Cruise Control werkt niet goed

Goedendag,

Ik heb een hardnekkig probleem met cruise control van mijn Skoda Octavia Combi uit 2015 (1.6TDI 110pk Greentech Edition Bus.).

Bij starten doet 8 van de 10 keer de cruise control het niet en brand het waarschuwingslampje op het dashboard.

Als ik terwijl de auto rijdt/beweegt (ook met nog koude motor, 50 meter de straat uit) het contact uit en weer aan doe, werkt de cruise control weer normaal en brandt het lampje niet meer. Doe ik dit terwijl de auto stil staat; gebeurt er niets en doet de cc het nog steeds niet brandt het lampje nog.

De auto is altijd in onderhoud bij de VW dealer, maar zij kunnen niet constateren wat dit veroorzaakt. De accu is in prima conditie.
Zij hebben dit nog nooit eerder gezien, kunnen niet uitmeten wat de oorzaak is en hebben als enige suggestie: het vervangen van de elektronica in de stuurkolom (als ik het goed begrepen heb), maar zonder enige garantie dat dit het probleem oplost.

Is er iemand die misschien een idee heeft wat de oorzaak is en of er misschien een oplossing kan zijn die wat meer zekerheid biedt?

Hartelijk dank.

Gr,

Ewoud

PS: excuus ik zie dat dit bericht onder forum Octavia II staat maar dit moet Octavia III zijn..

Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
Kan maar zo de sleepring in je stuur zijn. Ik mag aannemen dat de dealert een goede accutest heeft gedaan zodat die uit te sluiten is.

hemi24

Forumguru
De accu kan wel goed zijn, maar zit er wel de juiste accu op? Aangezien je een diesel hebt…

Misschien wil je ook nog even de moeite doen om je voor te stellen in het Meet & Greet topic?

• Leuk
Waarderingen: EdK
Dank voor je reactie. De auto is van de eerste eigenaar overgenomen en altijd dealer onderhouden. Waarom zou de accu dan onjuist zijn?

Tees

Donateur
Heb je expliciet gevraagd of er foutcodes naar voren komen bij het uitlezen? En dan is het natuurlijk wel zo handig om uit te lezen als het lampje áán is. Je post impliceert dat die er niet zijn, maar de gemiddelde monteur (zeker bij de dealer) kijkt niet verder dan het protocol dat het servicesysteem opgeeft lang is.

hemi24

Forumguru
Lijkt erop dat de spanning een te grote dip maakt bij het starten; accu is de eerste verdachte, maar het zou ook de startmotor kunnen zijn…

Tees

Donateur
Zou idd een accuprobleem kunnen zijn. Hoe oud is de accu en heb je een start/stop systeem in de auto? Een accutest zegt lang niet alles, als ze de motor starten als ie warm is zal de startmotor véél minder vermogen nodig hebben dan als ie koud is en dan kan een accu zomaar door de test komen terwijl het wel het probleem kan zijn.
Maar sleepring kan ook, al snap ik niet meteen waarom die dan de fout niet geeft als de motor al een keer gestart is...? Die sleepring wordt niet opeens heel anders dan lijkt me...

@Tees bedankt voor het meedenken! Ik heb even gebeld met de garage. De accu is sinds ik de auto heb gekocht (oktober 2018) niet vervangen. Daarvoor heeft ie 65.000 km gereden, het kan dus heel goed dat de accu nog origineel is. En nu dus 9,5 jaar oud.
Er zit een start-stop systeem in de auto, ja.
Ik heb nooit een melding gezien m.b.t. probleem met accu spanning. En bij testen is ie volgens de garage nog in orde.

Maar misschien moet ik toch maar overwegen te vervangen??

EdK

Forumguru
bij testen is ie volgens de garage nog in orde.
Maar goed met 9,5 jaar gaat hij komen binnenkort ( als al niet aan hand is )
En is het de goedkoopste manier om er achter te komen of het werkelijke probleem zich hiermee ook oplost.

