DAB achteraf

Binnenkort krijg ik mijn octavia Businessline. Toen ik hem bestelde wist ik niet van het bestaan van DAB. Als ik zo om me heen hoor is het een gemis dat ik het niet heb. Is achteraf inbouwen mogelijk? Volgens mijn dealer niet. Iemand ervaring? Bedankt vast voor de hulp
 
Ook ik heb de DAB optie niet aangevinkt omdat ik er het nut niet van zag......

Begreep dat het niet achteraf is te doen :(
 

paultie

Forumguru
DAB is een module die in je radio aanwezig moet zijn. Het zou zo kunnen zijn dat een amundsen(+) of columbus wel ermee is geleverd maar dat er geen losse antenne op is aangesloten en het software matig is uitgezet.

De enige manier om daar achter te komen is het uitbouwen van de navi. Als je een antenne aansluiting achterop niet is aangesloten buiten de normale antennes (twee antennes voor radio en 1 voor GPS) dan zit het er wel op maar is het niet aangesloten.
Ik moet zelf ook nog even kijken bij mijn amundsen+ of het er niet toevallig op zit.

In de UK zijn hele fora volg geschreven hierover. Bovenstaande is een beetje de summary.
 
Dank je wel. Hem om nou alles uit te bouwen is ook zo wat. Ik verwacht zelf een antenne en software. Anders zullen er verschillende radio's moeten zijn. Misschien is er wel per ongeluk DAB ingebouwd. Ze vergeten ook bijvoorbeeld kessey in te bouwen. Misschien nu iets te veel :-) zal wel niet.
 

andrehj

Forumguru
Bij de Amundsen+ heb je bij DAB echt een andere radio, waar een extra print (voor DAB) in moet. Ook zit er aan de achterkant dan een extra antenneaansluiting (voor de DAB-antenne). Voor die aansluiting zit er in de achterkant van mijn Amundsen+ niet eens een uitsparing, dus ook de achterplaat van de behuizing is anders.
Ik verwacht dat het bij de O3 niet anders is.
 

Rallye

Forumguru
Is er nog een verschil tussen de Amundsen+ uit bijvoorbeeld de Octi II en de nieuwe Amundsen in de Octi III, zoals de TS krijgt?
 

MaRco2

Forumguru
Hoe is dat in Columbus te vinden, die aparte band?

En welke zenders gebruiken DAB eigenlijk?
 

Remakil

Forumguru
Topoplossing! Al was de optie via Skoda goedkoper...

Op mijn vraag wat dat DAB was en of ik dat nodig had, antwoordde mijn dealer dat je het niet nodig had. Achteraf had ik graag die 100 euro extra betaald, maar goed... dit dan dus alsnog opgelost worden...
 

SNARFB

Senior Member
De eerste link is de USB-versie. Er is ook een Gateway-versie beschikbaar. Deze sluit (technisch gezien) nog beter aan op de Columbus/Amundsen en zal ook alle meegezonden informatie van de zender op het display zichtbaar maken (meer dan de USB-versie).

Overigens is de DAB-antenne bij de originele optie (AF-fabriek) geïntegreerd in het achterraam van de OIIIHB en bij de combi in de achter(zij)ramen.

http://www.dension.com/product/dabg-the-dab-solution-for-gateway-pro-bt-and-gateway-500s-bt
 
Laatst bewerkt:

Stevends001

Nieuw lid
Als je kiest voor DAB, denk dan meteen ook aan het Canton Sound-systeem. Ik heb dit laatste niet genomen, en de klank uit de standaard luidsprekers is niet meteen om achterover te vallen. Een vrij schelle en holle klank. Heb intussen de bassen reeds op maximaal gezet, de middentonen wat onder het midden, evenals de hoge tonen onder het midden. Is iets beter, maar toch...
 

Rallye

Forumguru
@SNARFB maar dan heb je dus ook een Gateway 500 nodig? Hoe wordt die op de radio aangesloten dan? Ik zou namelijk liever via USB aansluiten dan via een FM-zender.
 

SNARFB

Senior Member
@SNARFB maar dan heb je dus ook een Gateway 500 nodig? Hoe wordt die op de radio aangesloten dan? Ik zou namelijk liever via USB aansluiten dan via een FM-zender.
Volgens mij zit die gateway er standaard in en zet je deze er tussen. Gateway versie werkt niet via een FM-transmitter maar bekabelt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan