Coming home/Leaving home funktionaliteit?

Captain Hook

Forumguru
Aangezien de Fabia II FL en de Roomster FL dezelfde elektronika aan boord hebben, vraag ik het alhier.

De O2 heeft de zogenaamde Coming home/Leaving home funktionaliteit. M.a.w. als je op de afstandsbediening drukt om de auto te openen, gaan de lichten al aan en na een rit en het afsluiten v.d. auto met de AB, blijven de lichten nog enige tijd branden. En gaan daarna (instelbare tijd) automatisch uit.
Nu vraag ik me af of dit bij de Fabia ook mogelijk is? In de manuals wordt er niet over gesproken c.q. genoemd bij de beschrijving van de Maxidot funktionaliteit. Maar zo zijn er wel meer zaken die de dealer (c.q. iemand met VAG-COM/VCDS) kan instellen, buiten de beschikbare mogelijkheden van de Maxidot.

Nu werd er bij de O2 ook gebruikt gemaakt van de lichtsensor, maar volgens mij is de timing van het aanblijven v.d. verlichting natuurlijk niet afhankelijk van het feit of het buiten licht of donker is.
Weet iemand of dit mogelijk is bij de Fabia II FL/Roomster FL en zo ja, hoe dan?

Ik vraag me dus af of het volgende mogelijk zou zijn (zo ken ik het uit mijn 'oude' O2):
De lichtschakelaar staat gewoon altijd op dimlicht aan.
Zodra ik op de AB druk om te auto te ontgrendelen gaat de verlichting aan. Ik start de auto, rijd weg en de ingeschakelde verlichting blijft gelijk keurig branden als zijnde DRL.
Kom ergens aan. Stop de auto/motor, trek de sleutel uit het contact (portieren worden ontgrendeld dankzij anti-car-hijack functie), lichten blijven nog branden. Sluit de auto af met de AB en enige tijd later (tijd instelbaar voorheen via Maxidot) gaat de verlichting ook uit.
 

Captain Hook

Forumguru
@trafficleader: ik ben heel benieuwd!

Voor zover ik heb kunnen vinden kan het volgende software matig aangezet worden:

Control Module 09

Leaving Home Byte 00 Bit 5 (b.v. op 20 seconden te zetten) (kanal 002: 20)
Coming Home Byte 00 Bit 7 (b.v. op 20 seconden te zetten) (kanal 001: 20)

Maar of dat in werkelijkheid effectief is, weet ik niet... :icon_smile_question
 

ddejonge

Actief lid
Ik ben afgelopen zaterdag bij de dealer geweest om deze functie te 'enablen' op mijn O2.
Voor mij pech; indien de auto niet is voorzien van een lichtsensor (dus niet op een businessline), is deze functionaliteit niet mogelijk.
 

ddejonge

Actief lid
Ben toch benieuwd inderdaad of dit werkend te krijgen is.
Blijft dit topic ook even volgen.

Is niet werkend te krijgen.
Het enige dat de garage voor elkaar kreeg is dat de optie werd toegevoegd in het maxidot.
Daar kon je de functie aanzetten wat je wilde, het systeem reageert niet.

Ik ben zeer benieuwd of er leden zijn die de eerder genoemde optie met succes hebben aangeschaft (http://www.daylightrunning.de/html/skoda.html).
 
wel apart anders, waar is de lichtsensor voor nodig.

De module ziet er trouwens qua installeren niet moeilijk uit. Maar goed kost wel aardig wat centen.


Ben ook benieuwd wat trafficleader zijn ervaring is bij de dealer!
 

FredV

Banned
wel apart anders, waar is de lichtsensor voor nodig.
volgens mij is de lichtsensor ervoor dat je dimlicht automatisch aan en uit gaat afhankelijk van de lichtomstandigheden buiten!
Dat is totaal iets anders dan de coming home/leaving home functie.
die is dat als je op je afstandsbediening drukt, je lichten alvast aangaan, en als je je auto afsluit met je afstandsbedienig dat de lampen nog even blijven branden.

correct me if I'm wrong.

En ja, ik zou coming home/leaving home graag willen.

En ben benieuwd of het op de Fabia kan. Op de O2 blijkbaar niet. maar dit is t Fabia draadje, moeten we niet verwarren met reactie dat het wel/niet op de O2 kan
 

FredV

Banned
Is niet werkend te krijgen.
Het enige dat de garage voor elkaar kreeg is dat de optie werd toegevoegd in het maxidot.
Daar kon je de functie aanzetten wat je wilde, het systeem reageert niet.

Ik ben zeer benieuwd of er leden zijn die de eerder genoemde optie met succes hebben aangeschaft (http://www.daylightrunning.de/html/skoda.html).
Sorry ddejonge, op de FabiaGL zit standaard daylightlampen. dus die link is hier niet van toepassing!

Met je vraag maak je het wel verwarrend in dit draadje.
 

ddejonge

Actief lid
Sorry ddejonge, op de FabiaGL zit standaard daylightlampen. dus die link is hier niet van toepassing!

Met je vraag maak je het wel verwarrend in dit draadje.

Nee hoor, want als je de link volgt zie je dat deze module ook de coming/leaving home functie kent.

Eens, ik heb een O2 maar de problematiek blijft hetzelfde. Vandaar dat ik in dit draadje reageer.

Ik denk dat de lichtsensor de schakel is tussen de genoemde functie en het registreren van het openen/sluiten van de portieren.
 

FabiaGL

Actief lid
Volgens mij is de lichtsensor om de Coming home/Leaving home te activeren als het donker is, als het licht is heb je het toch niet nodig?
 

Captain Hook

Forumguru
Als je de technische beschrijvingen goed leest op die site daylightrunning, dan zie je dat die jongens idd een module hebben gebouwd om coming/leaving home funktionaliteit te simuleren. Eventueel nog in combinatie met een daglichtsensor (zoals een compleet uitgeruste O2 of S2 dat wel hebben. Ik had het ook op mijn oude O2 Elegance). Maar ook zonder die lichtsensor funktioneert die add-on. Die overigens universeel is voor vele type auto's.

Het raadsel in dit geval is alleen: kan de bestaande elektronika aan boord van een Fabia 2/Roomster FL dit ook? Of is het doelbewust weggelaten door de fabrikant?
Want als je puur naar de CAN-Bus/VAG-COM programmering kijkt, zou het wel moeten kunnen...(?)
 

FredV

Banned
N
Ik denk dat de lichtsensor de schakel is tussen de genoemde functie en het registreren van het openen/sluiten van de portieren.
Fabia GL: de lichtsensor is er om de verlichting aan en uit te schakelen als t donker is.
Heeft dus niets te maken met Coming home.
.
En de module waar je naar linkt, is een toevoeging.
Als ik de vraag van Captain Hook goed begrijp, is zijn vraag juist om dit in de programatuur via VAG/COM te wijzigen ZONDER een module aan te schaffen.

Als een O2 wel een lichtsensor heeft, is de werking cq de programmatuur toch niet exact gelijk aan die van de GL en zijn wellicht niet alle functies aawezig.

Dus graag antwoord van een van de VAG/COM deskundigen wellicht?
 

Snoopy

Lid
Als fabrikant zou ik er voor zorgen dat het niet is aan te zetten.
Immers de GL is gebouwd op zuinigheid, en deze functie gaat weer extra energie kosten.
 

Captain Hook

Forumguru
@Snoopy: oh, jij doet je lichten helemaal niet aan? Scheelt brandstof, toch? :winkie:

Net als al die mensen die geen richting meer aangeven tegenwoordig als ze ergens afslaan of een rotonde nemen? Die doen dat allemaal voor een beter milieu? :koffie:

Als de fabrikanten nou eens veel meer zouden overschakelen op rondom LED verlichting (zonder die achterlijke belastingsweerstanden om je CAN-bus controle te faken), dat scheelt pas energie!

De vraag gaat trouwens over een Fabia/Roomster in het algemeen, niks speciaals voor alleen maar de GL-milieu ridders.
 
De lichtsensor zorgt ervoor de coming home-leaving home overdag niet geactiveerd wordt. Is tenslotte alleen nodig als het donker is. Mij is echter niet bekend of het ook zonder lichtsensor geactiveerd kan worden.

Grtz.

Jurgen
 
Bovenaan Onderaan