Computerinstellingen

EdZ

Donateur
Met stadslicht overdag val ik goed genoeg op, vind ik, op de plekken waar ik gemiddeld rij: stad/rijksweg. Dat kan ik constateren door anderen die gelijkwaardige verlichting voeren. Uiteraard voer ik dimlicht in tunnels, bij slecht zicht en onoverzichtelijke wegen (vaak de 80 km-wegen).
 

EdZ

Donateur
@Bart1951: bij mij staat het aan en ik twijfel nog of ik het juist uit laat zetten. Het brengt op bv rotondes mensen in verwarring. Ik zie vaak anderen linksom rijden en ineens zonder knipperlicht rechtsaf slaan. En ook ik vergeet wel eens wat...

Ook in bochten naar rechts gaan ze aan als je niet afslaat, terwijl een tegenligger kan denken dat je dat wel doet; vanuit je ooghoeken bezien geeft cornerverlichting de indruk van een knipperlicht.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn ervaring op zeer overzichtelijke 80km-wegen is dat het verstandig is om ook daar toch niet alleen stadslicht te voeren - gewoon omdat dit op wat grotere afstand hoegenaamd geen verschil maakt met géén verlichting.
Door dimlicht te voeren (deed ik sinds eind jaren '60 consequent onder alle omstandigheden) of DRL indien beschikbaar (voor het eerst op mijn huidige auto) heb ik meerdere keren gezien dat een tegenligger bij nader inzien toch maar afzag van een inhaalpoging.

Wel vond ik het een ernstig gemis dat de achterlichten niet met de DRL meedoen*), dus heeft de dealer dat voor aflevering van mijn Fabia "in orde" gemaakt. Helaas kon dit alleen door achterlichten plus kentekenverlichting plus stadslichten gezamenlijk in te schakelen. Hierdoor ben ik formeel in overtreding doordat de DRL nu tegelijk met "nadere verlichting aan de voorzijde" branden. Dat moet dan maar; gevaarzetting en/of hinder hiervan voor andere weggebruikers is er niet, dus die discussie met oom agent durf ik wel aan. Er is trouwens nog nooit een opmerking over gemaakt, ook niet bij de eerste APK.

*) is inmiddels op bv. de O3 wel mogelijk, en moet zelfs mogelijk zijn op nieuwe auto's vanaf 2015 als ik het goed heb begrepen.
Mooi zo! Nu nog verplicht stellen, dan is daar ook de laatste ontwikkelingsfase bereikt... :)
 

Sparkie

Forumguru
Ook op mijn O2 is het tijdens de nazomermeeting bij VAG Techniek in Nuenen de DRL samen met achterlichten door @Antera aangezet.
 
Bovenaan Onderaan