Cruise Control: tips & trucs

DVDguy

Forumguru
Ik kon m.b.v. de zoek functie niks vinden, vandaar dit topic.

De enige "tegenvaller" tot nu toe in mijn Octavia III, is de Cruise Control!
Waarom? Omdat hij d.m.v. een schakelaar (tijdelijk) uitgezet moet worden en omdat ik niet makkelijk de snelheid kan verhogen cq. verlagen; misschien onwetendheid, misschien door gewenning met vorige auto's en dat waren altijd hand geschakelde bakken.

Natuurlijk kun je remmen en dan wordt hij ook (tijdelijk) uitgezet, maar ik was gewend om even de koppeling aan te raken en dan was hij "van de CC"; dat werk natuurlijk niet met een automaat :pardon:, maar misschien hebben jullie daar een trucje voor?

Verder was ik gewend om met een hendel op of neer, sprongen te kunnen maken van 10 km/u; als ik moest afremmen van 130 naar 100, duwde ik die hendel 3 keer naar beneden; nu moet ik of even remmen en opnieuw activeren, of 30 keer het knopje beroeren (als ik hem vast houdt vind ik hem vreemde onvoorspelbare sprongetjes maken), maar ook hier geldt, dat doorgewinterde Octavia berijders hier misschien een of ander trucje voor hebben.
 

Klaasje

Forumguru
geen last van, maar ik heb dan ook Adaptive Cruise Control en dan kan ik met stapjes van +/- 10km regelen met extra hendeltje :-)

Overigens als je het knopje vasthoud, blijft ie gewoon versnellen totdat je je gewenste snelheid hebt. Dus zou je niet 30 keer moeten indrukken
(althans was in de O2)
 

canth

Actief lid
Tegenwoordig zit je met de Octavia vast aan remmen (ook met de handbak, koppeling zet de cc niet meer uit) of het schakelaartje bovenop gebruiken. Ik raak daar al behoorlijk ervaren in, het gebruik van de schakelaar dan. Remmen vind ik minder fijn voor de mensen achter me. Wat betreft het snel verstellen, ik hou de knop inderdaad ingedrukt en dan gaat hij behoorlijk rap naar de snelheid die ik mij voorbedacht had. Precies op 126 (want dan rijdt de wagen 120 GPS km/u) uitkomen is zo wel wat lastig. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee, maar dat zal zeker ook komen doordat ik gewend ben aan de O2, waar het bijna precies hetzelfde werkte. Succes!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vind het wel makkelijk om hem er met het knopje af te halen wanneer je bv een rotonde nadert of een ander obstakel. Daarna zet ik hem met het knopje weer terug naar de gewenste snelheid (als ik echt tot stilstand kwam of bijna dan versnel ik eerst gewoon met het gaspedaal want via het knopje gaat me dan te langzaam en dan bij ca 60 met het knopje weer naar 80 bv). Bijstellen met het knopje (bovenkant) doe ik alleen wanneer ik mijn voorganger te dicht dreig te naderen of als ik iets sneller wil, maw voor kleine correcties.
Wanneer ik bv van 120/130 naar 100 moet, haal ik hem even van CC af tot de gewenste snelheid is bereikt en zet hem daarop vast.
 

Joske

Forumguru
Ik regel de CC ook volledig met het hendeltje.. hoef mijn hand daarvoor niet van het stuur te halen. Half klikje en de cc gaat er af. Vervolgens terug op bovenste knopje duwen (opzij van hendel), "resume" genoemd en de wagen gaat terug naar de gewenste snelheid. Je kan ondertussen schakelen, de CC blijft er op staan.

In het begin vond ik het aardig wennen tav de O2 maar nu zou ik niet anders meer willen :).

En zoals reeds gezegd: ingedrukt houden (met cc actief) van bovenste of onderste knopje op zijkant hendel doet vlug de snelheid stijgen of respectievelijk zakken.

Als je het frequent gebruikt zal je jezelf er op betrappen dat je het bijna overal begint te gebruiken. 70-wegen, autosnelwegen en zelfs op lange stukken van 50km/u.
 

Dnet

Senior Member
Heel herkenbaar inderdaad, op bijna alle stukjes als het maar een beetje lang is (> 1000m) CC erop, en dan een paar honderd meter voor een rotonde met het hendeltje boven op de richting aanwijzer er weer af.
 

Joske

Forumguru
yup, zo doe ik het ook :jaja:

ik gebruik het eigenlijk bijna als een ACC ookal heb ik een gewone CC :D
 

Noord26

Forumguru
Is het bij alle O3 zo dat de CC volledig uit moet staan om de km-stand van de auto af te kunnen lezen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, herkenbaar idd. Wat leuk is met de dsg, is dat het opschakelen bij resume ook vanzelf gaat. Alleen heb ik sterk de indruk dat het accelereren dan wel afhangt van je snelheid. Ga je bv na een rotonde weer terug naar 80, dan gaat me dat wat te langzaam, zodat ik hem bij ca 60 weer op resumé zet. Moet je echter op de linkerbaan even inhouden voor een voorganger (snelheid 100 +), dan zet ik hem gewoon meteen op resume en dan gaat het best vlot
 

Joske

Forumguru
Je bent er ook al aardig mee vertrouwd é Menno ;) (@Rosinfield)

en dat voor iemand die (als ik het mij nog goed herinner) absoluut GEEN cc in zijn auto wou.. :D
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat klopt helemaal, Joske. Je herinnert het je goed. Zo is de mens en ook ik (psychologen zijn zelf natuurlijk niet vrij van dat soort mechanismen ;)). Je bent altijd geneigd om datgene wat je toevallig op dat moment hebt of doet, met hand en tand te rechtvaardigen en de andere optie wat te downgraden. Idem dito met het winterbanden verhaal.
Toch denk ik wel te kunnen zeggen dat ik op zich best weer zonder CC zou kunnen, al is het reuze makkelijk en prettig rijden. Dat geldt zeker niet voor de DSG, daar wil ik nooit meer zonder.
 

Rallye

Forumguru
en dan gaat hij behoorlijk rap naar de snelheid die ik mij voorbedacht had. Precies op 126 (want dan rijdt de wagen 120 GPS km/u) uitkomen is zo wel wat lastig.

Als je het zo precies wilt regelen, zou je ook gebruik kunnen maken van de ruimte die je krijgt omdat tot een bepaalde snelheid niet beboet wordt, cq. een marge wordt afgetrokken. Je kunt dus ook (zeker) 125 GPS-kilometers rijden in een 120-zone.

Heel herkenbaar inderdaad, op bijna alle stukjes als het maar een beetje lang is (> 1000m) CC erop, en dan een paar honderd meter voor een rotonde met het hendeltje boven op de richting aanwijzer er weer af.

Waarom haal je hem er met de hendel weer af? Voor een rotonde rem je toch, zodat de cc er automatisch afgaat?
 

Joske

Forumguru
Uitbollen é.. Het "nieuwe" rijden of hoe noemen jullie dat ook alweer? Brandstofverbruik nul en remblokken slijtage minimaal met deze methode. Gebruik het ook zo hoor. Tenzij een achterligger te dicht rijdt, dan moet ie de remlichten toch écht wel even gezien hebben ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, gewoon even laten uitrijden. Let wel, hier blijkt weer dat elk nadeel ze voordeel heb, zoals de bekende in Betondorp geboren filosoof J.C. zei); in dit geval is het wel zo prettig dat er met DSG nauwelijks op de motor wordt afgeremd. M.a.w. het uitbollen gaat nog best redelijk vlotjes.
 

Joske

Forumguru
neen, want 120km per uur op CC op autosnelweg is zo meestal het moment dat je wat rondkijkt in de wagen :lezen: en dan moet je hem van cc halen om de kmstand te zien.. :laugh:
 

Darkside

Forumguru
Nooit echt problemen ondervonden met de CC in de O2. Dat hendeltje kon ik makkelijk bedienen met mijn vinger zonder mijn hand van het stuur te halen. Met anticiperen kon ik dan rustig uitrollen alvorens ik weer op resume drukte.
Wel moet ik zeggen dat ik de bediening op het stuur (zoals de golf het dus heeft) wel een stuk prettiger is.
En idd per 10 km/u versnellen is ook handig.

PS ik kijk alleen naar de totale km bij het tanken en als de motor uit staat zie ik vanzelf wat ik moet opgeven bij het tanken
 

Falcon

Donateur
CC.. ik gebruik het alleen maar op snelweg. Te veel mini-rotondes en zondagsrijders in Leeuwarden. ;)
 

Cordoba

Forumguru
CC gebruiken is ook een kwestie van vooruit kijken. Ook in de bebouwde kom gebruik ik het veel, om niet ongemerkt te hard te rijden. In de praktijk zet ik 'm dan net 2-3 km/u lager, omdat er vaak verkeer voor me rijdt dat wat in snelheid varieert. Met zo'n klein verschil heb je daar geen last van, en bij de kruisingen, rotondes enz. waar de snelheid er even uit gaat, ben je direct weer bij je voorganger. Ook in files/druk verkeer gebruik ik de CC vaak, het geeft toch allemaal net iets meer rust.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dnet
Bovenaan Onderaan