DAB achteraf toevoegen

Tommie-boy

Actief lid
Voor wat betreft het installeren van DAB+ - ik ga binnenkort de Calearo DAB&Play testen. Je vervangt dan de FM2 impedantie omvormer (zit aan de bestuurderszijde gemonteerd bij de c stijl (combi) of boven in de achterklep bij de sedan) voor de calearo en je moet de dab antenne kabel naar voren trekken (impedantie omvormer en kabel zijn al geinstalleerd). De Calearo impedantie omvormer zorgt dan dat de antenne voor FM2 of DAB gebruikt kan worden.

Ik ga in de komende week de infotainment unit vervangen en dan DAB testen. Overigens niet meer met een originele Skoda Amundsen MIB1 maar met een Pioneer Navgate Evo2.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Als ik het goed begrijp is dat een soort luxe antennesplitter?

Wel een vraagje met betrekking tot je handtekening en het genoemde model radio. Je zegt dat je een “Ocatavia III” hebt, maar noemt een Amundsen+ die enkel in de Octavia II geleverd is. In de Octavia III ziet een MIB1 of MIB2 Amundsen. Wat is het nu?
 

Tommie-boy

Actief lid
Ik denk dat je de mannen die het ontworpen hebben tekort doet als het enkel een splitter is . Ik zou eerder zeggen dat het een verbeterde versie is van wat de VAG groep heeft gemaakt. Het is een experimentje, merk vanzelf wat er uit gaat komen.

Ik heb idd een typo gemaakt. Er zit nu een MIB1 amundsen in...Dank voor de correctie
 

Skodiak

Senior Member
Okee, ik heb GSM van werk.
Maar ook via werk wordt geen datalimiet meer opgelegd.

Voor mij ook geen vervanger, wel complementair.. met GSM zit je of te prutsen op je telefoon tijdens het rijden of verplicht via Carplay te werken. Vindt DAB ideaal voor de casual radio en hele goede vervanger van de FM. Waar DAB niet te ontvangen (bv leidscherijn tunnel A2) is schakelt de radio automatisch en naadloos even naar FM.
Mobiel is wat mij bereft fijn voor spotify, podcast en navigeren via carplay.. Radio luisteren doe ik toch liever op de "oude manier" veel minder omslachtig dan via mobiel/carplay tenzij ik (zelden) een buitenlands station wil luisteren.. dan komt Tune-in via Carplay om de hoek kijken..

Kortom, kan goed begrijpen dat je graag DAB wil en is zeker niet achterhaalde techniek wat mij betreft
 

Tommie-boy

Actief lid
Het duurde even omdat ik me uiteindelijk heb bedacht qua radio. Pioneer verkocht (wel zelf ingebouwd bij een mede forumlid en dab met een plak antenne gerealiseerd).

Zelf een Amundsen MIB2.5 aangeschaft met DAB ontvanger (kom van een MIB1 Amundsen zonder DAB af); die heb ik vorige week geïnstalleerd. In eerste instantie geen DAB ontvangst, maar vanavond toch een succesje geboekt: de Calearo DAB&Play werkt! De oorzaak van het niet werken bleek in een smb naar fakra adapter te zitten. Een SMB connector kun je ook rechtstreeks aansluiten op de fakra connector maar zit er iets minder fraai uit. Stekker zit achter de unit en weggewerkt, maakt dus verder niet uit. Dus ingeprikt, scannen naar radio stations en voila, DAB+ in de auto!

(En ik blij dat ik het in de basis toch goed had aangesloten :yeah:)

Voor de liefhebbers, dit is degene die ik heb geïnstalleerd met een OEM radio:

https://www.calearo.com/en/products/antennas/dabandplay-system-7590007

Voor mensen die geen OEM radio gebruiken: dan heb je mogelijk een versie nodig die phantom voeding levert, die setjes heeft Calearo ook in het assortiment. Ik weet overigens niet welke van de 2 je nodig hebt voor als je bijv. een losse Dension tuner wilt gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Dus ingeprikt, scannen naar radio stations en voila, DAB+ in de auto!
En ga nu maar eens rijden om te ordelen of de DAB dan ook 100% blijft
Heb dit zelf ondervonden dat als ik stil stond in de straat ik alle DAB zenders had met desbetreffende ontvangst
Maar ging ik rijden dan werd ik gek van de slechte ontvangst en toen uiteindelijk meer met FM gereden dan met DAB.
Ook nog ge expirementeert met diverse DAB plak antennes maar zonder resultaat
 

Tommie-boy

Actief lid
En ga nu maar eens rijden om te ordelen of de DAB dan ook 100% blijft
Heb dit zelf ondervonden dat als ik stil stond in de straat ik alle DAB zenders had met desbetreffende ontvangst
Maar ging ik rijden dan werd ik gek van de slechte ontvangst en toen uiteindelijk meer met FM gereden dan met DAB.
Ook nog ge expirementeert met diverse DAB plak antennes maar zonder resultaat

@EdK : ik moet je 'teleurstellen' - vandaag 5 kwartier via DAB+ radio kunnen luisteren in de kop van Noord-Holland zonder enige vorm van signaal verlies of wisselingen naar FM... Tot zover is de ontvangst prima.

Overigens is dit geen oplossing met plak antenne maar heb ik de antenne versterker vervangen die gebruik maakt van de originele FM antenne die in de ruit verwerkt zit...
 

MarcoO2

Forumguru
Er zijn ook mensen die de voorkeur geven aan radio luisteren onderweg, want dat is informatiever dan alleen maar muziek.
En dan is een telefoon toch niet zó handig. :nono:
Er zijn via de telefoon vele malen meer radiozenders te beluisteren dan via ‘de radio”. Dus ook dit standpunt is al lang achterhaald ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2 Maar dat kost data, en sommigen van ons Skoda rijders moeten daar zelf voor betalen.
Het gros van de mensen komt al radio luisterend prima uit met de data. Maar daar ging de discussie op zich niet over natuurlijk, die ging met name om de techniek.

Overigens klinkt dat stukje over "ons skodarijders" nogal insinuerend. Ik weet niet wat je bedoelt te zeggen, maar die toevoeging voegt niets zinnigs toe, terwijl ik van een moderater verwacht dat de woorden zorgvuldig gekozen worden.
 

Skoda05TK

Nieuw lid
Hallo,

ik ben sinds april ik bezit van een Octavia Sport Business met Amundsen systeem. Was alleen niet scherp met bestellen van de leasewagen en DAB+ niet aangevinkt. Ik heb inmiddels wel via VCDS gezien dat het te activeren is alleen mist de antenne.

Weten jullie misschien of het op te lossen is met een simpel kabeltje zoals te koop op vagshop?http://www.vagshop.nl/products/VW-Golf-6{47}7,-Skoda-Octavia-3-(5E)-DAB%2b-Antenne-Adapter-.html

of moet ik een module in de achterklep vervangen? http://www.vagshop.nl/products/Ombouwset-DAB-{47}-DAB%2b-antennemodule-Golf-7.html

Heb het verschil bij een collega gehoord en dat is toch wel een groot verschil met FM.

alvast bedankt.

Gr. Rob

ps: al meerdere vcds aanpassingen gedaan (tellertest, VRS logo op de Amundsen bij opstarten, air care continu) en auto rijdt heerlijk
 

Rallye

Forumguru
Ik vraag mij sterk af of in jouw Amundsen DAB+ de DAB+ hardware aanwezig is. Dat zou namelijk in tegenstelling zijn tot alles dat ik tot nu toe op deze en andere fora gelezen hebt. Als het je wel lukt om DAB+ via VCDS te activeren hoor ik graag welke hardwareversie van de Amundsen je hebt.

Anders gezegd: voor je investeert in een nieuwe antenne zou ik nog maar eens goed checken of DAB+ via VCDS te activeren is op een auto die er af fabriek niet van voorzien is.

P.S. als ik de links check die je geeft, is de eerste voor als je al een DAB+ antenne hebt (die kans acht ik bij jou niet groot) en lijkt de tweede vergelijkbaar met de Calearo zoals die hierboven wordt genoemd, waarbij ik niet weet of deze inderdaad in de achterklep zou moeten. Dat is namelijk een vreemde plek voor iets dat met de antenne te maken heeft.
 
Laatst bewerkt:

Skoda05TK

Nieuw lid
ik kom de keuze tegen in de longcoding bij vcds en dan krijg ik ook de keuze mogelijkheid in de Amundsen alleen geeft ie dan een tekentje van een antenne met een streep erdoorheen een een code met 5(en er nog iets achteraan). Daarom dacht ik dat het een kwestie van antenne zou zijn vandaar.
 

Skoda05TK

Nieuw lid
Ik vraag mij sterk af of in jouw Amundsen+ de DAB+ hardware aanwezig is. ... Als het je wel lukt om DAB+ via VCDS te activeren hoor ik graag welke hardwareversie van de Amundsen je hebt.

Anders gezegd: voor je investeert in een nieuwe antenne zou ik nog maar eens goed checken of DAB+ via VCDS te activeren is......

thanks iig voor je reactie
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jesse_s93

Donateur
Je kunt controleren of de hardware aanwezig is in je unit. Als je kijkt naar de achterkant van de unit die de TS heeft geplaatst zie je verschillende aansluitingen aan de rechterkant. De blauwe aansluiting zou voor de GPS zijn, de witte aansluitingen zijn voor de (dubbele?) FM-tuner en de zwarte zou voor de DAB+ antenne zijn. Als die zwarte ontbreekt, heb je dus geen DAB+ hardware.
 
Bovenaan Onderaan