DAB achteraf

Gieliovd

Forumguru
Als je kiest voor DAB, denk dan meteen ook aan het Canton Sound-systeem. Ik heb dit laatste niet genomen, en de klank uit de standaard luidsprekers is niet meteen om achterover te vallen. Een vrij schelle en holle klank. Heb intussen de bassen reeds op maximaal gezet, de middentonen wat onder het midden, evenals de hoge tonen onder het midden. Is iets beter, maar toch...
Ik weet niet hoor, maar bij mij staat het:
Bass 30%
Midden 60%
Treble 65%

Die bass moet echt omlaag want anders klinkt het voor geen meter.

Balanceren staat iets naar achteren iets naar links.

Voor mij klinkt het prima. Natuurlijk kan het beter, maar dit is geen straf hoor. En ik ben best een moeilijke luisteraar!

BT audio streamen klinkt gewoon niet. USB, 320kbit+, prima.

Andrea Bocelli - vivo per lei feat. Giorgina is een mooie benchmark. Hoog, laag, midden alles goed vertegenwoordigd.
 

Rallye

Forumguru
Er zit inderdaad een Canbus-gateway in je auto. Om verwarring te voorkomen: een canbus-gateway is iets anders dan de Gateway 500 van Dension (zie http://www.dension.com/product/iPod-iPhone-car-adapters/iPod-car-kits/bluetooth-car-kits/gateway-500). Die laatste is een apart apparaat, waarmee je je iPod etc. op je auoradio kunt aansluiten. Als ik de site van Dension goed begrijp, kun je daar dan weer de DAB-ontvanger van Dension op aansluiten. Je moet dan dus twee apparaten aanschaffen, waarbij je mogelijk dan wel je USB-aansluiting vrijhoudt. Voor de TS, met een Octi III, is dit nog geen optie: er is nog niets bekend over de compatibiliteit van de Dension Gateway 500 met de in de Octi III geleverde audio/navigatie (zie http://www.dension.com/sites/default/files/car-compatibility/skoda17-12-12.pdf).
 

MaRco2

Forumguru
Meerdere keren op "Radio" drukken.. dan gaat hij via AM naar FM en dan aannemelijk DAB.

Inmiddels gevonden, FM op scherm kun je meer keuzes achter vinden.

Klinkt heel goed, alleen mist hij af en toe de zendmast met stille momenten als gevolg, had ik op de N377 vlakbij Nieuwleusen en op de A4 bij tunneltjes en de halve overkapping ergens bij Leiden en bij andere tunneltjes e.d.
 

EdK

Forumguru
Even een schoppie omhoog dit topic !

Kwam net bij het zoeken van accessoires voor zenec 2011D het volgende tegen voor mensen die bijvoorbeeld de Swing in de wagen hebben zitten en toch ook DAB+ zouden willen hebben.

zie hiervoor de volgende link:
http://www.autoshopdetijger.nl/dab-...ctavia-roomster-superb-yeti-fabia-p-5369.html

Winkel is een betrouwbare zaak in deze, heb daar zelf mijn 2011D vandaan gehaald en zijn gasten die de tijd voor je nemen en je een open en eerlijk antwoord geven.
En indien ze het niet weten dan gaan ze op zoek naar het antwoord voor je..
 

Borrie1973

Actief lid
De eerste link is de USB-versie. Er is ook een Gateway-versie beschikbaar. Deze sluit (technisch gezien) nog beter aan op de Columbus/Amundsen en zal ook alle meegezonden informatie van de zender op het display zichtbaar maken (meer dan de USB-versie).

Overigens is de DAB-antenne bij de originele optie (AF-fabriek) geïntegreerd in het achterraam van de OIIIHB en bij de combi in de achter(zij)ramen.

http://www.dension.com/product/dabg-the-dab-solution-for-gateway-pro-bt-and-gateway-500s-bt
Dacht eigenlijk dat het achterzijruitverwarming was bij de combi! Heb zelf nooit de keus gehad om dab te kiezen, de mijne is een demoauto. Kan ik zonder mijn columbus uit te bouwen ook op een andere manier zien of hij hardwarematig geschikt/voorbereid is met dab. Kan je middels vagcom etc zien of inschakelen @Antera ?
 

serum

Senior Member
Zou er niet mee zitten. de digitale muziekkwaliteit van DAB is zwaar overrated. Als je overschakelt op bv Veronica van DAB naar FM, luister ik 10x liever naar FM. Ik heb het verscheidene keren een kans gegeven, maar kom voor de muziekbeleving toch telkens uit op FM. (met het gros van de zenders)

Sommige radiostations (Slamfm) zetten nog even een 'lekkere heldere' preset over het DAB signaal heen om het 'digitale' aspect te benadrukken. Vreselijk. Door de school genomen klinkt een stem minder natuurlijk op DAB dan op FM.

De tweeters in de voordeuren in de GLBL icm een columbus spelen sowieso > 4db te hard. (denk dat dit opgaat voor alle O3's zonder de canton upgrade)
 

Rallye

Forumguru
@EdK nadeel van deze mogelijkheid is dat hij het DAB-signaal als zender op de FM-band zet. Dat heeft mogelijk weer gevolgen voor de geluidskwaliteit (ruis). De oplossing van Dension houdt de hele signaalweg digitaal. Wat dan wel weer de MDI-aansluiting bezet houdt.

De oplossing van De Tijger is overigens ook beschikbaar voor de (oude) Columbus, en dan te bedienen via de originele stuurbediening. Ik vraag mij overigens sowieso af of deze oplossing geschikt is voor de nieuwe (Octi III) systemen.
 

Hans_RS

Forumguru
DAB is echt geen topper hoor. Zit standaard bij m'n colombus, maar ik luister altijd FM. Dat klinkt gewoon voor geen meter, wordt nog harder gecompresseerd dan de gewone FM-band. Of dat ligt natuurlijk aan de Belgische zenders, misschien is het in NL beter...
 
Ik krijg ook een Octavia met Columbus, maar zonder DAB+.
Als je dit achter wilt inbouwen kost dit een paar honderd euro volgens de skoda-dealer.

Zijn er mensen die achteraf dab+ hebben toegevoegd ? hoe? En hoe werkt het?

Gr.
 
Ik krijg ook een Octavia met Columbus, maar zonder DAB+.
Als je dit achter wilt inbouwen kost dit een paar honderd euro volgens de skoda-dealer.

Zijn er mensen die achteraf dab+ hebben toegevoegd ? hoe? En hoe werkt het?

Gr.
 
Bovenaan Onderaan