DAB

robvv

Senior Member
Ik heb wel DAB in de auto en het was inderdaad een optie. Handig is meer zenders geluid iets meer helder. Nadeel veel storingsgevoeliger. Ontvangst valt op sommige locaties steevast weg met DAB en met FM op dezelfde locaties niet. Bellen via bluetooth werkt prima bij mij.

Smartlink voegt niets toe. Navigeren via Amundsen, muziek via USB en verkeersinformatie via TMC.

Wel geeft een linksysteem op de telefoon veel plezier voor anderen.
Zoals de smartphone die in Zuid Frankrijk geen verbinding kon maken en de bestuurder niet wist wat te doen.
Mijn toenmalige verouderde navigatie wist de weg wel.

Muziek via smartlink, verkeersinformatie via smartlink, navigeren via smartlink.
Dus geen dure extra navigatie noch updates naderhand nodig.
 

Hakar

Donateur
Ook niet echt de jongste daar, daar kunnen wij mee praten.
Die weten nog dat er vier wielen onder een auto zitten.

"De jeugd"somt je eerst alle digitale dingen op,waarbij je de indruk krijgt dat je alleen maar "Gaan"hoeft te zeggen, en dan vanzelf op je bestemming uitkomt..

Bellen doe ik wel wanneer ik stil sta, of wanneer ik thuis ben.
Navigatie lekker ouderwets, en nog leuker vooraf papieren routeboek maken of op de kaart rijden.

Wij krijgen het hier nog steeds voor elkaar om er twee en een half uur over te doen om van huis naar Hellendoorn te rijden, op de kaart, zonder snelwegen, en we zien van alles, behalve asfalt vol met blik.
En iedere keer een andere route.
 

Fabia 123

Forumguru
Muziek via smartlink, verkeersinformatie via smartlink, navigeren via smartlink.
Dus geen dure extra navigatie noch updates naderhand nodig.

Muziek is gratis Navi updates zijn gratis. Meerkosten Amundsen zijn op mijn Fabia goedkoper dan een smartphone, geen dure en onnodige internet data nodig.
Geen gedoe met slechte verbindingen.
 

Rallye

Forumguru
De navi-updates zijn, naar verluidt, maar tijdelijk gratis. Voor iedereen tellen ander zaken. Een smartphone heb ik al. Internetdata is voor mij niet duur. Verbinding is inderdaad af en toe een probleem, maar daar krijg je up to date kaarten en verkeersinfo voor terug. Bij mijn Amundsen moet ik nog zeker een jaar wachten tot ik de nieuwe N18 kan zien. Google Maps heeft hem nu.

In de discussie werd te berde gebracht dat iemand liever een auto zonder dan met Smartlink zou hebben, bij dezelfde prijs. Wat ik maar wil zeggen is dat Smartlink mogelijkheden toevoegt (en geen extra privacygevaren ten opzichte van normaal smartphonegebruik), maar die hoef je niet te gebruiken. Met is dus soms best handig. Doen dus!
 

Fabia 123

Forumguru
@ralley Behalve bij geruchten is de periode van de gratis updates lang,
Langer dan smartphones meegaan.
Hoe weet jij wanneer de nieuwe N18 in de Amundsen staat?
Speculeren is niet weten hoe het zit.
 

Cordoba

Forumguru
Wij krijgen het hier nog steeds voor elkaar om er twee en een half uur over te doen om van huis naar Hellendoorn te rijden, op de kaart, zonder snelwegen, en we zien van alles, behalve asfalt vol met blik.
En iedere keer een andere route.

Mijn moeder heeft dat ook altijd dat ze iedere keer een andere route neemt, en nooit de korste/snelste zelf niet als ze haast heeft, wij noemen dat gewoon 'verdwalen'. :D
Overigens krijg ik ook al decennia opmerkingen dat ik zeer regelmatig nét iets andere routes rij van A naar B. Het grote voordeel van een papieren kaart, is dat je veel meer overzicht hebt dan met een digitale kaart. Vroeger als kind kon ik trouwens uren zoet zijn met kaarten in een atlas of een gewone wegenkaart bekijken. Nadeel van een papieren kaart, is dat er in onbekende gebieden altijd iemand nodig is die kan kaartlezen/navigeren of toch minstens de aanwijzingen voorlezen die je vooraf hebt uitgezocht. Het grote voordeel van navigatiesystemen is dat dit ook prima werkt als je alleen in de auto zit, en eventueel de route aangepast kan worden als onderweg de omstandigheden veranderen en een andere route gunstiger is. Overigens ben ik soms ook eigenwijs genoeg om andere (naar mijn mening 'betere') routes te nemen dan de navigatie aangeeft.

Wat kosten van Smartfoon en internetbundels betreft, dat is maar net wat je kiest. Ik heb altijd minder dan 200 euro voor een smartfoon betaald, en mijn nieuwe abonnement is slechts 9 euro per maand, en ik kom iedere maand tijd te kort om de bundel op te maken. :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@ralleyHoe weet jij wanneer de nieuwe N18 in de Amundsen staat?

Niet. Maar mijn ervaring met bijna drie jaar een Amundsen is dat veranderingen op wegen, in ieder geval bij mij in de buurt, zeker pas na meer dan een jaar op de Amundsen verschijnen. Ook een verbetering die ik doorgaf stond pas na anderhalf jaar (mogelijk nog langer) op de Amundsen.
 

Fabia 123

Forumguru
Het komt voor dat de handigste route persoonlijke voorkeur is. De navigatie kan dat niet, en de kaart die nog in de auto ligt is niet altijd up to date net als de navigatie.
Lekker uit het hoofd rijden als het bekend gebied is.
 

EdK

Forumguru
Mijn moeder heeft dat ook altijd dat ze iedere keer een andere route neemt, en nooit de korste/snelste zelf niet als ze haast heeft, wij noemen dat gewoon 'verdwalen'.
Maar haar ritjes zullen nooit eentonig zijn, ze ziet in relatief klein gebied wel alle mooie plekjes...
Maw ze geniet juist van de omgeving met zijn natuur en variaties !

Nu de hamvraag, wie is er nu verdwaald ?
Je moeder of wij met onze navi en alles snelsnel en vlug vlug en oeffff ik heb geen tijd hoor !:pardon::pieker:
 

Hakar

Donateur
@Cordoba Feiten niet omdraaien hè.

Wij oudjes zoals je moeder en Hakar verdwalen nooit, we nemen altijd een andere route. :D

En @EdK snapt het, de ritjes zijn nooit eentonig. :laugh:
 

Pewee

Nieuw lid
Het is mij inmiddels duidelijk dat DAB een optie was, dat wist ik niet. Blijkbaar zit die bij mij er niet op.
Bedankt voor de reacties. Wat mij betreft voldoende.
 
Bovenaan Onderaan