Cornering lights, mag het nou wel of niet?

Wallie

Lid
Reactie van de RDW op een mailtje dat ik hierover heb geschreven:
-----------
Geachte heer ****,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

In de permanenteneisen (APK eisen) en de toelatingseisen wordt dit bocht verlichting of hoekverlichting genoemd.

De verlichting staan onder Artikel 5.2.57 -1 regeling permanenten eisen genoemd.

Ik neem aan dat de agent ik kwestie dit regeltje is ontschoten. Wellicht dat de verwarring opgelost wordt door de agent hierop te attenderen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
 
Ff gegoogled... Volgens de RDW is de hoekverlichting toegestaan (tuurlijk, want zo gekeurd) en bij de APK hoeft deze niet mee gekeurd te worden, want geen onderdeel van de verplichte verlichting
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/951A...50A471A8/0/APKkeurmeesternr39december2007.pdf en
http://www.apkkeurmeesterservice.nl/apk/files/Wijzigingen.pdf
Sinds 1 januari 2008 dient de hoekverlichting weer wel visueel te worden meegekeurd:
http://www.ibki.nl/IBKI/APK/Aanvulling_13_apk_ingang_2008.pdf
 

Wallie

Lid
En nog de reactie van de politie gelderland zuid:
-------------------
Beste Walter,

Skoda Nederland geeft op haar website aan:

####
Mistlampen
Vanaf de Ambiente is de Fabia standaard uitgerust met mistlampen vóór. Deze mistlampen zijn als meeruitvoering leverbaar met de zogenaamde 'Corner Function', die bij bochten rijden meedraait voor beter zicht.
####

Met andere woorden het zijn mistlampen en deze mogen alleen in daarvoor genoemde omstandigheden worden gevoerd.

Echter, een vertegenwoordiger van Skoda importeur Pon Mobiel deelde mij desgevraagd telefonisch mede dat, zoals u ook al memoreerde, één mistlicht meedraait en de korte bocht verlicht als de verlichting is ingeschakeld, indien er niet sneller dan 40 km/u wordt gereden en er sterk wordt ingestuurd. Dit is in de typegoedkeuring door de Rijksdienst voor het Wegverkeer opgenomen en dus toegestaan.

Met vriendelijke groet,

René ****
Politie Gelderland-Zuid
verkeersadviseur
 

Fabia II Sport

Actief lid
Echter, een vertegenwoordiger van Skoda importeur Pon Mobiel deelde mij desgevraagd telefonisch mede dat, zoals u ook al memoreerde, één mistlicht meedraait en de korte bocht verlicht als de verlichting is ingeschakeld, indien er niet sneller dan 40 km/u wordt gereden en er sterk wordt ingestuurd. Dit is in de typegoedkeuring door de Rijksdienst voor het Wegverkeer opgenomen en dus toegestaan.

Beste meneer de agent, ga eens beter je huiswerk doen, als je het voertuigregelement had gelezen dan had je daar kunnen lezen dat corner verlichting hierin is opgenomen.
Toch raar dat een burger een wethandhaver hierop moet attenderen.
Blijkbaar een type die van horen zeggen zijn feiten bazeer.

Sorry maar dit moest ik even kwijt. :blush:
 

EdK

Forumguru
Beste meneer de agent, ga eens beter je huiswerk doen, als je het voertuigregelement had gelezen dan had je daar kunnen lezen dat corner verlichting hierin is opgenomen.
Toch raar dat een burger een wethandhaver hierop moet attenderen.
Blijkbaar een type die van horen zeggen zijn feiten bazeer.

Sorry maar dit moest ik even kwijt. :blush:

Tja weet je meteen het nivo van oom agent van vandaag de dag !!
en nu mag ik niet generaliseren !!
 

tlpeter

Actief lid
Toch kan een agent niet alles weten
Ikzelf merk dit ook aan mijn werk
Ik werk op een techsupport en ook ik weet niet alles
Je kan simpelweg niet alles weten en ook agenten maken fouten
 

Fabia II Sport

Actief lid
Toch kan een agent niet alles weten
Ikzelf merk dit ook aan mijn werk
Ik werk op een techsupport en ook ik weet niet alles
Je kan simpelweg niet alles weten en ook agenten maken fouten

Maar ik mag toch hopen dat je het zelf eerst uitzoek voordat je een antwoord geeft :eek:.
De gemiddelde agent schrijft eerst waarna jij je geld weer terug kan zien te halen, wat dan weer de gemiddelde nederlander weer niet doet en de overheid er weer makkelijk vanaf komt :confused: Maar ik geloof dat ik begint aftedwalen, en dat is weer een feit .. :icon_smile_dead:
 

tlpeter

Actief lid
Klopt, als ik het echt niet weet ga ik het uitzoeken
Voor een agent is dit was lastiger maar ook mogelijk alleen doen de meesten dit inderdaad niet
 

i2Paq

Senior Member
En nog de reactie van de politie gelderland zuid:
-------------------
Dit is in de typegoedkeuring door de Rijksdienst voor het Wegverkeer opgenomen en dus toegestaan.

Bingo! Dat is het enige wat telt en al het andere is nodeloos gezever.
 

EdK

Forumguru
Klopt, als ik het echt niet weet ga ik het uitzoeken
Voor een agent is dit was lastiger maar ook mogelijk alleen doen de meesten dit inderdaad niet


Waarom is het voor een agent lastiger ??
Op dat moment geeft hij je gewoon het voordeel van de twijfel !
S'avonds bij thuiskomst gaat hij het internet op of de wetboeken in om de twijfel bij zichzelf weg te halen !

Doen wij dit op technisch vlak ook niet ?? Of zeggen we klant onvriendelijk tegen onze klanten dat ze geen gelijk hebben en het technisch niet uitvoerbaar is ??
Wel sluit je zaak dan maar !!
 
Bovenaan Onderaan