Combinatie mObridge-Amundsen niet echt goed werkend?

lolhozer

Nieuw lid
Ok, ik had van mijn dealer versie 09.09. Updaten ging bij mij echt heel gemakkelijk via bluetooth. Verbinding leggen via de software en dan het filetje selecteren Op die site van mObridge staat ook nog een andere update voor de CAN-bus. http://www.mobridgeinc.com/support/updates één na laatste rij in de kolom. Voor mijn auto had ik de Bluetooth Gen 2 nodig. Misschien eerst die proberen?

Ik zal je een privemailtje sturen, ben wel geinterreseerd in jouw versie 09.10.
 

Darkside

Forumguru
De oude BT module die door VW en skoda gebruikt werd kan alleen overweg met rSAP. En niet met het meer gebruikelijke HFP protocol. HIerdoor kunnen iPhones, Android toestellen en nog wel meer populaire mobieltjes niet connecten met het BT systeem. De mObridge kan hier wel mee overweg en is aan te sluiten op de CAN-bus. in tegenstelling tot bv de Fiscon module is de mobrigde een officiele accessoire.
De nieuwe BT module die nu al geruime tijd geleverd word af-fabriek kan zowel met rSAP overweg als met HFP. Hierdoor is het nut van de mObridge een beetje komen te vervallen.
Het nadeel is alleen dat veel dealers niet wisten wat de nieuwe module precies kon (ook PON en skoda nederland) waardoor het veiliger is deze module te bestellen dan het af-fabriek systeem. Inmiddels denk ik dat je beter af bent met het af-fabriek systeem. Toen ik mijn auto moest bestellen was er nog onduidelijkheid en ook ik krijg een mObridge (zelf verzocht).
Het voordeel van de mObridge is dat het een accessoire is. En dus niet in de catalogus waarde word meegenomen en dat scheelt bijtelling. Daarbij is hij ook iets goedkoper.
 
Aha ok. Dus eigenlijk werken beide systemen verder hetzelfde (ook qua opties)?
Dan kies ik inderdaad liever voor de mObridge ivm de bijtelling.
 

Darkside

Forumguru
Ik heb nog geen ervaringen met het mObridge systeem. Beide systemen zouden hetzelfde moeten werken. En gerucht is dat de 'phone compatibility' ook beter is.
Maar er zijn wel wat issues als je hem combineerd met een Amundsen ipv een Columbus.
Ik zou zelf proberen om te kijken of je met de dealer af kunt spreken om het originele systeem niet af-fabriek te laten monteren maar als accesoire. Heb je ook een betere ondersteuning. Ik hoor wel verhalen dat veel dealers ook niet op de hoogte zijn van software updates van de mObridge.
 

Hlsmn

Nieuw lid
Maar wat is het voordeel van een mobridge tov die Skoda versie die ook te bestellen is?


De af fabriek Skoda versie werkt beter samen met de Amundsen. Maar ik had haast met mijn auto en deze was al onderweg. Volgens de dealer kon de BT ook achteraf worden ingebouwd. Geen bijtelling en dezelfde functionaliteit. Niet dus.
 

Hlsmn

Nieuw lid
mObridge

Helaas kan ik, na alle update te hebben geladen, concluderen dat het niets uitmaakt.
HET WERKT NIET.

Deynos, de importeur, heeft nog diverse zaken in onderzoek maar heeft al aangegeven dat de Amundsen NIET volledig met de mObridge kan samenwerken.
Er komt een nieuwe software oplossing maar men weet niet wanneer.
Wel zou de mObridge goed met de Columbus werken.
Ikzelf heb nog steeds allerlei rare verschijnselen.

De dealer heeft al aangegeven dat hij een andere BT module wil bestellen maar volgens mij geeft dat vergelijkbare problemen en zijn deze ook niet vergelijkbaar met de af fabriek versie.

Het mag dan een officiele accessoire zijn maar het werkt niet.
 

