Na het nodige gemaild en gebeld te hebben, heb ik de volgende info gekregen.
Op de site van mObridge is een lijst te vinden waarop de radio's staan waarmee deze carkit samen werkt, zie
http://www.mobridgeinc.com/node/192
de Amundsen staat hier niet bij.
Dan Deynos, de Euorpese mObridge-importuer:
De mObridge werkt wel in combinatie met de Amundsen navigatie alleen heeft deze nog geen volledige werking.
In combinatie met de Amundsen werkt de mObridge alleen volledig via het Maxi Dot Display tussen uw tellerklokken en loopt de bediening via uw stuur.
Het is daarbij wel van belang dat u het uitgebreide display hierbij heeft (met radioinformatie e.d.) en stuurbediening.
In combinatie met het Amundsen systeem is het met de mObridge (nog) niet mogelijk om uw telefoon volledige te bediening via het Amundsen systeem zelf.
U kunt bijvoorbeeld geen telefoonboek kiezen via het Amundsen systeem.
De werking via het Amundsensysteem zelf is op dit moment nog een issue wat bij de fabrikant van mObridge in behandeling is genomen.
Verder een schrijven van Pon dd 29 juli 2010. Omdat deze nogal uitgebreid is, haal ik hier alleen de interessante passages aan:
Zo is de mObridge (Nederlandstalig) te bedienen via het touch screen van de Columbus of de Bolero. Er kan bovendien bediend worden via het Multifunctioneel Stuurwiel i.c.m. het MaxiDot display, ook in auto’s zonder Columbus of Bolero.
En
NB Een mObridge kan uitsluitend geïnstalleerd worden in auto’s voorzien van:
- Een Columbus of Bolero of:
- Een Blues, Swing of Amundsen i.c.m. een Multifunctioneel Stuurwiel en MaxiDot
Goed gelezen geeft dus ook Pon aan dat de mobridge bij o.a. de Amundsen alleen via de MaxiDot en stuurbediening werkt. Daarin wijken zij dus niet af van de mObridge-importeur. De Skoda-dealer zou dit dus ook moeten weten, maar wijst de klant daar kennelijk niet altijd op.
Ook staat er nog een andere, interessante, passage in het schrijven van Pon:
NB Bij modeljaar 2011 blijkt het van cruciaal belang om de montagehandleiding te volgen. Met name moet de aanmeldprocedure volgens de handleiding worden gevolgd, dus eerst zelfdiagnose doen, waarbij een "vreemde carkit" wordt gedetecteerd en dan pas coderen. Anders functioneert het niet!
Dan heb ik nog Cartronic gebeld (
www.cartronic.nl, site werkt niet goed met Firefox). Zij hebben een carkit die wel met de
nieuwe Amundsen werkt, dwz met touchscreen te bedienen is. Fabrikaat volgens hun zeggen is Skoda, maar dan eentje die het met alle telefoons doet.
Vervolgens nog Fiscon. nog niet aan toe gekomen om er achteraan te bellen, echter er blijken twee versies te zijn. Een "basic" die via de Maxi-dot en stuurwielbediening lijkt te werken en een uitgebreidere versie voor de 510/Columbus. Die laatste werkt wel via het touchscreen. Zie
http://fiscon-mobile.com/products/versions_vw.php
Eén dezer dagen ga ik eens "proefdraaien" met een nieuwe Amundsen icm met een OEM-BT set. Eens kijken of het klopt dat deze ook met Android overweg kan. Kennelijk moet het op deze manier, want niemand vanuit de Skoda-organisatie wil dit bevestigen.