Cornering lights, mag het nou wel of niet?

Wallie

Lid
Net bij het stoplicht een politieauto naast me, raampje naar beneden: "Meneer, kunt u uw bermverlichting uitzetten?" "Euh nee, dat kan ik niet" "Dat moet kunnen, kijk maar in uw boekje, want het mag niet binnen de bebouwde kom..." en weg was ie weer.

Maar goed, ik ga morgen maar even met de politie bellen, of het nou wel of niet mag, want volgens mij is 't een grijs gebied. Iemand meer die discussie gehad...?
 

nomad

Senior Member
Net bij het stoplicht een politieauto naast me, raampje naar beneden: "Meneer, kunt u uw bermverlichting uitzetten?" "Euh nee, dat kan ik niet" "Dat moet kunnen, kijk maar in uw boekje, want het mag niet binnen de bebouwde kom..." en weg was ie weer.

Maar goed, ik ga morgen maar even met de politie bellen, of het nou wel of niet mag, want volgens mij is 't een grijs gebied. Iemand meer die discussie gehad...?

Lekker laten gaan die gasten, ze weten niet beter. Laat hem ze zelf maar uitzetten.
 

EdK

Forumguru
Ja, da's best leuk, tot ik er een boete voor krijg :(

De wagen is goedgekeurd door rijksdienstwegverkeer
Dus maw wettelijk toegestaan
Zei weten ook dat deze niet uit te schakelen is dus mocht meneer of mevrouw agent weer deze opmerking hebben dan laat je je instructie boekje toch door hen lezen !
Tja houd in dat je je instructie boekje in de wagen moet houden of mbt cornerverlichting even copie maken en in wagen leggen !

Bekeuring toch nog krijgen, dan aanvechten tot aan de rechter !
 

jaspernl

Actief lid
ik heb speciaal de mistlampen met cornerfunktie bijbesteld op mijn roomster vanwege de veiligheid...
Ik had wel wat verhalen op dit forum gelezen, maar had besloten die 1 a 2 keer aangehouden worden maar voor lief te nemen...
Ik hoop maar dat ik hier geen spijt van ga krijgen. Bang voor een boete ben ik niet, maar ik probeer wel altijd op tijd ergens te zijn. En dat kan wellicht lastig worden als de Politie niet goed op de hoogte blijkt van de regels...
Ik ga dit topic maar eens in de gaten houden om jullie ervaringen met de Sterke Arm te kunnen volgen.
 

Michel

Forumguru
Net bij het stoplicht een politieauto naast me, raampje naar beneden: "Meneer, kunt u uw bermverlichting uitzetten?" "Euh nee, dat kan ik niet" "Dat moet kunnen, kijk maar in uw boekje, want het mag niet binnen de bebouwde kom..." en weg was ie weer.

Maar goed, ik ga morgen maar even met de politie bellen, of het nou wel of niet mag, want volgens mij is 't een grijs gebied. Iemand meer die discussie gehad...?

Bermverlichting is ook iets heel anders dan cornering lights. Bermverlichting mag je inderdaad niet binnen de bebouwde kom gebruiken, maar cornering lights volgens mij weer wel. Mij benieuwen hoe deze nieuwe vinding (cornering lights) in de wet is vastgelegd.
 

Wallie

Lid
Dat is dat een leuke discussie: wat is het verschil tussen bermverlichting en cornering lights...

Ik heb de vraag ook naar de politie gelderland gemaild, eens kijken wat die er van zeggen. Ook op de vraag, hoe mijn auto RDW goedgekeurd kan zijn, zonder dat het uit kan.
 

Michel

Forumguru
Ik ben benieuwd wat de politie hierop zal antwoorden. Temeer omdat er steeds meer auto's met cornering lights worden geleverd. Ik zie in mijn woonplaats bijv. regelmatig Mercedes taxi's rijden die eveneens met cornering lights zijn uitgerust.
 

Wallie

Lid
Net gebeld met de Politie in Nijmegen, volgens de agent die ik aan de lijn mocht het wel gewoon. "De nieuwe Renaults hebben dat ook, en ik zou niet weten waarom het niet mag". Ook dat hij zo RDW is goedgekeurd was voor hem een argument dat het gewoon mocht.

Mocht ik er nog een boete voor gaan krijgen hoefde ik die volgens hem niet te betalen.
 

Wallie

Lid
Maar wel eerst bezwaar maken op tijd en volgens de regeltjes anders is het nog steeds dokken.
Ja, dat vrees ik dus ook al... heb ook een mailtje naar de RDW gestuurd, als die dan bevestigen dat het wel mag, neem ik een printje van dat mailtje mee in de auto, voor het geval dat.
 

van_der_P

Senior Member
ER zijn tegenwoordig zoveel verschillende lampen onder de bumper, tot gemakkelijk het overzicht kwijt raakt, hou het maar eens uit elkaar.

