wagens plaatsen en dus gehomologeerd zijn zal het wel regelmentair zijn. Bij sommige is dat in de plaats waar de mistlichten vooraan zitten en bij sommigen zoals audi zit dat in de licht units zelf .
Ikzelf heb er ook al aan gedacht om dat in mijn voorbumper te monteren . ik heb zo'n led's gezien , dan gaatjes boren in de bumper net onder mijn licht units en hoe het dan verder gedaan moet worden met de aansluitingen , daar heb ik geen enkel benul van . Het enige wat ik weet is dat ik het ging trachten aan mijn lichtschakelaar te leggen , want van als ik kontakt maak verlicht mijn lichtschakelaar ook aan , die is dus geschakeld aan het kontakt . Ben er nog vollop mee bezig over te denken hoe ik dat mooi kan doen en dat het perfect werkt . Ga zeker niet overhaast te werk gaan .

van_der_P

Senior Member
Wat wel weet van led verlichting is dat die op een zwakstroompje werkt. Zelfs een batterij die leeg is brand een led nog.
Daarom zul je een Leddriver moeten aanschaffen waar je verschillende led's van het zelfde vemogen op kunt aansluiten. Led's werken op gelijkspanning.
Thuis heb ik een Solex waar ik zelf ledverlichting op gemaakt heb. Voor een ledje van 3 watt, en achter een van 1 watt. Een boel meer licht

vinshi

Lid
woensdag staat mijn auto bij de dealer en deze zou de monteur laten kijken of dit te regelen valt mat het programma vag.com.
ik laat jullie het antwoord wel weten.

TL@

Forumguru
Heb je misschien foto's van de lichten met deze optie ingeschakeld?

Als ik nog eens bij de garage geraak, wil ik dit ook wel hebben. Moet trouwens ook nog de automatisch inschakelende lichten bij 140 laten uitzetten.

nomad

Senior Member
Heb je misschien foto's van de lichten met deze optie ingeschakeld?

Als ik nog eens bij de garage geraak, wil ik dit ook wel hebben. Moet trouwens ook nog de automatisch inschakelende lichten bij 140 laten uitzetten.

Ik zal vanavond wat foto's maken.
Dan kun je gelijk het verschil zien met 50%, 65% en 75% gedimd.

nomad

Senior Member
Ik heb even wat foto's gemaakt. Het was helaas nog wat te licht waardoor je de verschillen niet al te goed ziet.

Foto 1. Dagrijlichten op 50%

Foto 2. Dagrijlichten op 75%

Foto 3. Dimlicht + mistlampen op 92% (standaard)

Bijlagen

• IMG_5721.jpg
    IMG_5721.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 99
  • IMG_5724.jpg
    IMG_5724.jpg
    93,5 KB · Weergaven: 90
  • IMG_5726.jpg
    IMG_5726.jpg
    84,4 KB · Weergaven: 77

LenK

Forumguru
Het zou mooi zijn als er aftermarket dagrijlichten op de markt (vervanging mistlampen) kwamen met schakelrelais en kabelset zodat ook voor degenen die niet met de soldeerbout en zaag aan de gang willen aan de ledjes kunnen

vinshi

Lid
de dealermonteurs durfden het niet aan. Ze zeiden dat er te veel gedaan moest worden om de boordcomputer te omzeilen want dit zou problemen kunnen geven dus ze hebben het zo gelaten. p.s. het zou ook problemen kunnen geven met de garantie als er dan iets mis is.
maar ik vind dit wel jammer want nu moet ik als het donker wordt alsnog de schakelaar aanzetten.:407:

nomad

Senior Member
de dealermonteurs durfden het niet aan. Ze zeiden dat er te veel gedaan moest worden om de boordcomputer te omzeilen want dit zou problemen kunnen geven dus ze hebben het zo gelaten. p.s. het zou ook problemen kunnen geven met de garantie als er dan iets mis is.
maar ik vind dit wel jammer want nu moet ik als het donker wordt alsnog de schakelaar aanzetten.:407:
ja ik kan me voorstellen dat 2 vinkjes zetten en 2 cijfers invoeren voor de dimming veel teveel werk is. Waarschijnlijk is de echte reden dat ze gewoon niet weten hoe het te wijzigen en er geen tijd aan willen besteden om het uit te zoeken. Vroegah, bij verdaat waren de monteurs tenminste wel geinteresseerd en deden ze wel de moeite om wat uit te zoeken.
Dus als ik jou was, zocht ik gewoon een goeie garage...

TL@

Forumguru
Die dagrijmistlampen zien er wel goed uit.
Ga het eens in bij de dealer vragen als ik er eens geraak.

Bovenaan Onderaan