DAB

Pewee

Nieuw lid
Octavia 3 Combi 2014. Er zit geen DAB op de Columbus radio. Kan alleen maar kiezen uit FM of AM. Waar kan ik DAB vinden?
 

MaxN

Donateur
Als je DAB hebt, zou je dat linksonderin kunnen kiezen.
Daar staat FM of AM en als je daar op drukt krijg je een keuzelijstje met de mogelijke frequentiebanden.
 

robvv

Senior Member
"Smartlink killed the radio star".
Nooit meer dat terugkerende oninteressante gezwets op de radio. Nooit meer al die standaardnummers op de radio uit angst 0.1% marktaandeel kwijt te raken.
En daarmee is DAB voor mij overbodig.
 

fanSkoda-VW

Donateur
En daarmee is DAB voor mij overbodig.

Tja, je kan wel veel willen, maar de FM band gaat geheel verdwijnen op termijn.
Om de bekende reden die ook Ziggo hanteert: digitaal kunnen meer zenders de lucht in, de bandbreedte is minder dan bij FM.
Ook hier geldt: If you can't beat them....
( Vergeet de verkeersberichten niet, en radio 5 is nog uitsluitend via DAB te ontvangen, niet meer via FM)

O ja, en inruil over een paar jaar. 2 gelijke auto's, één met en één zonder DAB?????

sterkte en grtsssssss
 

robvv

Senior Member
Tja, je kan wel veel willen, maar de FM band gaat geheel verdwijnen op termijn.
Om de bekende reden die ook Ziggo hanteert: digitaal kunnen meer zenders de lucht in, de bandbreedte is minder dan bij FM.
Ook hier geldt: If you can't beat them....
( Vergeet de verkeersberichten niet, en radio 5 is nog uitsluitend via DAB te ontvangen, niet meer via FM)

O ja, en inruil over een paar jaar. 2 gelijke auto's, één met en één zonder DAB?????

sterkte en grtsssssss

dit was quote mining.

Wellicht eerder de vraag: inruil over een paar jaar. 2 gelijke auto's, één met en één zonder Smartlink ?????
 

Rallye

Forumguru
@Pewee Als je geen DAB kunt kiezen, zit het niet op je radio. Was inderdaad een extra (wellicht zelfs nu nog). Einde FM in Nederland is op zijn vroegst 2023, dus voorlopig zul je daar weinig last van hebben....

@Canon-Eye Ik zou niet weten waarom je geen Smartlink (mogelijkheid om CarPlay of Android Auto/Mirrorlink te gebruiken) zou willen.......
 

Hakar

Donateur
@Canon-Eye +1

@Rallye Misschien wordt ik er te oud voor, maar een auto is bedoeld om te verplaatsen van A naar B.
Dat er onderwijl wat amusement in de auto wordt gebracht door de presentator van RTV Drenthe of RTV Noord is een leuke bijkomstigheid.

Ik vind het al heel wat dat er in de huidige radio een USB stokje kan worden gestoken met meer dan 1000 nummers aan verzamelde muziek uit mijn stap periode.

Een toegevoegde waarde van Smartlink zie ik op dit moment nog steeds niet, bellen en dat soort fratsen zijn voor mij in ieder geval niet nodig onderweg.
 

MaxN

Donateur
Hier ook geen smartlink in de MIB1 Columbus, maar iPhone via usb aansluiten en ik kan alles van apple music afspelen wat ik wil.
Maar meestal gewoon radio aan onderweg, wel weer via DAB.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou niet weten waarom je geen Smartlink (mogelijkheid om CarPlay of Android Auto/Mirrorlink te gebruiken) zou willen..
  1. Voor mezelf geen enkele behoefte aan zo'n verbinding, dus geen reden om het wél te willen.
  2. Data die via de cloud benaderd kunnen worden, zijn met enige moeite ook voor derden te achterhalen. Voor mij een duidelijke reden om het niet te willen.
Voor muziek heb ik de radio, voor gegevens van de auto zelf heb ik de displays in de auto. Alle verbindingen die signalen afgeven naar de buitenwereld mogen (moeten, wat mij betreft) eraf en eruit, met uitzondering van de noodoproep - op voorwaarde dat die pas geactiveerd wordt als er een noodsituatie ontstaat - en de telefoon (gewoon met een BT-verbinding).
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
We raken wat off topic, maar Smartlink (dus geen Connect etc.) zorgt ervoor dat bepaalde apps (navigatie, muziek, podcastst, Whatsapp, straks hopelijk Flitsmeister) op je telefoon zichtbaar en veilig te bedienen zijn op het scherm van je radio. Met gegevens in de cloud heeft dit niets te maken, tenzij je er via de Skoda OneApp zelf voor kiest om deze te delen met Skoda.