Mistlampen, breedstralers, verstralers, bermverlichting, cornerverlichting, wat mag wel wat mag niet, en waar.
 

Kirsten

Senior Member
Opmerking: Veel politieagenten zijn nog niet goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op auto gebied. Ik word regelmatig staande gehouden om vervolgens uit te moeten leggen dat het geen kwestie is van het voeren van mistverlichting.
Mercedes heeft dezelfde optie en zo sta ik tijdens controles uiteindelijk met dezelfde mensen nog 5 minuten langer...
Overigens ben ik nog nooit bekeurd.
 

MarcoO2

Forumguru
Dat is dat een leuke discussie: wat is het verschil tussen bermverlichting en cornering lights...

Iemand die het antwoord hierop weet?

Ff gegoogled... Volgens de RDW is de hoekverlichting toegestaan (tuurlijk, want zo gekeurd) en bij de APK hoeft deze niet mee gekeurd te worden, want geen onderdeel van de verplichte verlichting

Handig om te printen en bij je te hebben! Als zie ik oom agent al staan "ja mijnheer, maar dat het voor de APK niet hoeft te werken wil niet automatisch zeggen dat het ook wettelijk toegestaan is...
 

Kirsten

Senior Member
Handig om te printen en bij je te hebben! Als zie ik oom agent al staan "ja mijnheer, maar dat het voor de APK niet hoeft te werken wil niet automatisch zeggen dat het ook wettelijk toegestaan is...

De politie kijkt inderdaad niet naar wat van het RDW wel of niet mag, zij kijken naar de wet. Als er in de wet niets vermeld staat over deze vorm van verlichting voeren, is het een grijs gebied en kunnen zij bekeuringen uitschrijven. Of zij dit ook doen is een tweede.
Voor mensen die het exact willen weten, check de wegenverkeerswet.
 
D

Deleted member 1861

De politie kijkt inderdaad niet naar wat van het RDW wel of niet mag, zij kijken naar de wet. Als er in de wet niets vermeld staat over deze vorm van verlichting voeren, is het een grijs gebied en kunnen zij bekeuringen uitschrijven.

Nu gaan we er kennelijk vanuit dat iedere agent op het moment van aanhouding het hele wetboek uit zijn hoofd kent en daar twijfel ernstig aan, om niet te zeggen, ik weet zeker van niet.

Ik denk dat we deze discussie heel kort kunnen houden; de RDW laat geen zaken toe die volgens de wet niet mogen, dus is deze af-fabriek optie legaal en mag er niet voor bekeurd worden.
En anders moet onze grote allesweter Koos Spee alle agenten maar een lijstje meegeven van auto's waarop standaard cornering lights zitten. ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Ik denk dat we deze discussie heel kort kunnen houden; de RDW laat geen zaken toe die volgens de wet niet mogen, dus is deze af-fabriek optie legaal en mag er niet voor bekeurd worden.

Helaas is het niet zo simpel. Zoals Kirsten net al zei, is de enige echte basis om op terug te vallen de WvW. De normen voor de RDW hoeven daar niet noodzakelijkerwijs mee overeen te komen.

En dat niet iedere agent de wet uit zijn hoofd kent is een feit. Niet voor niets hebben ze vaak allerhande naslagwerk in de auto liggen. Maar ook al weet een agent iets niet (of niet zeker), hij of zij kan je op zo'n moment wel gewoon bekeuren. Als jij vervolgens in verzet gaat tegen de boete zal dan alsnog gekeken worden welk standpunt correct was, dat van jou of dat van de agent.

Ik zal zo eens in de WvW kijken of ik iets zinnigs erover kan vinden.:koffie:
 

MarcoO2

Forumguru
En daar heb ik mezelf een leuke klus opgelegd ;-(

Nog buiten de WvW zijn er 15 (!) wijzigingswetten op de WvW...

Wordt vervolgd...
 

Kirsten

Senior Member
Voorbeeld:
Het RDW heeft een aantal jaren geleden een auto goedgekeurd met zowel de achter als de voorportieren geblindeerd met een zogenaamde 5% licht doorlatende folie. Hierover stond toen nog niets in de wet, maar er werden wel boetes voor uitgeschreven.
Later is dit welliswaar aangepast, maar een goedkeuring van het RDW wil niet zeggen dat er niet beboet mag worden.

En alsjeblieft, laat Koos Spee snel met pensioen gaan....
 
Bovenaan Onderaan