Darkside

Forumguru
Dit is een zeer vervelende kwestie. Voor jou maar ook voor de dealer.
Voor een goede service kan ook gewoon de OEM BT module geinstalleerd worden.
Deze doet iig niet wat hij beloofd te doen. En dat dient gewoon opgelost te worden.
Ik heb geen idee of de Fiscon wel met het Amundsen systeem werkt.
 

Hlsmn

Nieuw lid
Dit is een zeer vervelende kwestie. Voor jou maar ook voor de dealer.
Voor een goede service kan ook gewoon de OEM BT module geinstalleerd worden.
Deze doet iig niet wat hij beloofd te doen. En dat dient gewoon opgelost te worden.
Ik heb geen idee of de Fiscon wel met het Amundsen systeem werkt.
OEM BT? En wat doet deze met de Amundsen? Werkt de af fabriek BT optie wel met de Amundsen?
Overal waar ik lees over BT met Skoda Octavia wordt over de RNS510 of RCD510 gesproken en dat is de Columbus maar Amundsen kom ik niet tegen.

De importeur van mObridge heeft mij laten weten dat de mObridge BT module NIET de Amundsen ondersteund.
 

Hlsmn

Nieuw lid
De OEM BT komt af fabriek en daarvoor is het te laat. Nu komt de dealer met een Fiscon set.

Ik kan echter nergens vinden dat deze ook met de Amundsen te bedienen is.

Zijn er gebruikers met ervaring?
 

jalex_h

Forumguru
Na het nodige gemaild en gebeld te hebben, heb ik de volgende info gekregen.

Op de site van mObridge is een lijst te vinden waarop de radio's staan waarmee deze carkit samen werkt, zie http://www.mobridgeinc.com/node/192
de Amundsen staat hier niet bij.

Dan Deynos, de Euorpese mObridge-importuer:
De mObridge werkt wel in combinatie met de Amundsen navigatie alleen heeft deze nog geen volledige werking.

In combinatie met de Amundsen werkt de mObridge alleen volledig via het Maxi Dot Display tussen uw tellerklokken en loopt de bediening via uw stuur.
Het is daarbij wel van belang dat u het uitgebreide display hierbij heeft (met radioinformatie e.d.) en stuurbediening.
In combinatie met het Amundsen systeem is het met de mObridge (nog) niet mogelijk om uw telefoon volledige te bediening via het Amundsen systeem zelf.
U kunt bijvoorbeeld geen telefoonboek kiezen via het Amundsen systeem.
De werking via het Amundsensysteem zelf is op dit moment nog een issue wat bij de fabrikant van mObridge in behandeling is genomen.


Verder een schrijven van Pon dd 29 juli 2010. Omdat deze nogal uitgebreid is, haal ik hier alleen de interessante passages aan:
Zo is de mObridge (Nederlandstalig) te bedienen via het touch screen van de Columbus of de Bolero. Er kan bovendien bediend worden via het Multifunctioneel Stuurwiel i.c.m. het MaxiDot display, ook in auto’s zonder Columbus of Bolero.
En
NB Een mObridge kan uitsluitend geïnstalleerd worden in auto’s voorzien van:

  • Een Columbus of Bolero of:
  • Een Blues, Swing of Amundsen i.c.m. een Multifunctioneel Stuurwiel en MaxiDot
Goed gelezen geeft dus ook Pon aan dat de mobridge bij o.a. de Amundsen alleen via de MaxiDot en stuurbediening werkt. Daarin wijken zij dus niet af van de mObridge-importeur. De Skoda-dealer zou dit dus ook moeten weten, maar wijst de klant daar kennelijk niet altijd op.

Ook staat er nog een andere, interessante, passage in het schrijven van Pon:
NB Bij modeljaar 2011 blijkt het van cruciaal belang om de montagehandleiding te volgen. Met name moet de aanmeldprocedure volgens de handleiding worden gevolgd, dus eerst zelfdiagnose doen, waarbij een "vreemde carkit" wordt gedetecteerd en dan pas coderen. Anders functioneert het niet!

