Cruise Control: tips & trucs

Darkside

Forumguru
Rij zelf ook echt veel met cc. Binnen en buiten de bebouwde kom. Idd omdat ik het ontspannend vind.
Nu met acc nog meer als vroeger
 

Canon-Eye

Forumguru
Omdat hij d.m.v. een schakelaar (tijdelijk) uitgezet moet worden
Ik heb al in mijn 2e Audi80 (1988) en in de twee daarop volgende auto's een en dezelfde VDO Tempostat laten in- c.q. overbouwen, totdat er in mijn eerste Fabia Combi van 2002 eentje van fabriekswege ingebouwd bleek te zitten. Ik ben al die jaren dan ook een fanatiek CC-gebruiker onder bijna alle omstandigheden. Behalve bij gladde of zeer natte wegen, dan hou ik liever controle via m'n eigen gasvoetje; de CC wil nog wel eens gas gaan geven in onderstuursituaties of als je door een plotselinge diepe plas wordt vertraagd, met grote kans op voorwielslip c.q. aquaplaning als gevolg.

Die VDO zette ik ook altijd uit met een tikje tegen de koppeling, omdat de hendel als aftermarketstengel met achterliggende schakelaar meestal niet helemaal op de ideale plek gemonteerd kon worden. Bij de Fabia hoefde dat niet meer omdat ik met gestrekte linker middelvinger precies het schakelaartje bovenop de stengel tegen de aanslag kon duwen zonder de hand van het stuur te halen. Dat is toch nèt even minder inspanning dan m'n voet optillen en de punt van m'n schoen tegen het pedaal tikken.

Bij de daarop volgende O2/dsg was ik hier dus al aan gewend; om bij deze het afremmen op de motor te bevorderen zette ik 'm soms even in de sportstand, waardoor hij een tandje terugschakelde.

vreemde onvoorspelbare sprongetjes
Tot nu toe merk ik van alle Skoda-CC's (in mijn Fabia1, O2 en Fabia2) dat het sprongetje bijna altijd 2 km/u betreft, een enkele keer (soms met héél kort drukken) maar eentje.

ik gebruik het alleen maar op snelweg
Ik gebruik 'm juist óók in de bebouwde kom, zodra er meer dan een meter of 100 vrije weg is. Zelfs hier in het dorp waar ik zo'n 600 meter door een 30-km zone moet om bij huis te komen: dat pakt-ie nog net, met ca. 29-31 km/u volgens de tomtom. Achterliggers vinden dat overigens vaak niet fijn, maar daar heb ik in dit geval totaal geen boodschap aan.
Er zijn geen voetpaden en er spelen wel kinderen... :pardon:
 

spikehome

Forumguru
Ik rij altijd zoveel mogelijk met cc tegenwoordig acc.
Dit bevalt prima wat Darksite ook al zei bij de VW bedienen je alles op het stuur.
Vooral acc is geweldig ook in de stad je gaat nooit te hard en rij de snelheid van je voorganger.
Merk wel dat op een smalle weg met fietsers de auto al gast remmen voor de fietsers.
Overigens kan je de response van de acc instellen eco, normaal en sport.
Voor de 1.2 in menu voor andere met de Mode knop.
 

Canon-Eye

Forumguru
Merk wel dat op een smalle weg met fietsers de auto al gaat remmen voor de fietsers.
Hetzelfde zal zich voordoen als er op de snelweg een inhaler een beetje kort vóór je naar rechts gaat: dan ga je dus zelf ongewild en feitelijk onnodig even van het gas af en vervolgens trekt hij weer op. Niet zo goed voor het verbruik...

Overigens, het feit dat steeds meer moderne vrachtwagens tegenwoordig ook met acc zijn uitgerust is voor mij een reden om bij het inhalen van een vrachtauto pas naar rechts te gaan als ik er een meter of 40, 50 voorbij ben (duurt meestal maar een goeie 10 seconden, hè). Dan kan die kolos gewoon op stoom blijven - en het is sowieso ook beter voor het hartritme van de chauffeur...
 

Darkside

Forumguru
Als er iemand voor je gaat rijden./dringen zou je ook zonder acc iets moeten doen.
Ben zelf iig positief verrast over ACC. Zeker omdat hij al gaat accelleren als ik mijn knipperlicht aan doe ten teken van een inhaal actie. En als ik het goed zie in het donker mijn achterliggers gaan ook niet continu de remlichten aan maar probeert hij ook echt uit te rollen en op de motor te remmen.

Van die fietsers was ik ook wel verrast. Vooral omdat in het boekje staat dat hij al moeite kan hebben met motorrijders.
 

tpors

Lid
Ik maak ook veel gebruik van de cruise control. In mijn vorige auto zat de bediening op het stuur, wat een ideale plek is. Maar ik ben toch al snel gewend aan de bediening in de Octavia.

