Combi vs Golf Variant - opties?

E

Ex-lid 12606

Ja, als je veel km's rijdt, is een grotere brandstoftank wel lekker. Met een diesel vind ik dat wat minder belangrijk; uitgaande van de GBL met een verbruik van 1 op 17 (wat voorzichtig ingeschat) heb je een actieradius van 850 km. Meer is inderdaad altijd fijner. Maar die actieradius an sich lijkt me wel voldoende, toch?

Dat met je tenen gasgeven en van het gaspedaal afglippen ken ik zelf niet, maar als je onderweg geen schoenen aanhebt kan ik me er wel wat bij voorstellen.:jaja:
 

Blackokkie2

Forumguru
Ik heb even beter gezocht en heb moeten concluderen dat het weinig scheelt op de achterbank: 1449mm voor de O3C tegenover 1441mm voor de G7V. Minimaal dus! Optisch geeft de Golf 7 Variant (ook als je in de kofferbak kijkt) het gevoel als in een Volvo V40: -klein!!!-

Leuk detail:
Autoweek vermeld voor de A3SB, L2ST en O3C geen binnenmaten; de interieurbreedte die ze wel opgeven voor de G7V, komt niet overeen met de opgaaf van VW...

Heb vandaag nog even in de Leon ST gezeten, maar t.o.v. de O3C mist deze toch best wel wat (been)ruimte
Autoweek gaat uit van de gegevens van Carbase. Als je op het autoweekforum zoekt zal je erachter komen dat er van Carbase in sommige gevallen niet veel klopt.
 
Ik stond voor dezelfde keuze, maar vind de O3 gewoon mooier dan de Golf. Daarnaast vind ik de Golf van binnen minder mooi. Vooral de pianolak middenconsole vind ik minder (vingers...). En dan de prijs.... Ja, meer O3 voor hetzelfde geld. En de echte doorslaggevende factor, de extra beenruimte voor de passagiers achterin. De kleine is heel blij met de extra ruimte voor haar voetjes :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: m@rc

Cordoba

Forumguru
Ik heb even op autoweek naar de specificaties van de O3, Passat en Suberb gekeken Alle 3 ongeveer even breed. Ik heb overigens alleen gekeken naar buitenmaten, niet naar binnenmaten, maar ik vermoed dat dat niet al teveel zal uitmaken.

Dat is een hele linke, zelfs binnen het VAG-concern zijn er grote verschillen in binnenmaten bij auto's met (ongeveer) dezelfde buitenmaten. Voor mijn broer bijvoorbeeld destijds de reden dat ie absoluut geen Audi wilde maar een Passat: door extra veiligheid die in de Audi-versie was ingebouwd, waren portieren bijvoorbeeld veel dikker, waardoor de binnenruimte in een Audi beduidend minder is dan in een vergelijkbaar model bij een ander Vagmerk.
 

Majefloti

Forumguru
Veelal VW gereden (golf en passats). Proef gereden in O3HB (O3C was er toen nog niet) eigenlijk met het idee dat het toch weer een VW zou worden, tja ook ik had een vooroordeel en de meeste mensen hebben wel iets van 'Badge' gevoeligheid. Je switcht niet zo gauw van merk, ik althans.

Maar die O3C vind ik een fraaie uitstraling hebben, tot nu toe alléén maar verbazende positieve reacties gehoord. Ik heb me altijd geërgerd dat VW de golf variant een kont meegeeft die standaard een modeltype achterloopt. Ik vond het zelfs knap hoe die verkopers met enthousiasme die variant probeerde te verkopen. "En meneer wat vindt u ervan?", "nou tot aan de kofferbak gaat het wel maar voor het laatste stuk hebben ze wat creativiteit gemist....." Daarna was de verkoper meestal stil.
De Golf 7-variant is qua achterkant eindelijk een vooruitgang maar trok mij toch niet over de streep. De 'gewone' Golf 7 vind ik voor het eerst zelfs minder mooi. Ik was altijd gecharmeerd van die glooiende verbredende heupen maar die hebben plaats gemaakt voor een driehoekige kont (ga er maar eens achter rijden) nou ik word daar niet warm van. Doet me denken aan een Ford KA en als ik iets onaantrekkelijk vind.....

Over het rijgedrag van de O3C ben ik erg positief alhoewel de standaard vering voor mij iets te comfortabel was (volgens diverse reviews wordt zelfs gesproken over standaard wat stug, nou hier heb ik blijkbaar iets gemist). Een setje Eibachs eronder met als resultaat een erg goede balans tussen comfort en sportiviteit sterker nog, het weggedrag met Eibachs vind ik zeker gelijkwaardig aan de Golf 7 en de Passat ervan uitgaande dat je beide VW's met sportonderstel neemt. Dit zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het MBQ platform.
Daarnaast heeft de O3C een erg fraaie uitstraling met een premium kwaliteit, alleen de hardere kunststoffen zullen ietsjes minder zijn dan bij de VW maar dat is marginaal. De inhaalslag van Skoda is echt enorm! Stuur, dashbord, bedieningen, stoelen, portieren, maar vooral de luxe is top!
In mijn geval een Elegance Business Line uitvoering (dus redelijk full options) met een paar aanvullingen nou daar komt VW zeker qua prijs niet in de buurt. In mijn prijsvergelijk een verschil van €32.000 vs €38.000 (wel appels-met-appels vergelijken).

Al met al erg tevreden en alles afwegende was ik er héél snel uit. Succes met de keuze!
 

Canon-Eye

Forumguru
Hangend of staand gaspedaal?
Ik kan me echt helemaal niks voorstellen bij eventuele voordelen van het één t.o.v. het ander; komt me nogal theoretisch over.

Maar misschien komt dat ook doordat ik behoorlijk intensief gebruik maak van de cruisecontrol - en dus gebruik ik het grootste deel van de rijtijd het gaspedaal überhaupt niet...
 

blauwkeut

Forumguru
Om toch nog even een update te geven (paar dagen niet op het forum geraakt) - heb besloten om voor de Octavia te gaan... Ondanks dat bv lane assist er niet op zit, maar ook budgettair krijg ik meer in lease dan voor de Golf... Normaal binnen een paar weken bestellen, komend weekend kan ik ook nog een lange proefrit (paar uur) maken in een andere motorisatie (1.6 tdi dsg). Misschien dat ik als die ook prettig rijdt deze neem i.v.m. lagere VAA.
 

sitechris

Donateur
Hangend of staand gaspedaal?
Ik kan me echt helemaal niks voorstellen bij eventuele voordelen van het één t.o.v. het ander; komt me nogal theoretisch over.

Maar misschien komt dat ook doordat ik behoorlijk intensief gebruik maak van de cruisecontrol - en dus gebruik ik het grootste deel van de rijtijd het gaspedaal überhaupt niet...

Ik ben altijd voorstander van staand gaspedaal. Ik heb ooit wel eens meegemaakt dat bij een hangend gaspedaal mijn vloermat knel kwam te zitten toen ik vol de kickdown inramde en mijn gaspedaal bleef hangen. Is niet prettig als je auto vol accelereert als je met je voet van het gas af gaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb ooit wel eens meegemaakt dat bij een hangend gaspedaal mijn vloermat knel kwam te zitten toen ik vol de kickdown inramde
Hoe lang is dat geleden?
Tegenwoordig lijkt de kans daarop vrij klein, met matten die netjes verankerd liggen.
Vooral bij mensen die hun interieur een beetje netjes bijhouden... :)
 

sitechris

Donateur
Nee, een gare Renault Laguna. Een slecht gemonteerde vloermat dus die constant verschoof. En om de kick-down via gaspedaal te activeren moest je echt door een klikje heentrappen en hem volledig tot de bodem vloeren.
 

Rallye

Forumguru
Staand gaspedaal is inderdaad verdwenen bij invoering van het MQB platform

Grappig. Ik heb nu in twee Octi III's gereden en iets gemerkt van een ander gaspedaal ten opzichte van mijn Octi II. En ik ben toch best een zeikerd op autogebied......
 
Ik heb net ook een nieuwe lease auto uitgezocht. Uiteindelijk bleven de Golf Variant en O3C op mijn short list staan (eisen: 20% bijtelling, ruime auto, minimaal 1300 kg trekken, automaat). De keuze is toch op de O3C gevallen.
Redenen:
- Veel opties die op de O3C EBL zitten, moeten allemaal als extra bijbesteld worden bij de Variant highline. Dit zijn oa keyless entry, Xenon, grote Navigatie scherm
- Voor hetzelfde geld kan de O3C nog veel dikker aangekleed worden.
- Optisch vind ik de O3C een grotere klasse auto dan de Golf
- De O3C is ruimer.

Het enige minpunten die voor mij van belang waren van de O3C
- Ergonomische stoelen was niet beschikbaar op de O3C en wel op de Golf
- Automatische parkeerrem niet de de O3C.

Alle plussen en minnen bijelkaar, was het voor mij erg duidelijk. De Octavia.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

blauwkeut

Forumguru
Om mijn eigen oud topic even op te rakelen - de offerte is definitief en dit gaat 'm worden:

Octavia Combi Elegance
2.0TDI 150pk DSG
Race Blue, Leder Black

Heb me kunnen uitleven met de uitrusting...
  • Packs
    • Comfort
      • o.a. KESSY, regelbare-dimbare-inklapbare buitenspiegels met spots, Tyre Pressure, PDC
    • GPS
      • o.a. Columbus met kleuren MaxiDOT, DAB, BT telefoon (en vloertapijten - waarom die in het GPS pack zitten :pieker:)
    • Style
      • o.a. 17" Teron, driver activity assistant, LED day lights & achterlichten, mistlampen black, verlichte voetenruimte, intelligent light assistant
  • En nog een aardig lijstje losse opties :jaja:
    • 3 spakig stuur met DSG peddels
    • Canton
    • Driving mode selection
    • Sportchassis met XDS
    • Adaptive Cruise assistant
    • Verwarmde voorruit
    • Panoramisch dak
    • Sunset
    • Elektrische achterklep
    • Variabele koffervloer
    • Multifunction pocket
    • Ontgrendeling rugleuning vanuit koffer
Nu moet onze fleet manager alleen nog de daadwerkelijke bestelling plaatsen... Sowieso moet ik nog met de Golf rijden tot half april, dus er is nog wat tijd - mits de levertijd niet enorm uitloopt.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Prachtige configuratie! Succes met wachten! Na aflevering zien we graag nog een plaatje bij dit praatje ;)
 
Bovenaan Onderaan