En dat meten van accu's ..........
collega had telkens start problemen en dealer vertelde telkens dat hij accu getest had en goed was.
Tot me collega op ochtend op zaak met niet startende auto stond en hij de ANWB er maar bij liet komen.
En die teste de accu en liet in zijn uitdraai zien dat hij op was die accu en dat al een tijdje was....
Nadat collega tegen de ANWB'er vertelde dat bij dealer hij meerdere keren las goed eruit kwam, vertelde die dat die gasten hem binnen in verwarmde garage meten en niet zoals hij nu buiten met temperatuur die laag is.
En als die dealer monteur ook buiten had gemeten dat hij dan een heel andere uitslag had gehad...

Tees

Donateur
Dat zou ik zeker doen @ewoud1978! Zelfs een niet S/S accu van die leeftijd is al behoorlijk oud, laat staan een S/S accu. Die gaan meestal veel korter mee.

Je kan overwegen de accu zelf (online, ik koop meestal bij AccuDienst) aan te schaffen en te vervangen en het inleren door een garage te laten doen. Bij de garage en zeker bij de dealer zijn de prijzen voor accus echt goudomrand, en t is een klusje wat echt niets voorstelt.

ertromp

Forumguru
Beetje domme reactie.
In mijn eerdere post ook niet aangegeven dat TS die sleepring zomaar vervangen moet. Lezen is ook een kunst.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Eerste tekenen van een accu die aan het eind van z’n latijn is binnen VAG groep is naast het niet meer reageren vanzelf start/stop, het uitvallen van systemen zoals de cruise-control.

Wat @EdK ook al aan gaf, als de accu werkelijk zo oud is gaat deze onherroepelijk binnenkort aan vervanging toe zijn.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Arjan1985

Forumguru
Meten is weten. En de meting zal redelijk los staan van de buitentemperatuur. Je kunt met een goede meter precies zien hoeveel koud start capaciteit er nog over is.

Dus vraag de dealer om de uitdraai van die meting.

En als die er niet is probeer zelf nogmaals een meting bij een andere (lokale kleine) garage te regelen. Vraag wat de CCA capaciteit nog is. En dan in overleg door hen laten vervangen. Ben je meteen klaar. Hoef je zelf niet te klungelen met accu’s over de post.

Tees

Donateur
Ehm...accucapaciteit wordt juist sterk beïnvloed door de buitentemperatuur. De accutester meet de spanningsdip tijdens het starten en leidt daar een paar dingen uit af. Het meet tenslotte geen stroom en kán dus geen directe CCA geven, maar een afgeleiding daarvan onder bepaalde aannames én onder de omstandigheden die je op dat moment hebt.

Voor het gros van de situaties is dit een prima methode hoor, maar het is zeker geen onfeilbare methode en er zijn genoeg voorbeelden van accus die door de test zijn gekomen en toch het probleem bleken te zijn.

Ik heb nu bij mijn beide afgelopen autos zelf de accu vervangen, en ik heb geen enkel probleem ervaren met het bestellen bij AccuDienst (waarom ook wel?).

Pindasaus

Forumguru
De accutester meet de spanningsdip tijdens het starten en leidt daar een paar dingen uit af.
Tegenwoordig gebruiken ze complexere trucjes, incl. temperatuurcompensatie. Zie bijvoorbeeld de Workshop Manual Amarok 2011 - Electrical system, pagina 14:

The battery tester with printer -VAS 6161- does not load the battery any more.
It works on the principle of dynamic conductance acquisition.
Every battery type is stored in the tester.
Data can be stored on an SD card.
The battery tester with printer -VAS 6161- can be updated via an interface or an SD card, thereby ensuring that all battery details from Volkswagen are always up to date.
The integrated temperature sensor improves measurement quality.

Hij meet dus de 'interne weerstand' met wisselspanning en leidt daaruit de capaciteit en koudstartstroom af. Meer info kan je vinden op deze pagina, onder het kopje 'Electrochemical Impedance Spectroscopy (EIS)'.

Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
helaas kan me glazen bol de oorzaak niet zien. Je kan wel langs komen ten tijde van de storing om uit te lezen en dan word er vast meer duidelijk.

Kan hendel zijn. remlichtschakelaar, Koppelingsschakelaar of een andere sensor namelijk

Bovenaan Onderaan