Dan heb ik nog Cartronic gebeld (www.cartronic.nl, site werkt niet goed met Firefox). Zij hebben een carkit die wel met de nieuwe Amundsen werkt, dwz met touchscreen te bedienen is. Fabrikaat volgens hun zeggen is Skoda, maar dan eentje die het met alle telefoons doet.

Vervolgens nog Fiscon. nog niet aan toe gekomen om er achteraan te bellen, echter er blijken twee versies te zijn. Een "basic" die via de Maxi-dot en stuurwielbediening lijkt te werken en een uitgebreidere versie voor de 510/Columbus. Die laatste werkt wel via het touchscreen. Zie http://fiscon-mobile.com/products/versions_vw.php

Eén dezer dagen ga ik eens "proefdraaien" met een nieuwe Amundsen icm met een OEM-BT set. Eens kijken of het klopt dat deze ook met Android overweg kan. Kennelijk moet het op deze manier, want niemand vanuit de Skoda-organisatie wil dit bevestigen.
 

Hlsmn

Nieuw lid
@Jalex h

Prachtige info.Ik was al langer op zoek naar details.

Ik heb MFA+ (uitgebreide display) en hier kan ik alle, behalve SMS, zaken regelen. Maar heb je wel eens door 300 contacten gescrold op zoek naar de letter V? Daar wordt je niet blij van. Verder kan je soms een deel van de zaken regelen op de Amundsen. Maar als je Amundsen op Nav staat en je MFA op radio en je telefoon gaat kan je deze alleen maar op de telefoon opnemen. Nergens anders. De verbreek toets op de Amundsen werkt niet en ook het telefoonboek dus niet. De Amundsen verbinding is regelmatig weg en komt op de meest vreemde momenten weer in beeld. Wat altijd werkt is de Mute. maar daar heb ik geen mObridge voor nodig.

Verder is het vreemd dat de dealer een verse mObridge krijgt en er eerst firmware en BT software moet worden geupdate. De nieuwste firmware versie was alleen nog maar via Deynos te verkrijgen.
Wel vreemd dat in de folder van Skoda de mObridge als accessoire staat i.c.m. de Amundsen.
Kortom geen acceptabel systeem op dit moment. Niet voor de dealer en zeker niet voor een gebruiker.

Volgende systeem wat nu gaat komen. Fiscon. Volgens alle websites werkt deze alleen met de RNS510 (Columbus) volgens Fiscon Duitsland niet met de Amundsen ("actually it only works with the MFA+ and not with the Amundsen") Echter, telefonisch, volgens Telpoint.nl zou deze (Seat/Skoda/VW - Fiscon Basic (MA 59463)) wel werken met Amundsen.
Eerst zien dan geloven.

Ik heb ook gelezen over Cartronic.nl, de website beloofd alles maar welk merk weet ik ook niet. De NIEUWE Amundsen is nog steeds een RNS310 maar wel met navigatie met snelheids waarschuwing. Dat zou dus geen probleem moeten zijn. of heb ik het mis?

Wat de OEM BT van Skoda (af-fabriek) doet ga ik nog uitproberen.

De BT is voor mij belangrijk. Een groot deel van de dag zit ik in de auto en wil dan makkelijk kunnen bellen zonder fratsen. Extra ander schermen en knopjes hoopte ik met de investering van € 600,00 te voorkomen. Zo'n mooi dashbord verdient geen extra aanhangsels.
 

jalex_h

Forumguru
@Jalex h

Ik heb ook gelezen over Cartronic.nl, de website beloofd alles maar welk merk weet ik ook niet. De NIEUWE Amundsen is nog steeds een RNS310 maar wel met navigatie met snelheids waarschuwing. Dat zou dus geen probleem moeten zijn. of heb ik het mis?


