DAB achteraf toevoegen

Arent Schaap

Actief lid
Goedemorgen,

Bij het zoeken op marktplaats kwam ik dit tegen.
$_86.JPG $_86 (1).JPG

Zelf heb ik een Canton audio er in.
Als ik de huidige vervang door deze met DAB+ moet ik dan verder nog iets veranderen of coderen of werkt het gewoon?

Ik heb een combi met lijntjes in de achterste zijramen. Dit zou er toch op duiden dat er DAB antennes in zitten. Ligt de kabel dan klaar om ingeplugd te worden of moet ik die nog trekken?


Alvast bedankt
 

robvv

Senior Member
Voor mij is DAB ouderwetse achterhaalde techniek.
Muziek via de telefoon is veel handiger.
 

brepus13

Forumguru
het is binnen de VAG groep zelden plug and play. Als de combinatie al werkt komt er doorgaans wel coderen bij kijken. Antenne in de zijruiten kunnen ook FM zijn meen ik gelezen te hebben.
 

fanSkoda-VW

Donateur
DAB+ achterhaald ivm muziek?
Een DAB zender zendt ook andere dingen uit zoals het nieuws, filemeldingen, etc..
FM gaat op den duur geheel verdwijnen.
En hoelang gaat een auto mee, en niet alleen bij de 1e eigenaar?
DAB dient nu standaard meegeleverd te worden.

Radio 5 is alleen nog op DAB+ te ontvangen, de rest zal wel tzt volgen.
Er zijn ook al heel wat DAB-radio's voor thuis.

grts
 

robvv

Senior Member
Nieuws- en filemeldingen kunnen ook per telefoon, aangesloten op het scherm van de auto.
 

fanSkoda-VW

Donateur
idd, alles kan op je gsm, werkelijk alles.
En als die stuk is? Wat dan? Shit, net laten vallen toen ik wilde instappen.......
Geen eens navi naar de reparateur. Je kan hem niets eens appen of bellen.
Op één paard wedden met de huidige stand van de techniek zou ik nimmer doen.

Zelfs mijn trouwe Dell-laptop wilde vanochtend niet opstarten, pas na wat herstarts en trucjes. Pfff
Huawei telefoon was aan het updaten toen ik weg wilde rijden......
Tja verzin het maar.

grtsss
 

Jessedew

Senior Member
En ik maar denken dat die lijntjes in de achterste zijramen voor de verwarming waren, haha.

Verder heb ik al DAB+ standaard en dat is idd best prettig omdat je bij FM weleens uit het bereik rijdt en dan moet overschakelen op een andere frequentie.

Overigens kan ik mijn telefoon volgens mij niet koppelen hoor in een Octavia uit 2013 (behalve AUX dan) maar bijv schermnavigatie via google maps zou ook prettig zijn.
 

robvv

Senior Member
idd, alles kan op je gsm, werkelijk alles.
En als die stuk is? Wat dan? Shit, net laten vallen toen ik wilde instappen.......
Geen eens navi naar de reparateur. Je kan hem niets eens appen of bellen.
Op één paard wedden met de huidige stand van de techniek zou ik nimmer doen.

Zelfs mijn trouwe Dell-laptop wilde vanochtend niet opstarten, pas na wat herstarts en trucjes. Pfff
Huawei telefoon was aan het updaten toen ik weg wilde rijden......
Tja verzin het maar.

grtsss

ik heb nu 23 jaar een mobiele telefoon. Nooit stuk gegaan noch gestolen. En als dat het geval is, kan ik zonder navigatie nog steeds ergens naar toe rijden. Muziek kan ik op dat moment dan ook missen.
Dus ik zou DAB geen backup willen noemen voor dat soort situaties.
Wellicht wel handig om cassettebandjes als backup te hebben ;)
 

Rallye

Forumguru
Zowel GSM als DAB heeft zijn eigen voordelen. De TS vraagt of een nieuwe Columbus/Amundsen-unit een oplossing is. Nee, dat is het niet, zoek maar eens op “Komponentenschutz”. Ook voor de DAB-antenne moet je een oplossing vinden.
 

Fabia 123

Forumguru
ik heb nu 23 jaar een mobiele telefoon. Nooit stuk gegaan noch gestolen.
Inderdaad,de mobiele telefoons van 23 jaar geleden doen het gewoon in tegenstelling tot de huidige exemplaren. Daar komt bij dat je lang niet overal een bruikbare internet ontvangst hebt. Dat is met DAB in de auto hetzelfde. De FM werkt overal maar is minder helder, en gaat op termijn verdwijnen. Bij mij is de mobiel de onnodige backup voor de navigatie van de auto.
 

Antera

Donateur
Helasa is het geen plug and play. er komt component protective om de hoek kijken waardoor deze niet gaat werken. Er zijn bedrijven die dat eraf kunnen halen alleen updaten is dan een No GO vaak. Daarnaast is de dab antenne niet aanwezig standaard dus word vermoedelijk indien mogelijk een losse DAB ontvanger plaatsen.

Weet niet of deze ook direct erop aan gesloten kan worden moet ik eerlijk bekennen
 

robvv

Senior Member
Waarom zou ik in hemelsnaam me muziek via een betaalde GSM lijn laten gaan als ik via DAB+ gratis heb....
En is er een dag niet de muziek die ik wil horen, tsja dan heb ik me eigen muziek nog wel op USB of SD kaart

Okee, ik heb GSM van werk.
Maar ook via werk wordt geen datalimiet meer opgelegd.
 

MarcoO2

Forumguru
De telefoon is voor mij helemaal geen vervanger voor de multimediaspeler in de auto, als is het maar omdat ik heel veel zit te bellen en dan de andere functionaliteit van m'n telefoon, zoals verkeersinformatie en navigatie, niet kan gebruiken. Het zijn twee totaal verschillende grootheden. En bovendien: het is zéker geen antwoord op de vraag van TS ;)
 

Arent Schaap

Actief lid
Vandaag de radio er even uit gehaald.

2019-04-14 14.01.29.jpg 2019-04-14 14.01.21.jpg 2019-04-14 14.00.50 - kopie.jpg

Ik mis de zwarte steker op de mijne.
Ik heb wel lijntjes in mijn achterramen maar zie geen losse DAB kabel in de overgebleven ruimte.

Wordt dus meer werk dan gehoopt als ik DAB er in wil.
 

Rallye

Forumguru
Ik weet niet naar welke stekker je zocht. Die lijntjes in je achterramen zijn voor de FM (ondersteuning voor de dakantenne); heeft dus niets met DAB te maken.

Voor DAB in een OEM systeem heb je dus een nieuwe radiomodule (achter je dashboardkastje) en een DAB-antenne nodig.
 

Cordoba

Forumguru
Als je een OEM-radio met USB-aansluiting hebt, kun je een aftermarket DAB-module aansluiten met een eigen DAB-antenne. Sommige dealers leveren dit ook, en de bediening gaat via de OEM-radio alsof je een CD-wisselaar bedient.
Een linkje naar wat voorbeelden.
 
Bovenaan Onderaan