Goedemorgen allemaal,
Voor diegene met een 1.0 of 1.5 TSI is het misschien al bekend, maar wil jullie toch mijn verhaal even geven.
Om het te controleren even de bovenste distributiekap verwijderen en dan zie je de versteller meteen zitten en zul je ook snel zien of de schoefjes los zitten.
Doe ermee wat je wilt natuurlijk.
Onlangs verscheen de indicatie in het beeldscherm dat er olie moest worden bij gevuld. Zodoende langs de snelweg een tankstation gezocht om dit te verhelpen en een oorzaak te zoeken. Heb gelukkig altijd een liter bij me, dus het bijvullen was geen probleem. Ongeveer 1/4 liter bijgevuld.
Aangezien ik deze melding bij deze auto nog nooit gehad heb meteen even onder de kap gekeken waar dit vandaan zou moeten
komen. Het was links van het blok wat vettig en op de afdekplaat onder de auto kon je olie zien liggen. Er hingen daar ook druppels aan. Nog even gecontroleerd met een nabijgelegen stokje en het was daadwerkelijk olie.
De dagen erna helaas niet meteen tijd gehad dit verder te onderzoeken, maar giseren toch even de auto op de brug kunnen zetten om het eens nader te inspecteren. Uiteindelijk bleek de onderzijde van het blok behoorlijk nat van de olie en zag je ook sporen tussen de rollen van de multiriem naar de bovenzijde van het blok lopen.
Dit zinde me niets. Had natuurlijk gehoopt op een carterplug of slecht aangedraaid oliefilter.
Zodoende naar de garage van Hessel Terpstra gereden in Sexbierum (bekende van autoweek met zijn audi´s) om een diagnose te kunnen stellen.
Gelukkig had de monteur even tijd en had ik hem uitgelegd dat ik de nokkenasversteller als verdachte zag voor dit probleem aangezien dit inmiddels online als meest logische oorzaak werd aangegeven.
De kap van de distributie werd verwijdert om even een kijkje te nemen en inderdaad een aantal van de boutjes van de versteller waren een paar mm uit de originele positie gedraaid en de boel eromheen was aanzienlijk nat van de olie. Boutjes konden met de hand worden gedraaid. Blijft natuurlijk bizar dat zoiets kan. Ze hadden er ook al een gehad waarvan de versteller al tegen de motorsteun aan het draaien was geweest (1.5TSI).
Olie en distributieriemen gaan slecht samen en dus besloten de auto meteen achter te laten voor een vervanging van riem en rollen en het herstellen/vervangen van de nokkenasversteller.
In Friesland hebben ze gelukkig soms nog wel adhoc tijd voor zulke klussen en kon ik de auto de volgende dag weer ophalen.
Uiteindelijk is de versteller voorzien van nieuwe bouten met loctite en zijn de rollen en riem vervangen. Totale kosten 1015,86
Achteraf was het me de afgelopen tijd wel wat opgevallen dat de motor wat meer geluid maakte, maar dit was zo geleidelijk gegaan dat ik er nog niet naar gehandeld had helaas.
De motor loopt weer een stuk soepeler en trekt weer wat rechtlijniger op. Hij hield eerst wat in bij bepaalde toeren en ik ging uit van vervuiling van de kleppen, maar dit had dus waarschijnlijk met de versteller te maken die zijn werk niet volgens plan kon uitvoeren.
Hopelijk nu weer lang storingsvrije kilometers. Was wat vroeg om de distributie na 80 kkm te vervangen, maar nu kunnen we door tot de 5 ton.
Voor diegene met een 1.0 of 1.5 TSI is het misschien al bekend, maar wil jullie toch mijn verhaal even geven.
Om het te controleren even de bovenste distributiekap verwijderen en dan zie je de versteller meteen zitten en zul je ook snel zien of de schoefjes los zitten.
Doe ermee wat je wilt natuurlijk.
Onlangs verscheen de indicatie in het beeldscherm dat er olie moest worden bij gevuld. Zodoende langs de snelweg een tankstation gezocht om dit te verhelpen en een oorzaak te zoeken. Heb gelukkig altijd een liter bij me, dus het bijvullen was geen probleem. Ongeveer 1/4 liter bijgevuld.
Aangezien ik deze melding bij deze auto nog nooit gehad heb meteen even onder de kap gekeken waar dit vandaan zou moeten
komen. Het was links van het blok wat vettig en op de afdekplaat onder de auto kon je olie zien liggen. Er hingen daar ook druppels aan. Nog even gecontroleerd met een nabijgelegen stokje en het was daadwerkelijk olie.
De dagen erna helaas niet meteen tijd gehad dit verder te onderzoeken, maar giseren toch even de auto op de brug kunnen zetten om het eens nader te inspecteren. Uiteindelijk bleek de onderzijde van het blok behoorlijk nat van de olie en zag je ook sporen tussen de rollen van de multiriem naar de bovenzijde van het blok lopen.
Dit zinde me niets. Had natuurlijk gehoopt op een carterplug of slecht aangedraaid oliefilter.
Zodoende naar de garage van Hessel Terpstra gereden in Sexbierum (bekende van autoweek met zijn audi´s) om een diagnose te kunnen stellen.
Gelukkig had de monteur even tijd en had ik hem uitgelegd dat ik de nokkenasversteller als verdachte zag voor dit probleem aangezien dit inmiddels online als meest logische oorzaak werd aangegeven.
De kap van de distributie werd verwijdert om even een kijkje te nemen en inderdaad een aantal van de boutjes van de versteller waren een paar mm uit de originele positie gedraaid en de boel eromheen was aanzienlijk nat van de olie. Boutjes konden met de hand worden gedraaid. Blijft natuurlijk bizar dat zoiets kan. Ze hadden er ook al een gehad waarvan de versteller al tegen de motorsteun aan het draaien was geweest (1.5TSI).
Olie en distributieriemen gaan slecht samen en dus besloten de auto meteen achter te laten voor een vervanging van riem en rollen en het herstellen/vervangen van de nokkenasversteller.
In Friesland hebben ze gelukkig soms nog wel adhoc tijd voor zulke klussen en kon ik de auto de volgende dag weer ophalen.
Uiteindelijk is de versteller voorzien van nieuwe bouten met loctite en zijn de rollen en riem vervangen. Totale kosten 1015,86
Achteraf was het me de afgelopen tijd wel wat opgevallen dat de motor wat meer geluid maakte, maar dit was zo geleidelijk gegaan dat ik er nog niet naar gehandeld had helaas.
De motor loopt weer een stuk soepeler en trekt weer wat rechtlijniger op. Hij hield eerst wat in bij bepaalde toeren en ik ging uit van vervuiling van de kleppen, maar dit had dus waarschijnlijk met de versteller te maken die zijn werk niet volgens plan kon uitvoeren.
Hopelijk nu weer lang storingsvrije kilometers. Was wat vroeg om de distributie na 80 kkm te vervangen, maar nu kunnen we door tot de 5 ton.