Ik heb ze vanmiddag gesproken :623:en het eerste wat gevraagd werd toen ik vroeg of bij hun modle de carkit ook met de Amundsen werkt, was "Hoe oud is'ie?". Toen ze hoorden dat het voor een Superb is die nog in bestelling stat, was het antwoord dat het dan wel gaat werken. Nu speelt de vraag "oud of nieuw" bij mij dus niet, maar kennelijk is er sinds september toch wat meer veranderd dan alleen de snelheidswaarschuwing.
Overigens werd tot ergens in 2008 de premium carkit door Harman-Kardon gemaakt. Die ondersteunde (ook) HFP. Daarna werd de carkit bij een Nokia-dochter betrokken. Het kan dus goed mogelijk dat er nog "oude" carkits in de handel zijn.

Wat Fiscon betreft, ben ik nog even sceptisch. Volgens de Duitse site is de plus-variant voor de Amundsen nog in ontwikkeling. Maar wie weet, loopt de site achter.

Ik hoop in ieder geval snel op duidelijkheid over wat er dan wel werkt, want week 44 gaat de mijne in productie. Dus ik heb alleen deze week nog de tijd om e.e.a. te proberen en uit te zoeken. Dus als de OEM het toch blijkt te doen, moet ik snel zijn.
:mad::mad:Grrrr, ik wil die Skoda snel maar nu wreekt de tijd zich :ahum:
 

Giant

Forumguru
mObridge: af fabriek optie of achteraf inbouw accessoire

Ik sta op het punt een Superb combi te bestellen en twijfel of ik de mObridge handsfree set af fabriek als optie of achteraf ingebouwd als accessoire moet bestellen. Om de bijtelling laag te houden is achteraf inbouw financieel voordeliger, maar af fabriek schijn je meer functionaliteit te hebben (o.a. adresboek vanaf het stuur te benaderen). Maar ik hoor ook van dealers dat de af fabriek set niet softwarematig te updaten zou zijn en de achteraf ingebouwde set wel. Mijn HTC Touch Pro 2 pda moet er wel mee overweg kunnen, dan is die update mogelijkheid wel belangrijk denk ik. Wie kent het verschil uit de praktijk? En is in beide gevallen de microfoon ingebouwd in de plafonniere?
 

jalex_h

Forumguru
@ Giant,

Een mobridge wordt altijd achteraf ingebouwd. Af fabriek wordt er iets anders ingebouwd.
 

RogerS

Forumguru
Ik zou echt voor de af fabriek oplossing gaan! Dat is nu een OEM oplossing van Parrot geworden en werkt gewoon uitstekend.

O ja ik heb een nadeeltje gevonden. Een van mijn telefoons is een Blackberry (oude 8800) en af en toe wordt automatisch het adresboek met de (outlook) server gesync. Dit is zo door het bedrijf ingesteld. Echter na het syncen van het adresboek geeft de Bluetooth module aan dat er een nieuw adresboek is (wat juist is als dat gewijzigd is..). Nu is dat geen probleem echter de 6 geprogrammeerde nummer voorkeurtoetsen zijn dan weer gewist...
 

jalex_h

Forumguru
Vandaag bij de dealer wezen proberen of de OEM oplossing ook bij mijn Android-telefoon zou werken:623:. Tot zijn verbazing was dit zo. Daarna geprobeerd of deze nog meegenomen kon worden in de bestelling. Nee dus, te dicht op de productie:mad::mad:.

Nu eens kijken hoe we dit op gaan lossen. mObridge wil ik in ieder geval niet, van Fiscon is nog niet duidelijk of deze wel of niet via het touchscreen werkt en Cartronic heb ik nog even geen gevoel bij. Maar een losse Parrot wil ik zeker niet. Heb je een mooie auto waar het geïntergreerd kan en dan zo'n flut-opbouwsysteem? Dacht het niet:biggthumpdown:!

Volgens mij bestaat de OEM-oplossing uit een microfoon en draadje, een BT-module en een kabel van module naar radio. Lijkt me stug dat die dingen echt nooit stuk gan, maw zouden ze ook als losse onderdelen te bestellen zijn en kunnen ze dan alsnog ingebouwd worden? Plus waarschijnlijk wat geknutsle via VAG-COM?
Iemand ervaring?
 
Bovenaan Onderaan