Als je die OneApp niet installeert verandert dus enkel de manier waarop je je telefoon bedient (via het scherm van je radio) en heb je als bonus up to date navigatie - die je overigens ook niet hoeft te gebruiken. Er worden geen extra gegevens gedeeld naast de gegevens die je smartphone al deelt als je hem niet via Smartlink aansluit.

Dus, afgezien van je vrije keuze voor het gebruik van de OneApp, voegt Smartlink geen extra privacygevaren toe als je nu al een smartphone in de auto via bluetooth verbindt.
 

Frenkie

Forumguru
Ik heb een O3 uit 2015 met Smartlink etc. Bij mij was DAB nog steeds een optie (dacht van €100), dus zeker niet standaard. Als je het niet zichtbaar hebt zit het er niet in (of het is kapot).
 

Fabia 123

Forumguru
Ik heb wel DAB in de auto en het was inderdaad een optie. Handig is meer zenders geluid iets meer helder. Nadeel veel storingsgevoeliger. Ontvangst valt op sommige locaties steevast weg met DAB en met FM op dezelfde locaties niet. Bellen via bluetooth werkt prima bij mij.

Smartlink voegt niets toe. Navigeren via Amundsen, muziek via USB en verkeersinformatie via TMC.

Wel geeft een linksysteem op de telefoon veel plezier voor anderen.
Zoals de smartphone die in Zuid Frankrijk geen verbinding kon maken en de bestuurder niet wist wat te doen.
Mijn toenmalige verouderde navigatie wist de weg wel.
 

Bakboord1

Forumguru
Op mijn 2017 auto waren dab en smartlink ook een optie van e100 en e200. Heb smartlink niet laten activeren. Soms twijfel ik nog nu waze en Flitsmeister erop komen. Maar anders niet echt veel toegevoegde waarde.
 

widojo

Actief lid
DAB was niet standaard en was een optie. Kostte 100 euro extra, ongeacht uitvoering (Ambition, Elegance - Business), Columbus of Amundsen
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus, afgezien van je vrije keuze voor het gebruik van de OneApp, voegt Smartlink geen extra privacygevaren toe als je nu al een smartphone in de auto via bluetooth verbindt.
Blijft reden 1 over: nul behoefte aan al die mogelijkheden.

In de auto bel en app ik niet (rijdend), muziek staat niet op mijn telefoon, Flitsmeister ook niet en voor navigatie heb ik al een tomtom en nog een (tamelijk overbodig, maar leuk voor de bijrijder m/v) inbouwding.
 
Mijn 2017 pre-facelift Octavia (Style Business met plus pakket, o.a. columbus) had ook geen DAB standaard, ik geloof een optie van 100 euro. Zou het echter niet willen missen, zeker i.c.m. het Canton audiosysteem hoor je het gelijk als hij overschakelt naar FM omdat het bereik wegvalt. Heb dat overigens nauwelijks en vaak voor zeer korte duur. Waar het wel eens wil gebeuren is bij het inhalen van een vrachtwagen op enkele plekken. Overigens heb ik nog niet gemerkt dat het geluid wegvalt, de overschakeling naar FM is bij mij naadloos.

Bij sommige merken is inbouw achteraf relatief simpel (wordt door dealers dan ook geleverd als accesoire) maar dat lijkt bij Skoda niet het geval.
 
Bovenaan Onderaan