Gisteren viel mij echter een storend geluid op. Bij een snelheid van 50 km/uur op de cc had ik de radio uitgeschakeld. Ik hoorde een hinderlijk ringeltje. Bij het afzetten van de cc stopte dit geluid onmiddellijk.
Ik heb dit een paar keer getest en iedere keer hetzelfde.
Het geluid viel nu extra op vanwege de lage snelheid en geen achtergrondmuziek. Bij hogere snelheid of ingeschakelde radio wordt het geluid makkelijk overstemd. Het lijkt dus geen 'big deal', maar ik zal het bij een volgend bezoek aan de garage toch nog eens melden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als er iemand voor je gaat rijden./dringen zou je ook zonder acc iets moeten doen.
Als er iemand me inhaalt met een op zichzelf redelijk snelheidsverschil en een beetje kort voor me invoegt (10, 15, 20 meter) maar wel zijn snelheid aanhoudt, dan hoef ik in beginsel helemaal niks te doen (behalve opletten dan) want doordat hij sneller rijdt is de tussenafstand al snel weer voldoende.
Een acc "ziet" echter plotseling een obstakel op te korte afstand en gaat dus van het gas... (*)
En als het tegenzit duikt-ie misschien ook nog in de ankers om een botsing te voorkomen, die zich echter helemaal niet gaat voordoen. Althans niet aan je voorkant - want als je spontaan snelheid mindert zou dat achter je best wél effect kunnen hebben...

(*) Ik herinner me uit mijn werkzame tijd de klacht van een chauffeur die met een van de eerste ACC-uitgeruste trekkers reed. Hij had veel last van dit probleem, want doordat hij telkens automatisch even vertraagde werden collega's achter hem telkens verleid om hem ook in te halen - met steeds opnieuw hetzelfde effect. "Ik rij *&%^$* binnen de kortste keren achteraan de file", mopperde hij. Tevens werd door al dat onnodige inhouden en weer gasgeven de verwachte brandstofbesparing niet gehaald.

Gisteren viel mij echter een storend geluid op.
Dat geluidje zou helemaal niet moeten natuurlijk. Maar ja, de auto's zitten tegenwoordig zo boordevol met allerlei electronica dat je niet verbaasd hoeft te zijn als sommige systemen elkaar negatief blijken te beïnvloeden.
 

Klaasje

Forumguru
Met ACC valt het wel mee. Hij mindert gematigd snelheid. Ik heb hem wel op gemiddelde afstand staan. Op kleinst ging hij inderdaad wat harder in de ankers.
Tot nu toe geen spijt van, was wat sceptisch in het begin.
Ik heb wel in settings dat hij weer sportief moet versnellen anders komt ie traag op gang.

Ook sneller optrekken is ff met de flipper versnelling terug dan is ie ook met ACC weer snel op snelheid
 

Gizzmo

Forumguru
Soms? bijna elke dag zul je bedoelen bij het tanken, dan moet ik de km stand invoeren:banghead:


Ik heb de eerste keer flink zitten zoeken naar de totaal km stand door de CC indicatie.
ECHTER, wanneer je de motor uitschakelt verdwijnt de CC indicatie en verschijnt je totaal km stand.
Toch wel makkelijk, alleen wel eerst de motor uitschakelen.
andersom trouwens ook, als je instapt licht het dashboard op met de km stand, start je de auto komt de cc indicatie ervoor in de plaats.
 

micky

Forumguru
Ik heb de eerste keer flink zitten zoeken naar de totaal km stand door de CC indicatie.
ECHTER, wanneer je de motor uitschakelt verdwijnt de CC indicatie en verschijnt je totaal km stand.
Toch wel makkelijk, alleen wel eerst de motor uitschakelen.
andersom trouwens ook, als je instapt licht het dashboard op met de km stand, start je de auto komt de cc indicatie ervoor in de plaats.
Klopt, maar ik laat vaak mijn motor lopen omdat ik dan net gestart ben
 

ddejonge

Actief lid
Klopt, maar ik laat vaak mijn motor lopen omdat ik dan net gestart ben

Als het goed is dan staat het ook onder "My Car" bij 'sinds lange tijd' (of hoe die heet). Alhoewel die van mij daar wel een afwijking heeft t.o.v. de km stand in het dashboard...
 

ddejonge

Actief lid
@Joske
Oke, dan heeft de dealer hem waarschijnlijk gerest want ik heb nog maar 3700km gereden...dat zal dan die afwijking wel veroorzaken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die marge krijg je vanwege onnauwkeurigheden in de meting.
Ze zouden dus 128 kunnen meten.
Ik rij vrijwel standaard Vmax + 5 km/u volgens de TomTom. In de 8 of 9 jaar dat ik nu een TT in gebruik heb, is dit nog nooit een probleem geweest.

Er zijn voor zover ik weet feitelijk twee marges: naast het aantal km/u dat wordt afgetrokken van de gemeten waarde zou het ook nog zo zijn dat de alsdan resterende overtreding minstens 3 km/u moet betreffen, anders wordt er geen bon verstuurd. Dit om al te veel twijfel en dus gezeur over "maar één kilometertje te hard" bij voorbaat in de kiem te smoren, dus onnodige correspondentie - die ook weer papier en manuren kost - te voorkomen.
Is er misschien een agent in de zaal die dit kan bevestigen dan wel ontkrachten?

<edit> (Nog) geen reactie op de laatste vraag. Of zou dit misschien 'staatsgeheim' zijn? ;)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan