Comfort bij kleine oneffenheden verbeteren

dirkornee

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik heb al het een en ander gevonden op dit forum en op de Engelstalige fora, maar vond toch een beetje een gebrek aan conclusies. Vandaar mijn bericht hier over het volgende:

Zoals wel meer mensen hebben geconcludeerd is de Octavia 3 wat matig in het wegfilteren van kleine oneffenheden in de weg (lasnaden bijv.). Na de eerste lange rit in mijn Octi (naar Italie) waarbij ik ook voor het eerst eens lang achterin ben gaan zitten, heb ik besloten dat ik er toch wat aan wil gaan doen. Ter verduidelijking, het gaat hier om kleine hobbels, niet om bijvoorbeeld drempels, waar ik de Octavia juist weer vrij comfortabel vind.

Wat ik rijd:

- Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI uit 2014 met 122.512 km op de teller (zover ik weet zijn er nooit onderstel onderdelen vervangen)
- 17 inch lichtmetalen velgen met Continental AllSeasonContact 225/45 R17 V XL uit week 23 2019.

Wat ik wil:

- Comfortabeler weggedrag over het geheel genomen, maar met name het beter wegfilteren van de kleine oneffenheden (deze voel ik nu als schokken in mijn stoel, vooral achterin)
- Het zou mooi meegenomen zijn als de auto ook nog wat minder gaat overhellen in de bochten, maar ik begrijp dat dit vaak haaks staat op comfort verhogen

Uit mijn online onderzoek verneem ik dat de volgende opties zouden kunnen helpen:

- Banden met een hogere wang
- Betere schokbrekers en/of veren
- Andere(?) stabilisatorstangen tegen het overhellen

Zover ik zelf kan inschatten gaan betere schokbrekers veruit het grootste effect hebben. Online vind ik goede verhalen over de Koni Special Active's, maar wat prijzig zijn die wel, dus als het goedkoper kan dan graag!

Waar ik nu naar opzoek ben is ervaringen van gebruikers met dezelfde auto (andere motorisering mag natuurlijk, al is het het handigst als het wel om Octi's met starre achteras gaat), die zelf aanpassingen hebben gemaakt om het comfort te verhogen en het resultaat daarvan. Wie meldt zich?

Alvast bedankt!

edit:

Als aanvulling: de banden zijn recent gebalanceerd en auto is uitgelijnd. Op de mooie Nederlandse snelwegen rijdt de auto subliem. Geen trillingen, geen gekke deiningen. Het is echt de kleine oneffenheden die niet goed worden weg gefilterd!
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Onder onze Mini Cooper S Roadster hebben we dit voorjaar Koni Special Active dempers laten zetten. Een verschil van dag en nacht! Hoewel ik je probleem niet herken (ik heb een Octi III Combi RS gehad, dus zelfs harder geveerd dan jouw Octavia), zijn deze dempers aanraders.
 

dirkornee

Nieuw lid
@Rallye dank voor je reactie. Ik denk dat ik wel een tikkeltje gevoelig ben voor trillingen. Zat het verschil bij de mini ook in comfort? Of vooral het stuurgevoel e.d.?
 

Pindasaus

Forumguru
De kleinste velgen hebben de gangbare bandenmaat 195 / 65 R 15. Je zou voor € 100 een setje van Marktplaats kunnen halen, er een tijdje mee rondrijden en dan voor hetzelfde bedrag weer doorverkopen. Dan weet je hoeveel comfort een andere set wielen je brengt.

Mocht je op andere wielen uitkomen: banden zonder versterkte wang, dus zonder de aanduiding XL, schijnen iets comfortabeler te zijn.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik ben zelf ook wel gevoelig voor trillingen enzo en heb het idee dat mijn Octavia met de 16 inch winterbanden ook net wat lekkerder rijdt dan op de standaard 17 inch.
Zou dat eerst eens proberen.

Zelf ga ik in het voorjaar toch 18 inch proberen voor de looks.
 

tim.snoek

Nieuw lid
Hi, ik heb zelf de koni special active zowel vooras als achteras. Daarbij heb ik ook steverige veren achter gezet met gewichtsbereik 10 inplaats van de standaard 6. Dit vanwege 2 redenen, 1 ik heb een 75Liter gastank op de plaats van m'n reservewiel liggen, daarvoor de laadvloer circa 7cm verhoogd. In de achterbak zit ook nog een extra 90Ah accu van zo'n 29KG + een 45 liter compressor koelbox. Dus alles bij elkaar zo'n 140 kilo extra ten opzichte van een normale lege octavia. Tevens ook nog anti trilling / resonantie matten aangebracht, dat is ook behoorlijk zwaar material.

