Cruisecontrol inbouwen

Busso

Actief lid
Iedereen veel veilige en prettige Skodakilometers un 2024!

We rijden nu 15 maanden in onze Citigo en hebben in die tijd 20.000 km gereden. We missen de cruisecontrol dus doe wil ik gaan inbouwen. Inbouwset heb ik voor 129 euro gezien. Ik heb iemand in de buurt gevonden die het inlezen kan verzorgen.

Ik kan ook een versie kopen met bedieningsknop voor de boordcomputer (25 euro duurder incl kabels) maar ik wil dat alleen doen als ik de werkelijk gereden snelheid ook kan instellen op het display van de boordcomputer. We kunnen dan die snelheidsmeter gebruiken ipv de anologe en dan het stuur in decgewenste stand zetten. Onze Citigo is van 2012 en heeft start stop.

Nu mijn vraag: Is de momentane snelheid afleesbaar op het display van de boordcomputer?
 

hemi24

Forumguru
Voor zover ik nog kan herinneren van de Up! van m’n vrouw, kun je de ingestelde snelheid niet aflezen.

Of dat nu een showstopper zou moeten zijn..?!?
 

Busso

Actief lid
Ik bedoelde de snelheid die je rijdt dus net als op de grote teller maar dan digitaal in het display.
 

hemi24

Forumguru
Die actuele snelheid kun je digitaal aflezen in je MFA, maar wijkt af van je analoge snelheidsmeter (en ook nog een keer van de werkelijke snelheid van het navigatiesysteem)…
Allemaal erg verwarrend in de kleine VAG-drieling!
 

Busso

Actief lid
Top dat wilde ik graag weten. Dan koop ik de de versie met rechter bedieningshendel inclusief t r i p. Dank!
 

EdK

Forumguru
Je zou VAG Techniek kunnen bellen, daar die ook voor redelijke prijzen OEM cruise control hendels inbouwen
Wat jaren terug door hun laten doen bij me bedrijfscaddy waar het niet inzat en volgens de dealer niet ingebouwd kon worden.
Maar na wat gegevens doorgegeven te hebben aan VT was dit volgens hun ( wat zo was) zonder problemen in te bouwen
 

Busso

Actief lid
Ik meen prijzen te hebben gezien van rond de 500 euro inclusief inbouw. Dat is mij te veel voor een 13 jaar oude Citigo en ik vind het best wel leuk zelf ff te prutsen met inbouw van de hendels en aanpassen bedrading.

Een jaar geleden heb ik schakelflippers en adaptieve cruisecontrol zelf ingebouwd in mijn Alfa Giulia dus moet goedkomen.

Met zelf inbouwen en laten inleren zou ik rond de 200 euro moeten uitkomen.
 

EdK

Forumguru
Mmm, was voor de caddy volgens mij toen 175,00 kwijt excl BTW.
Maar als er een module zou ontbreken dan werd het wel een stukje duurder....
 

Antera

Donateur
Op het Up forum zit iemand die het dagelijks inbouwt. Ik heb het zelf ook een keer gedaan Maar let op niet elke BCM is geschikt en soms moet die ook mee vervangen worden. Controleer dit goed
 

Kanerr

Forumguru
Is te doen hoor, ik heb het weliswaar in een 2019 UP! ingebouwd maar waar ik het meest mee zat is dat je gewoonweg geen ruimte hebt om fatsoenlijk bij stekkers en kabels te komen onder je dash :(
In principe is dat Kufatec (ik denk dat je die hebt besteld) setje echt ideaal, kabelboom erbij en alles duidelijk!
 

45069

Senior Member
In het verleden ook een cc ingebouwd in een 2019 up. Spul besteld bij kufatec, hendle en kabels. Zit een handleiding bij, werkt prima. Is even wat werk. Maar cc werkt prima.
 

Antera

Donateur
Je moet wel het nodige uitbouwen idd zoals middenconsole , dashboard en kappen onder je stuur enz. tevens ook je accu voor bij de stekker van de abs te komen. Je bent er wel een halve dag mee zoet over het algemeen en je kan vooral bij je bcm er (niet) lekker bij. Maar is zeker een mooi klusje. Nogmaals let wel of je BCm cc geschikt is
 

Busso

Actief lid
Ik ga de spullen bestellen via de vagshop.nl. zij garanderen mij dat alles erbij zit ook voor de MFA. Mijn BCM is geschikt. Vanuit de Duitse site kreeg ik een wat vaag antwoord. Liever ietsje duurder en compleet.
Het is nu alleen wel heel erg koud. Te koud en ik heb geen verwarmde garage. Er breekt snel wat af in de kou.
 

Busso

Actief lid
Ik ben een heel eind gevorderd met de inbouw van de cruisecontrol en de mfa. Inderdaad enorm puzzelen om bij de bcm stekkers te komen. De handleiding die ik erbij geeft geen tip hoe je erbij komt. Heel vreemd. Ook legt de handleiding niet uit hoe je de bcm en ECU stekkers uit elkaar haalt om bij de pinnen te komen waardoor het allemaal veel meer tijd kost dan nodig.
Ik moet nog 1 draad aansluiten en loop nu vast op het uit elkaar halen van de ECU stekker. Grrr.
Iemand een tip? De paarse blokeerstrip is er al uit.
 

Bijlagen

  • 20240202_114554.jpg
    20240202_114554.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 26
  • 20240202_114545.jpg
    20240202_114545.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 26

Ted

Forumguru
Bij de Polo indertijd moest je de onderzijde van de connector schuiven. Dat lukte mij gelukkig op het laatst omdat ik al steeds meer kracht begon uit te oefenen en alles is heel gebleven.
 

Busso

Actief lid
De BCM connectoren kreeg ik open door te schuiven maar de T56 connector lijkt een ander systeem. Maar hoe dat is de grote vraag. Ik dacht dat ik hem na het verwijderen van de paarse blokkeerstrip via de achterzijde naar buiten zou kunnen schuiven. Maar dat lukt niet ook niet met kracht zetten.
Ik las wel ergens dat het een lastige connector is maar geen tips gevonden. De Kufatec handleiding geeft geen uitleg over demonteren connector.
 

Busso

Actief lid
Gewoon blijven zoeken online, wellicht in het Duits of Engels
Ik heb gezocht in Engels Duits op Citigo, Up, Mii en ook op 56 polig el+ VW omdat ze niet alleen bij de drieling zijn toegepast. 1 topic gevonden van iemand met dezelfde vraag maar helaas zonder antwoord. Ik ga morgen nog eens goed naar de stekker kijken. Anders moet ik toch via Kufatec meer info vragen.
 
Bovenaan Onderaan