Coulanceregeling n.a.v. defectie bougiekabelset

Maarten

Forumguru
Na de reparatie van het in dit topic besproken defect, heb ik de rekening keurig betaald, wetende dat ik nog aan de bel zou gaan trekken bij de importeur. Een rekening van ruim 145 euro inclusief een half uurloon zonder coulance was voor mij niet acceptabel.
Volgens de dealer was de coulance namelijk afgewezen.

Ik heb die middag direct gebeld met de Skoda importeur en werd uiterst vriendelijk te woord gestaan. Deze meneer vond het ook vreemd dat er geen coulance was toegekend en zou e.e.a. wegleggen bij de 'experts'.
Niet veel later, ik denk hooguit na vier dagen, werd ik gebeld door de importeur. Een uiterst vriendelijke dame wist me te vertellen dat er zeker wel sprake was van coulance en dat ik door de dealer benadert zou worden voor de verdere afwikkeling. Om welk bedrag het precies ging kon ze me zo niet vertellen, maar de dealer zo het netjes afhandelen. Ze schatte het percentage op 70%.

Twee dagen later kreeg ik inderdaad een mail van de dealer. Men vertelde me dat ik 49 euro terug gestort zou krijgen. Nu kan ik niet zo heel goed hoofdrekenen, maar mijn gevoel zei toch echt dat het niet klopte. Zelfs met aftrek van uurloon kwam ik hoger uit.

Dus weer gebeld met de Skoda importeur en contact gehad met dezelfde, nog steeds erg vriendelijke dame, die me vertelde dat dit niet klopte.
Hierop weer telefonisch contact opgenomen met de dealer. Hem e.e.a. telefonisch voorgerekend en men zou het opnemen met de directeur want hij zou de berekening hebben gemaakt.

Ik mailde hem ter bevestiging:

Hallo ***,

Naar aanleiding van ons telefoongesprek stuur ik je ter bevestiging nog even deze mail.
Volgens de importeur zou er een vergoeding toegekend moeten worden van 70% van de materiaalkosten.
Van jullie heb ik een vergoeding van 49 euro toegekend gekregen en dat strookt in mijn ogen niet met 70%.
De importeur vertelde me dat jullie in het systeem zouden moeten kunnen zien dat deze 70% coulance van toepassing is.

Als ik een berekening maak kom ik uit op een bedrag van €81,73.

Al met al voelt deze zaak niet lekker. In eerste instantie loopt de coulance fout en nu heb ik het gevoel gefopt te worden met de uitkering van de toegekende coulance.


Groet,
Maarten

Niet veel later had ik al antwoord van de dealer.

Hallo Maarten,

Het antwoord is vrij simpel en verklaarbaar; Pon vergoedt het coulance deel over het NETTO bedrag van
het onderdeel. (inkoop dus…)

Het is overigens absoluut niet onze bedoeling om onze klanten te foppen!

Met vriendelijke groet,



Autobedrijf ***
(Seat en Skoda dealer)

Wederom bekroop me geen fijn gevoel. Alweer aan de bel getrokken bij de importeur. Weer die vriendelijke dame die nu wat minder vrolijk begon te raken. Ze klonk behoorlijk teleurgesteld over de manier van aanpak vanuit de dealer en ze vertelde me dat dit hoog opgenomen zou worden. Ze ging voor me bellen met de dealer en zou zorgen dat ik het bedrag kreeg waar ik volgens haar recht op heb: 81,73 euro.

Nu dus afwachten wanneer de dealer me gaat benaderen voor de vergoeding.
In ieder geval wel complimenten en een pluim voor de Klantenservice van de Skoda importeur!

Hoe is jullie ervaring met coulance-regelingen?
 

Joske

Forumguru
Amai,

dat doet de klant-dealer relatie alvast geen goed me dunkt. Benieuwd wat daar uit zal komen.
Jullie hebben alvast het geluk dat coulance-regeling bestaat :jaja:
 

CDK

Forumguru
ik had de naam van de dealer lekker laten staan en geen **** neergezet in je post!
dit zijn dus dubbele inkomsten! Te veel belasten aan de klant én bij Pon een rekening indienen....
Zeer slechte zaak dit zeg.... Goed dat je er achteraan gegaan bent!!

Greetz Corné
 

ertromp

Forumguru
Vreemd dat handelen van je dealer en ik ben benieuwd wat voor een reactie je van de dealer krijgt.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar dit is een goede case voor degenen die er eventueel mee geconfronteerd worden.
 

turboturbo

Forumguru
Complimenten voor je nette aanpak.

Zo te lezen heb je je keurig en geduldig, edoch zakelijk en volhoudend opgesteld, dat lees ik niet zo vaak terug in 'wraak-postst' hier de internets fora (wat jouw post dus ook niet is; om wraak te nemen)

Ik begrijp eigenlijk niet waarom dit coulance beleid meestal (?) zo ondoorzichtig verloopt, met meestal miscommunicatie en niet nagekomen afspraken als vaste ingredienten. Dat dat de klant meestal zelf (nadat de dealer nul op het rekest gekregen zou hebben) nog eens contact op moet nemen met de importeur, waarna er kennelijk ineens wel toezeggingen gedaan worden, maar zonder voldoende in concreto te komen (bijv. over welke bedrag het gaat - en dan incl btw; geen enkele consument heeft iets excl. btw bedragen)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Maarten juist vandaag hoorde ik van iemand met een Seat met hetzelfde euvel (ook wit uitgeslagen bougiekabel), waar ook coulance op zat: kostte 'm €36 voor één kabel, waarbij de dealer aangaf de andere kabels niet preventief te mogen vervangen, maar wel te verwachten dat deze binnen afzienbare tijd ook aan de beurt zijn.

Overigens vind ik het absurd dat een klant hier ook maar iets voor moet betalen: dit is heel duidelijk een fout in het product, en je auto wordt ook niet meer waard door een nieuwe bougiekabel, want die gaat normaal een autoleven mee, of in elk geval meer dan 10 jaar.
 

Cordoba

Forumguru
Toevallig op Seat-Online gelezen, dat het een kwaal is van de 1.2 TSI motoren. Blijkbaar hebben deze andere kabels dan bijv. een 1.4 TSI.
 
Bovenaan Onderaan