Met deze aanpassing van zowel schokdempers en vering in combinatie met de extra kilo's, rijd de auto beter dan affabriek. Hobbels neemt die fijner, deint niet zo ver door als voorheen (zonder extra kilo's en aanpassingen).de fijne oneffenheden zijn echt goed. Een klinkerweg erger ik mij echt niet meer aan en weg overgangen, van die lasnaden in het wegdek of naar een brug ofzo, voelen ook niet meer als een grote dreun door de auto.

Skoda Octavia 3 FL 2018 1.0 TSI + LPG installatie.
 

EdK

Forumguru
Mijn Fab3 combi had een zweverig gevoel in lange bochten en deinde, maw het reed niet naar mijn zin.
Heb uiteindelijk een KW streetcomfort set eronder laten zetten die ik van één van de leden hier kon overnemen.
En ja ze zijn nieuw prijzig, maar je krijgt er echt veel voor terug !
Maar je kunt ook eens contact opnemen met @Antera hier op forum, denk dat hij je kan adviseren wat voor jou het beste zal zijn en kan ze ook monteren...
 

tim.snoek

Nieuw lid
@dirkornee 16 inch nu (std bandenmaat), maar die banden moeten even op...

Daarna komen er 17 Inch velgen met een zelfde hoogte wang eronder als die op een 16 inch... Die ruimte zit er wel, aangezien dat je ongeveer 10% grotere omtrek kan hebben dan opgegeven, moet je er geen sneeuwkettingen meer omheen gooien... Je hebt op internet zat van die calculators waar je dit precies op kan uitrekenen. Heb er zelfs 2 jaar lang 18/225/40 onder gehad en dat ging prima, maar. Wil toch meer comfort... En fijne daarvan is wat je kilometerteller aangeeft is wat je exact rijd op de GPS, 0,0 afwijking meer.
 

dirkornee

Nieuw lid
@EdK ah ja KW hoor ik veel goede verhalen over. Ik denk dat ik het geheel wel graag onder de €1000,- houd qua upgrade. Banden kan dan nog daarnaast erbij.
@Antera heb ik al eens contact mee gehad vanwege vcds updates die ik wil laten uitvoeren, dus misschien moet ik daar dan maar eens langs gaan!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Herzog Jan

Forumguru
Als je nog een set 16" Ilias velgen met zomerbanden wilt hebben...
Zaten onder mijn 2017 O3 PFL en tot 200+ km/u trillingsvrij :D
Heb de huidige (gebruikt gekochte) VW Dijon velgen met winterbanden tot de 140 km/u gereden en die merk ik aanzienlijk meer.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
wel graag onder de €1000,- houd
Begrijpelijk, mij lukte dit doordat ik een redelijk nieuwe set kon overnemen en laten monteren door Antera.
Maar heb er nooit spijt van gehad, denk ook niet als ik ze nieuw had aangeschaft. Wegligging etc was echt stukken verbeterd hierna.

Langsgaan bij antera .... het is geen winkel waar je heen gaat.
Dus gewoon per app of mail contact met hem zoeken en je wensen benoemen en vragen welke opties er zijn !
@Joske heeft een vergelijkbare set onder één van zijn wagens gehad die vergelijkbaar zijn met KW maar dus anders heten en meen wel uit hun (KW) fabriek komen en wat betaalbaarder zijn.
Dus Joske kom er even in !!
 

Rallye

Forumguru
Voordeel bij onze Mini was vooral meer comfort, zonder de goede rij-eigenschappen en gevoel in het stuur te verliezen. De special actives staan in hun zachte modus als je gewoon rijdt (dus op richels), maar als je iets meer vraagt passen ze zich aan.
Begrijp ik goed dat je ook van een trilling in het stuur af wilt? Want dan lijken me schokdempers niet de juiste oplossing.
Twee opmerkingen gebaseerd op mijn eigen mening:
- de standaard O3 is standaard veel te zacht geveerd, zo vond ik van de enige normale O3 waarin ik gereden heb - heb jij al een sportonderstel, nu je vindt dat hij juist oncomfortabel is op korte richels?
- 16 inch op een O3 is echt te klein - ziet er niet uit.
 

1983jeroen

Forumguru
Mijn Octavia heeft in het menu rijhulpsystemen de optie om een rijmodus te kiezen
Eco
Comfort
Normaal
Sport

Volgens het boekje doet dit ook iets met de afstelling van het onderstel.
Nog geen verschil gemerkt, maar daarvoor heb ik de auto te kort.
Wellicht heb jij dat ook en helpt dat iets?
Bij comfort staat dat het is voor slecht wegdek en of lange afstandsritten
 

1983jeroen

Forumguru
Dan zal ik die niet hebben. Begreep dat de rijmodus knop alleen invloed heeft op reactie van gaspedaal, DSG en stuurbekrachtiging
 

dirkornee

Nieuw lid
Langsgaan bij antera .... het is geen winkel waar je heen gaat.
Bij wijze van Ik ga contact met hem opnemen in ieder geval! Dank voor de adviezen in ieder geval. Tweedehands Special Actives kan ik op moment niet vinden, wie weet KW wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan